راهکار چین برای مقابله با گردوغبار – تولیدکنندگان گردوغبار جریمه می شوند

به گزارش میانا به نقل از ایرنا، چین – چهارمین کشور پهناور – نخستین کشور پرجمعیت و دومین اقتصاد برتر دنیا، آلوده ترین شهرهای جهان را نیز در خود جای داده است. این کشور اکنون با معضل آلودگی ناشی از گردوغبار و ریزگردها نیز روبرو است و مسوولان شهری برای رهایی از این وضعیت، راهکاری جدید ارائه دادند و با ارائه طرح های تشویقی، سعی در بهبود نسبی وضعیت هوا دارند.



کمتر از دو هفته از اجرای طرح گسترده معافیت مالیاتی برای استفاده کنندگان خودروهای با قابلیت انرژی های جایگزین از سوی وزارت صنایع و فناوری اطلاعات این کشور نمی گذرد که مقامات شهری پکن روز شنبه از اجرای طرح جدیدی برای مبارزه با گردوغبار این شهر سخن به میان آورده اند.



اداره حفاظت محیط زیست پکن روز شنبه اعلام کرد که مسوولان این شهر تصمیم گرفتند برای مقابله با معضل آلودگی هوا ناشی از ریزدگردها و گردوغبار ناشی از طرح های ساختمانی تعرفه مالی وضع کنند.



بر این اساس، همه طرح های ساختمانی بزرگ در پکن باید به نسبت میزان آلودگی هوا و گردوغباری که تولید می کنند، پول پرداخت کنند. البته طرح های ساختمانی کوچک از این طرح مستثنی هستند.



مقامات شهر پکن در این طرح، سه سطح آلایندگی هوا را در نظر گرفتند. بر این اساس، طرح هایی که بتوانند سطح نزدیک به استانداردهای مدنظر را رعایت کنند، معادل سه یوان – تقریبا 50 سنت آمریکا – به ازای هر کیلوگرم گردوغبار پرداخت خواهند کرد.



«یائو هوی» معاون رییس اداره حفاظت محیط زیست پکن گفت: طرح هایی که عملکرد بهتری داشته باشند، 1.5 یوان و آنهایی که استانداردهای لازم را رعایت نکنند، شش یوان به ازای هر کیلوگرم گردوغبار تولیدی باید جریمه پرداخت کنند.



«هوانگ یوهو» معاون رییس اداره کیفیت هوای پکن نیز اعلام کرد آلودگی هوا ناشی از گردوغبار که عامل آن طرح های ساختمانی است، 14.3 درصد از ریزگرد های معلق در هوا را تشکیل می دهد.



وی افزود: کاهش میزان ریزگردها و غبار برای کمتر شدن آلودگی هوا بسیار حائز اهمیت است.



بنا بر اعلام مسوولان شهرداری پکن، آلودگی ناشی از وسایل نقیله موتوری حدود 31 درصد در آلودگی هوای پکن نقش دارد. مصرف ذغال سنگ، تولیدات صنعتی و گردوغبار در رتبه های بعدی آلایندگی هوا قرار دارد.



حمله قلبی، اختلال در عملکرد ریه ها، ضربان نامنظم قلب، بیماری آسم و مرگ ناگهانی در بیماران قلبی و تنفسی از جمله عوارض تنفس در چنین هوایی گزارش شده است.



مساله آلودگی هوا و زیان های آن برای شهروندان چینی به ویژه ساکنان پایتخت چین، در سال های اخیر یکی از مشکلات اصلی دولت چین بوده که دولتمردان این کشور را به یافتن راهکارهایی عملی برای حل این معضل ترغیب کرده است.



مبارزه با آلودگی هوا و صرفه جویی در مصرف سوخت با توجه به هزینه های سنگین، دو دغدغه اصلی دولت چین است و این کشور از سال 2013 میلادی راهبرد «مبارزه با آلودگی هوا» را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است.



مبارزه با آلودگی هوا در چین امروز به یکی از مطالبات اصلی مردم و دغدغه دولتمردان این کشور تبدیل شده و با توجه به اجرای سیاست های پیشگیرانه، 90 درصد شهرهای این کشور در سال گذشته میلادی موفق به رهایی از آلودگی هوا نشده اند.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *