افشای فعالیت های جاسوسی زلاندنو از بیش از ۲۰ کشور جهان و ایران

به گزارش میانا به نقل از ایرنا، این روزنامه با استناد به گزارش ها و اسناد ادوارد اسنودن پیمانکار سابق مرجع امنیت ملی آمریکا، نوشت: سازمان جاسوسی زلاندنو در حال اجرای عملیات جاسوسی در بیش از ۲۰ کشور از جمله کشورهای دوست و شرکای تجاری است.

به نوشته این روزنامه، جاسوسی زلاندنو در ویتنام، چین، هند، پاکستان، کشورهای آمریکای جنوبی و طیف وسیعی از کشورهای دیگر برای کمک به آژانس امنیت ملی آمریکا و عملیات نظارت کاخ سفید در سراسر جهان انجام شده است.

جان کی، نخست وزیر زلاندنو نیز روز دوشنبه انجام جاسوسی نامه های الکترونیکی، ارتباطات تلفنی و انجام نظارت بر مردم را رد نکرد، اما ادعا کرد که قاطعانه از قانون اطاعت می کند.

زلاندنو متهم شده است برای تداوم عضویت خود در یک گروه جاسوسی به رهبری آمریکا، اطلاعات شهروندان، همسایگان و بسیاری از کشورها را در اختیار واشنگتن قرار داده است.

نیکی هیگر، روزنامه نگار تحقیقی زلاندنو روز پنجشنبه گذشته نیز در گفت وگو با رادیوی این کشور با استناد به اسناد و اطلاعات انتشار داده شده توسط ادوارد اسنودن، افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی این کشور، گفت که دولت زلاندنو اطلاعات برخی از کشورهای منطقه را با آمریکا تبادل کرده است.

هیگر معتقد است که کشورهای پنج چشم به ویژه دولت فعلی زلاندنو در سال های گذشته اهداف خود را از کشورهای حوزه اقیانوس آرام به مناطق دیگری که می تواند همه فعالیت ها را زیر نظر بگیرد، گسترش داده اند.

وی معتقد است کشورهای پنج چشم به رهبری آمریکا به تدریج در حال تلاش برای جاسوسی از هر کشوری در روی کره زمین هستند و چیزهایی که ما در روزهای آینده در مورد نقش زلاندنو می شنویم باعث شگفتی خواهد شد.

روزنامه هرالد زلاندنو روز چهارشنبه اعلام کرد با همکاری وب سایت های خبری در آمریکا اسنادی که از اسنودن به دست آمده را رهگیری و مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

این روزنامه براساس این اسناد، نوشت که سازمان جاسوسی زلاندنو در حال اجرای عملیات جاسوسی در ۲۰ یا بیشتر از ۲۰ کشور است.

هرالد از شنود ارتباطات از هند و ایران در آسیا تا پایگاه های علمی قطب جنوب به وسیله زلاندنو خبر داد.

دولت زلاندنو اواخر بهمن ماه پس از ماه ها مناقشه بر سر انتخاب رییس سازمان جاسوسی این کشور، سرانجام اونا جاگوسه، معاون دادستانی این کشور را به عنوان کفیل دفتر امنیت ارتباطات دولت یا همان رئیس سازمان جاسوسی زلانونو برگزید.

ایان فله چر، رییس سابق این آژانس که به جاسوسی غیرقانونی و سیاسی کاری در امور امنیت و جاسوسی متهم شده است پس از سه سال تصدی این پست در ۲۹ فوریه (نهم اسفند) جای خود را به جاگوسه داد.

براساس گزارش روزنامه هرالد زلاندنو، سازمان جاسوسی این کشور به کاخ سفید در کشورهایی که دسترسی آمریکا به آن ها دشوار بود، خدمات اطلاعاتی ارائه می کرد.

به نوشته این روزنامه، این فعالیت ها در مجموعه ای از کشورها از جمله چین، ژاپن، کره، ویتنام، کشورهای جزیره ای اقیانوس آرام، پاکستان، هند، ایران و قطب جنوب انجام می شده است.

این روزنامه با اشاره به جاسوسی زلاندنو از ایران، نوشت: ایران هدف قابل پیش بینی برای سازمان های اطلاعاتی آمریکا است. زلاندنو سیاست خارجی بلندمدت و متفاوتی از آمریکا و انگلیس در قبال ایران داشت. ایران یک بازار با ارزش صادرات زلاندنو محسوب شده و به تحریم نیز ملحق نشده است.

هرالد زلاندنو نوشت: به نظر می رسد سیاست های مختلف در راز و رمز عملیات اطلاعاتی اعمال می شود و جی.سی.اس.بی احتمالا به نمایندگی از متحدان، ایران را هدف قرار داده بود.

این روزنامه همچنین به چگونگی جاسوسی زلاندنو از کشورهای دیگر پرداخت.

جان کی، نخست وزیر زلاندنو، گفته است: به مردم زلاندنو نمی گویم ارتباطات و تلفن های آن ها به وسیله کمیته امنیت ارتباطات دولتی برداشت شده است.

وی همچنین حاضر به پاسخگویی در خصوص نظر مدیر سابق جی.سی.اس.بی که مدعی است این کشور نامه های الکترونیکی و ارتباطات در اقیانوس آرام را مورد جاسوسی قرار داده است، نشد.

اندور لیتل، رهبر حزب کارگر زلاندنو نیز در واکنش به جاسوسی این کشور اعلام کرده است که از ماهیت این جاسوسی تعجب نکرده، اما اینکه این یک جاسوسی بسیار گسترده بوده است باعث شگفتی وی شده است.

وی گفت به نظر نمی رسد اطلاعات خاصی با اهداف مشخصی از قبیل تهدیدهای امنیتی و یا تجاری گردآوری شده باشد، بلکه اینگونه به نظر می رسد زلاندنو با گردآوری اطلاعات، همه آنها را در اختیار آمریکا قرار داده است.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *