انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان آغاز شد

به گزارش میانا به نقل از ایرنا، بر اساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات ازبکستان چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان با آغاز به کار بیش از ۹ هزار حوزه رای گیری در سراسر این کشور از ساعت ۶ صبح به وقت محلی (۵:۳۰ دقیقه به وقت تهران) آغاز شد و تا ساعت ۲۰ (۲۰:۳۰ به وقت تهران) ادامه خواهد داشت.

اسلام کریم اف رییس جمهوری این کشور و رهبر حزب حاکم لیبرال دموکراتیک ، با سه رقیب در این انتخابات رقابت می کند که هر سه آنها ریاست احزاب حاضر در پارلمان را برعهده دارند اما آشکارا از ریاست جمهوری وی حمایت می کنند.

اکمل سعیداف رهبر حزب رنسانس ملی دموکراتیک در انتخابات سال ۲۰۰۷ رقیب اصلی کریم اف بود اما کمتر از سه درصد آرا را به دست آورد در حالیکه کریم اف ۹۰ درصد آرا را از آن خود کرد.

حاتم جان کتمان اف رهبر حزب دموکراتیک خلق و نریمان عمر اف رییس حزب سوسیال دموکرات ازبکستان (عدالت) دو نامزد دیگر حاضر در این رقابت هستند.

نزدیک به ۲۱ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ازبکستان شناخته شده اند که پرجمعیت ترین کشور از مجموع پنج کشور آسیای میانه است؛ این کشورها در سال ۱۹۹۱ و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مستقل شدند.

بیش از ۳۰۰ ناظر بین المللی از ۴۳ کشور جهان براین انتخابات نظارت خواهندکرد، سازمان امنیت و همکاری اروپا فردا (دوشنبه) برآورد خود را در مورد این انتخابات در گزارشی اعلام می کند.

بر اساس این گزارش ۴۴ حوزه رای گیری نیز در نمایندگی های دیپلماتیک ازبکستان در خارج از کشور از جمله روسیه دایر شده است تا ازبک های خارج از کشور آرای خود را در این صندوق ها بیندازند. بر اساس آمار بیش از دو میلیون تبعه ازبک در روسیه زندگی می کنند.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *