رحیم پور: وزارت خارجه مسیری شفاف و امیدبخش را در مذاکرات هسته ای دنبال می کند

به گزارش میانا به نقل از ایرنا، ابراهیم رحیم پور در نشست هم اندیشی انجمن دوستی ایران و چین که با حضور پانگ سن سفیر جمهوری خلق چین در تهران، در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد، اظهار خرسندی کرد که چین در مذاکرات هسته ای و بعنوان یک عضو گروه 1+5، همکاری های خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته است.

وی ادامه داد: اگر مذاکرات به نتیجه برسد و یا نرسد در هر دو صورت چین برای ما شریکی قابل اعتماد بوده و خواهد بود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با اشاره به این که روابط جمهوری اسلامی ایران با جمهوری چین در زمینه های مختلف به خصوص اقتصادی سال به سال در حال توسعه است، افزود: قدمت رابطه ما با کشور چین از جاده ابریشم شروع شده است و دولت ایران حمایت خود را از ایده رییس جمهوری چین در ارتباط با ایجاد راههایی کوتاه تر بین دو کشور اعلام کرده است.

رحیم پور با اشاره به اتصال راه آهن ایران به راه آهن چین، گفت: به دنبال مسیرهایی هستیم تا این مسیرها کوتاه تر شود و عملا چین به آب های گرم منطقه – که استراتژیک است – متصل شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرد سند راهبردی بین دو کشور از منظر فرهنگی، علمی و بین المللی همچون مبارزه با افراطی گری، در سفر رییس جمهوری چین به ایران به امضا برسد.

** چین، شریک اول اقتصاد ایران

احد محمدی، رییس انجمن دوستی ایران و چین نیز در این نشست گفت: برکسی پوشیده نیست که روابط ایران و چین در دوران معاصر و در زمینه های اقتصادی، سیاسی، منطقه ای و بین المللی از هر زمان دیگر با اهمیت تر و دارای ویژگی هایی خاص است.

وی با تاکید بر این که در این شرایط باید ابعاد مختلف این روابط در زمینه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد، ادامه داد: روند توسعه مناسبات ایران و چین در یک دهه گذشته در تمامی عرصه ها با رشد بسیار زیادی همراه بوده است؛ مناسبات اقتصادی و سیاسی دو کشور در سال های اخیر رکورد مناسبی از خود به جای گذاشته و اکنون چین با رقمی نزدیک به 50 میلیارد دلار حجم مبادلات، به شریک اول اقتصادی ایران تبدیل شده است.

رییس انجمن دوستی ایران و چین افزود: مشارکت در طرح ها و پروژه های ایران می تواند هسته مرکزی و راهبردی نوین در روابط دو کشور باشد، چرا که شرایط و زیرساخت های مناسبی در ایران برای مشارکت شرکت های بزرگ چینی در بسیاری از عرصه ها از جمله صنایع فولادی، سد سازی و نفت و گاز وجود دارد.

محمدی با تاکید بر این که مشارکت سیاسی ایران و چین می تواند نقش مهمی در ثبات منطقه ایفا کند، گفت: مناسبات تجاری بین ایران و چین باید از روش های سنتی تجارت نفت خام به مشارکت و سرمایه گذاری در طرح های زیرساختی ایران، بهره گیری از فعالیت های بخش خصوصی و نگاه منطقه ای تغییر پیدا کند.

** چین آمادگی دارد مثل گذشته نقش سازنده اش را در رسیدن به یک توافق جامع اعمال کند

پانگ سن، سفیر جمهوری خلق چین در تهران نیز در این نشست گفت: روابط دو کشور ایران و چین به گذشته های بسیار دور بر می گردد؛ چرا که هر دو کشور تمدن باستانی کهن دارند.

وی ادامه داد: تحکیم روابط نه تنها به منافع دو کشور کمک می کند، بلکه به نفع صلح و ثبات منطقه و جهان است.

پانگ سن، اضافه کرد: دولت چین همیشه یقین دارد روابط چین و ایران دارای جنبه های راهبردی و عظیمی است و همواره مراودات مسوولان دو کشور در زمینه های سیاسی به نحوی شایسته انجام می شود؛ چنانچه سفر رییس جمهوری ایران به چین روح تازه ای به روابط دوکشور داد.

وی روابط اقتصادی بین ایران و چین را 'بسیار عالی' توصیف کرد و گفت: در 6 سال متوالی چین به عنوان شریک اول ایران بوده و در بازار نفت و صادرات غیر نفتی چین و ایران روابطی بسیار روشن و اثر گذار داشته اند.

سفیر جمهوری خلق چین افزود: حجم تجارت کشور چین در سال 2014 با کشور ایران به 51 میلیارد و 185 میلیون دلار رسیده است که نسبت به سال قبل 31 درصد افزایش داشته است.

وی مناسبات و همکاری های فرهنگی، علمی و بهداشتی بین دو کشور را نشان از صمیمت دو کشور دانست و در مورد مساله هسته ای ایران گفت: در موضوع انرژی هسته ای و مذاکرات مربوط به آن، با فرصتی تاریخی مواجه هستیم؛ رسیدن به یک توافق جامع قطعا بسیار مفید است چرا که منجر به فضایی مناسب جهت سرمایه گذاری و همکاری های دوجانبه خواهد شد.

پانگ سن اظهار کرد: چین در این زمینه همیشه مواضعی عادلانه و بی طرفانه را اتخاذ می کند و خوشحال خواهد شد ایران با 1+5 به توافق جامعی برسد.

وی تصریح کرد: چین آمادگی دارد مثل گذشته نقش سازنده اش را در رسیدن به یک توافق جامع اعمال کند تا هر چه سریع تر این مهم صورت پذیرد.

پانگ سن در پایان سخنان خود، تحکیم روابط دو کشور را عامل غنی تر شدن ارتباطات بین ایران و چین دانست و سال نو را به همه ایرانیان تبریک گفت.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *