نخست وزیر لبنان خواستار دورنگه داشتن کشورش از درگیری های منطقه ای شد

به گزارش میانا به نقل از ایرنا، تمام سلام در این نشست که دیروز (شنبه) در تفرجگاه شرم الشیخ برگزار شد و با صدور پیش نویس بیانیه ای در حمایت از تجاوز ائتلافی متشکل از ۱۰ کشور به سرکردگی عربستان به یمن پایان یافت، گفت: لبنان از مشروعیت در یمن مبتنی بر قانون اساسی این کشور و اجماع، وحدت و ثبات کشورهای عربی حمایت می کند.

قرار است که متن اصلی بیانیه پایانی نشست اعضای اتحادیه عرب در شرم الشیخ مصر امروز رسما منتشر شود.

سلام افزود: لبنان از موضع عربی مبنی بر حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی و تحکیم بافت اجتماعی یمن، منافع عالی عربی حمایت و همبستگی خود را با اعراب در همه مسایل برحق اعلام می کند.

وی اضافه کرد که لبنان، تشکیل نیروی مشترک عربی را برای مبارزه با تروریسم و صیانت از امنیت ملی آنها تایید می کند.

نخست وزیر لبنان گفت: درگیری های سیاسی در یمن با مداخله های خارجی به بحران امنیتی و سیاسی منجر خواهد شد که نه فقط یمن بلکه امنیت منطقه راهبردی عربی را تهدید می کند.

وی با اشاره به تشکیل ائتلافی نظامی به سرکردگی عربستان سعودی برای تجاوز به یمن به بهانه درخواست عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور، هدف از این اقدام را که تاکنون به کشته و زخمی شدن ده ها یمنی بی گناه به ویژه کودکان و زنان منجر شده است، 'حل مشکل یمن را در گرو جلوگیری از گسترش خطر و تثبیت مشروعیت و بازگردان اوضاع به وضعیت طبیعی آن' دانست .

نخست وزیر لبنان درعین حال گفت: ما به راهکارهای سیاسی برای حل بحران های داخلی بدون دخالت خارجی در امور کشورهای عربی باور داریم و امیدواریم که امنیت به سرعت به یمن بازگردد و گفت وگوها در چارچوب یک روند سیاسی برای پایان دادن به اختلافات و ترمیم روابط بین طرف های مختلف و ترسیم نقشه آینده یمن، شروع شود.

تمام سلام، یمن را یکی از مسایل غم انگیز جهان عرب خواند و افزود: در سوریه نیز جنگی بدون چشم اندازی به منابع انسانی و مادی آن، این کشور را نابود کرده، در عراق درگیرهای شدید با تروریسم و در لیبی کشتار بیهوده ادامه دارد و نتیجه این درگیریها، ضربه ای به ارکان زندگی مشترک در این کشورها وارد شده است.

وی اضافه کرد: برای متوقف کردن این روند خطرناک باید توقف خشونت در مناطق بحرانی و حل و فصل مسایل در داخل کشورها و غلبه منافع ملی بر منافع گروهی و رعایت مطالبات ملت ها برای زندگی توام با کرامت و آزادی و همچنین حسن همجواری و عدم دخالت در امور یکدیگر مورد توجه قرار گیرد.

نخست وزیر لبنان با بیان اینکه « بی ثباتی در منطقه عربی وزیدن گرفته و به بروز و گسترش پدیده تروریسم سیاه منجر شده و این وضعیت به نام اسلام که هیچ ارتباطی با خشونت ندارد، موجب گسترش خشونت و مداخله خارجی در امور داخلی برخی کشورهای عربی شده است.

تمام سلام با تاکید بر ایجاد سد دفاعی امنیتی، سیاسی و اندیشه در مقابل پدیده تروریسم سیاه و پیامدهای آن، گفت که تحقق این هدف نیاز به تصمیم های سرنوشت ساز و قاطع و استفاده از همه امکانات دارد و بر این اساس لبنان از هرگامی در این جهت از جمله تشکیل نیروی مشترک عربی، حمایت می کند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تروریسم، لبنان را همچنان تهدید می کند، خاطرنشان کرد: لبنانی ها قبل از اینکه بتوانند با اتخاذ تصمیم های سرنوشت ساز سیاسی و فداکاری نیروهای نظامی و امنیتی جلوی تروریست ها را سد کنند، هزینه های سنگین انسانی و مادی پرداخت کرده اند.

نخست وزیر لبنان در این بخش از سخنان خود در حالی از کمک های سه و یک میلیارد دلاری عربستان سعودی برای خرید سلاح برای ارتش لبنان تشکر کرد، ولی اعلام نمود که با گذشت یک سال از وعده های ریاض، تاکنون حتی یک گلوله تحویل ارتش لبنان نشده است.

وی با اشاره ای کوتاه به خطر رژیم اسراییل در کنار گروه های تروریستی برای لبنان، گفت: دولت لبنان همچنان به سیاست خویشتنداری و بی طرفی در قبال بحران سوریه پایبند است و معتقدیم که این بحران فقط باید از طریق یک راهکار سیاسی مورد توافق همه سوری ها حل شود.

تمام سلام به پیامدهای منفی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی حضور بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار پناهجوی سوری در خاک لبنان اشاره و ابراز امیدواری کرد که در نشست سوم کشورهای کمک کننده به پناهجویان سوری که قرار است در دو روز آینده در کویت برگزار شود، این معضل لبنان مورد اهتمام قرار گیرد.

نخست وزیر لبنان به شکست تلاش های دیپلماتیک چند سال گذشته برای حل عادلانه قضیه فلسطین اشاره کرد و علت آن را تندروی و نژادپرستی رژیم اسراییل، عدم آمادگی آن برای گفت وگو با فلسطینی ها و توافق با آنها و ادامه سیاست ساخت شهرک ها با هدف باقی ماندن ابدی اشغال فلسطین، دانست.

وی تاکید کرد: واکنش جهان عرب در قبال مساله فلسطین به رغم سرگرم بودن به مسایل دیگر باید برای جهان و اسراییل روشن باشد و آن اینکه ملت فلسطین فراموش نشده است.

نخست وزیر لبنان در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز ناراحتی از اینکه از ۱۰ ماه گذشته رییس جمهوری جدید لبنان به دلیل اختلافات میان گروه های سیاسی انتخاب نشده است، گفت که این وضعیت پیامدهای منفی از جمله اقتصادی برای لبنان داشته است.

تمام سلام درعین حال از شروع گفت وگوها بین طرف های سیاسی در لبنان که فضایی مثبت در این کشور ایجاد کرده، استقبال و ابراز امیدواری کرد که در نشست آینده سران عرب، رییس جمهوری جدید لبنان در آن شرکت کند.

نخست وزیر لبنان را در این نشست، جبران باسیل، نهاد المشنوق و سجعان قزی وزیران خارجه، کشور و کار این کشور همراهی کردند.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *