تجاوز به یک کشور مستقل به بهانه جابه جایی یک قبر!

به گزارش میانا به نقل از ایرنا، ساعاتی پس از انجام این عملیات نظامی 'احمد داوود اوغلو' نخست وزیر ترکیه مدعی شد که، علاوه بر پیکر سلطان سلیمان، امانت های ترکیه نیز از خاک سوریه به کشور بازگردانده شد.

وی در توجیه این اقدام بسیار نادر و بی سابقه، دو روز بعد یعنی روز دوشنبه در پاسخ به احزاب مخالف ملی گرا که تخلیه نیروهای ترکیه از مقبره سلطان سلیمان پایه گذار سلسله عثمانی از خاک ترکیه و تخریب آن را مایه ننگ و از دست دادن خاک ترکیه ارزیابی کرده بودند، گفت که حق ترکیه در داشتن قطعه خاکی در سوریه محفوظ خواهد ماند!

این سخنان و مواضع داود اوغلو با واکنش های متفاوت و گسترده در داخل و خارج ترکیه رو به رو شد به طوری که او در سخنی دیگر به طور ضمنی تاکید کرد که، با بازگشت اوضاع به حالت طبیعی، پیکر سلطان سلیمان به خاک سوریه بازگردانده خواهد شد.

' رجب طیب اردوغان' رییس جمهور ترکیه هم با اشاره به اقدام اخیر نظامیان این کشور در جابه جا کردن قبر سلطان سلیمان از سوریه گفت که، این اقدام عقب نشینی نیست، هر چند یک اقدام موقتی است.

'فیصل مقداد' معاون وزیر خارجه سوریه در واکنش به این اقدام ترکیه تاکید کرد که، روابط دوستانه دولت اردوغان با داعش، مشوق آنکارا برای تجاوز اخیر به خاک دمشق بوده است.

این که چرا ترکیه با توجیه جابه جایی یک قبر، به خاک کشور همسایه خود تجاوز کرد و در صدد توجیه این اقدام نیز این گونه برآمد، گرچه امری مسبوق به سابقه است، اما گویای نکاتی نیز می باشد.

ترکیه یک بار نیز به بهانه حمایت از ترک تبارهای ساکن جزیره قبرس به شمال این جزیره در دریای مدیترانه حمله نظامی کرد. در نتیجه این لشکرکشی جزیره قبرس به دو بخش ترک نشین و یونانی نشین تقسیم شد.

ارتش ترکیه در هفدهم اوت سال ۱۹۷۴ میلادی در یک اقدام نظامی و ضربتی بخش شمال قبرس را به اشغال خود درآورد. به ظاهر این عملیات در واکنش به تلاش های یونان برای ضمیمه کردن قبرس به خاک خود انجام گرفت. آنکارا مدعی بود که پیرو قرارداد 'گارانتی' دست به چنین عملیاتی زد.

گرچه قبرس شمالی در سال 1983 اعلام استقلال کرد، اما گفته می شود که ۳۸ درصد از خاک تمامی قبرس زیر کنترل ترکیه است و این کشور تنها کشوری می باشد که استقلال بخش ترک نشین را به رسمیت شناخته است.

قبرس شمالی تاکنون به همین علت از سوی سازمان ملل تحت تحریم قرار گرفته است.

در اردیبهشت ماه سال 1387 خورشیدی نیز ترکیه به بهانه سرکوب عناصر وابسته به حزب 'کارگران کرد ترکیه' موسوم به 'پ.ک.ک' به شمال عراق حمله نظامی کرد.

ترکیه، کردهای عراق را نیز به حمایت از جدایی طلبان پ.ک.ک متهم کرد.

و اینک همانطور که گفته شد، در سال 2015 میلادی نیز این کشور به بهانه جا به جا کردن یک قبر ! به خاک سوریه حمله کرد و مدتی نیز یک روستای این کشور را به اشغال خود درآورد.

برخی از ناظران معتقدند که، دولتمردان آنکارا بنا بر روحیه و سیاست ' نئو عثمانیسم' هر از چندی به این گونه موارد دست می زند و برخی نیز اعتقاد دارند، این اقدامات ناشی از امتیازاتی است که برخی قدرت های بزرگ از جمله آمریکا به علت اتخاذ سیاست هایی از سوی ترکیه در منطقه و یا جهان، به این کشور اعطا می کنند.

صرف نظر از این که اقدامات نظامی برون مرزی ترکیه ناشی از سیاست نئوعثمانیسم باشد و یا چراغ سبزی از سوی آمریکا و غرب، باید تاکید کرد که اقدامی خارج از عرف در نظام بین الملل است.

بدیهی است، این گونه موارد که نمی توان آن را تحت هیچ شرایطی توجیه کرد و اسناد کافی نیز برای اثبات اشتباه بودن آن وجود دارد، از سوی هر کشوری که باشد، یک اشتباه محض است.

به هر حال حریم ابدی سلطان سلمیان که مانند فیلمی که به نام او و با عنوان 'حریم سلطان' ساخته شد، یک بار دیگر جریان تاریخی که مورد تایید نیست را رقم زد.

*سلطان سلیمان که بود؟

سلطان سلیمان اول دهمین سلطان امپراتوری عثمانی بود که از سال ۱۵۲۰ میلادی تا لحظه مرگش در سال ۱۵۶۶ بر امپراتوری عثمانی حکم راند و از این لحاظ طولانی ترین دوره سلطنت را در میان خاندان عثمانی داراست. او را در غرب با نام سلیمان محتشم و در شرق با نام سلیمان قانونی می شناسند.

از آن جهت به قانونی مشهور شد که سیستم قضایی امپراتوری عثمانی را به کلی بازسازی کرد.

سلیمان در قرن شانزدهم در اروپا به عنوان سلطانی برجسته و والامقام مطرح گشته بود که مسئولیت امپراتوری عثمانی را در اوج قدرت نظامی، اقتصادی، و سیاسی اش بر عهده داشت. سلیمان، شخصا ارتش عثمانی را برای فتح استحکامات دنیای مسیحیت در بلگراد و مجارستان رهبری کرد اما در محاصره وین در سال ۱۵۲۹ ناکام ماند.

تحت رهبری او، ناوگان دریایی امپراتوری عثمانی بر دریاهای اطراف، از مدیترانه گرفته تا دریای سرخ و خلیج فارس، تسلط یافت.

سلیمان با زیر پا گذاشتن سنت ها و رسوم سلاطین پیشین، با کنیزی از حرم سرا به نام الکساندرا که بعدها به خرم سلطان مشهور شد، ازدواج کرد. دسیسه چینی های خرم سلطان در مقام ملکه دربار و نفوذ و سلطه ای که بر سلیمان داشت، آوازه او را در جهان پیچاند. پسرشان، سلیم دوم، پس از مرگ سلیمان در سال ۱۵۶۶ و پس از ۴۶ سال زمامداری پدر، به جای او بر تخت سلطنت نشست.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *