یک کارشناس بین المللی در امور نفت: عربستان مسوول بحران نفتی در جهان است

به گزارش میانا به نقل از ایرنا، 'پیتر تارزیان' کارشناس بین المللی امور نفتی و رییس شرکت 'پتروستراتژی' متخصص در امور مشاوره های انرژی، عربستان سعودی را مسوول بحران نفتی کنونی در جهان دانست و گفت که این کشور تنها به دنبال حفظ سهمیه خود در بازارهای جهانی است.

بر اساس این گزارش، تارزیان در گردهمایی که شرکت نفتی الجزایر 'سوناطراک' شامگاه روز یکشنبه (سوم اسفند/22فوریه) برگزار کرد، گفت: عربستان سعودی عامل کاهش بهای نفت و بحران کنونی نفتی در جهان است؛ زیرا این کشور در ماه سپتامبر (شهریور/مهر) گذشته، به بهانه حمایت از سودهای حاصله از پالایشگاه های نفت در منطقه، بهای نفت خام صادراتی خود به بازارهای آسیایی را کاهش داد.

وی ادامه داد: عربستان تنها به کاهش قیمت نفت اکتفا نکرد و در صدد حمایت از سهم خود در بازارهای جهانی از طریق نابودی نفت گازی در بازارهای بین المللی برآمد.

به اعتقاد این کارشناس امور نفتی، در حالی که برخی از اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نگران کاهش درآمدهای نفتی خود به دلیل کاهش بهای نفت هستند، عربستان با در پیش گرفتن یک استراتژی در صدد حفظ سهمیه نفتی خود در بازاری است که در معرض ورود نفت شنی قرار دارد.

وی در ادامه گفت: البته این وضعیت برای عربستان سعودی که به ذخایر 800 میلیارد دلاری خود تکیه دارد، صدق نمی کند، چرا که این کشور با اتکا به این ذخایر، می تواند آسیب های وارده از کاهش بهای نفت را جبران کند.

‫تارزیان، نسبت به ادامه چنین استراتژی به عربستان سعودی هشدار داد و گفت: امکانات عربستان برای مقابله با نفت شنی که آمریکا وارد بازار می کند، تاثیر مطلوبی در دراز مدت نخواهد داشت.

وی ادامه داد: هزینه تولید نفت شنی در یک دامنه وسیع میان 22 تا 111 دلار در نوسان است که این موضوع باعث می شود پروژه های تولید این نوع نفت، حتی اگر بهای یک بشکه نفت به کمتر از 60 دلار هم برسد، ادامه یابد.

‫تارزیان توضیح داد: اکثر شرکت های نفتی که نفت غیر سنتی تولید می کنند، بازار را طی قراردادهای بلند مدت تحت پوشش قرار می دهند؛ قرارداد فروش نفت این شرکت ها تا سال 2016 و با قیمت بشکه ای 80 تا 85 دلار، ادامه می یابد.

این کارشناس امور نفتی با بیان این که مسائل سیاسی نقش مهمی در کاهش بهای نفت دارند، افزود: بهای نفت به منظور تضعیف و ضربه زدن به روسیه در اوکراین کاهش یافته است.

وی ادامه داد: به رغم این که روسیه نیمی از بودجه اش را ا از طریق صادرات نفت تامین می کند، اما قادر است با این بحران مقابله کند.

تارزیان در این راستا افزود: بسیاری معتقدند که روسیه قادر به تحمل این ضربه نفتی نخواهد بود و به دنبال یافتن راه حل میانه ای برای اوکراین است، اما باید توجه کرد که صاحبان این عقیده، با خط مشی عقلانی روسیه آشنایی ندارند و نمی دانند روسیه کشوری نیست که بتوان آن را به زانو در آورد.

وی در ادامه سخنانش خواستار گسترش همپیمانی کشورهای صادر کننده نفت اوپک با سایر تولید کنندگان خارج از این سازمان شد و گفت که این اقدام موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد.

تارزیان همچنین افزود: برخی کشورهای عضو اوپک مانند الجزایر، در صدد گسترش دامنه همپیمانی های خود جهت بازگرداندن موازنه به بازار جهانی نفت است.

به گفته این کارشناس امور نفتی اوپک، سازمان اوپک که موازنه قدرت خود را در بازار جهانی از دست داده است، بدون برخوردای از حمایت سایر تولیدکنندگان قادر به برقراری ثبات در بازارهای جهانی نخواهد بود.

وی همچنین افزود: فراوانی عرضه نفت به دلیل پیشرفت تکنولوژی قدرت تاثیرگذاری بر بازار را کما فی السابق ندارد.

او در پایان با بیان این که ما اکنون در مرحله پس از نفت قرار نداریم، بلکه در مرحله پس از نفت اوپک بسر می بریم، به ذخایر جهانی قابل بازگشت نفت اشاره کرد و گفت: این ذخایر از 1000 میلیارد بشکه به 1500 میلیارد بشکه در نتیجه پیشرفت تکنولوژی افزایش یافته است.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *