گزارش خبرگزاری فرانسه از وضعیت دولت وحدت ملی در افغانستان

به گزارش ميانا به نقل از ايرنا، خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه در گزارشی در باره وضعیت دولت وحدت ملی در افغانستان نوشت: توافق اشرف غنی و عبدالله عبدالله در ماه سپتامبر گذشته (شهریور) برای تشکیل دولت ائتلافی، این امید را به وجود آورد که حدود یک سال منازعه سیاسی برای قدرت در این کشور به سرانجامی مطلوب برسد. اما هفته گذشته مجلس افغانستان بیشتر نامزدهای وزارت در دولت اشرف غنی را رد صلاحیت کرد و اکنون کارشناسان نگران شورش ها و ناآرامی های تازه در این کشور هستند.

از 25 نامزد وزارت، مجلس افغانستان تنها به 8 نفر رای مثبت داد. برخی از ردشدگان، مشکل تابعیت دوگانه داشتند و برخی دیگر مدارک تحصیلی شان اشکال داشت و حتی یکی از نامزدها در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس بین الملل (اینترپل) بود.

مشکل دیگر این است که پارلمان افغانستان اکنون در تعطیلات زمستانی به سر می برد و اشرف غنی باید برای معرفی نامزدهای جایگزین، تا آخر ماه مارس (اوایل فروردین) صبر کند.

خبرگزاری فرانسه شورش طالبان، فساد اداری گسترده و فقر و بیکاری را مهمترین بحران های امروز افغانستان دانست و نوشت: وزارت دارایی افغانستان تخمین زده است که نزاع های سیاسی طولانی برای انتخابات ریاست جمهوری سبب شد که بازرگانی و سرمایه گذاری کاهش یابد و درآمد این کشور در سال 2014، حدود 25 درصد کمتر از پیش بینی ها شود.

برخی کارشناسان نیز معتقدند بدون دولت پایدار، روند کمک های خارجی به افغانستان با اخلال مواجه خواهد شد. کابل به این کمک ها بسیار وابسته است.

کاهش توان و روحیه 350 هزار نیروی امنیتی افغانستان در مبارزه با طالبان، یکی دیگر از تهدیدهایی است که پایدار نبودن دولت، متوجه کشور می کند. انتظار می رود مبارزه اصلی از ماه های آوریل یا مه (فروردین یا اردیبهشت) با بهتر شدن هوا و به اصطلاح آغاز ˈفصل جنگ تابستانی در افغانستانˈ شروع شود.

ˈنظیف الله سالارزَیˈ سخنگوی ارشد اشرف غنی، اعتراف می کند که رد صلاحیت کابینه، شکست در پیشرفت است، اما تاکید می کند که رییس جمهوری بر سر پیمان خود برای مبارزه با فساد و اصلاحات خواهد ماند.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *