کمک های نظامی آمریکا؛ اوکراین را به سوی افغانستانی جدید سوق می دهد

به گزارش ميانا به نقل از ايرنا، آمریکا که از سال 1776 میلادی و از بدو تاسیس، درمجموع تنها 21سال را در صلح به سر برده و مابقی را یا در جنگ های خارجی و در نبود جنگ های خارجی به جنگ های داخلی مبادرت ورزیده ، انتشار خبرهایی درارتباط با احتمال ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین ، که هم اکنون به نوعی درگیر یک جنگ داخلی است، نسخه ی همانند افغانستان در اواخر دهه 70 و دهه 80 میلادی را یادآور می شود.

طی روز های اخیر، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از احتمال کمک نظامی و ارسال سلاح و تجهیزات برای نیروهای دولت اوکراین خبر داد.

دراین گزارش آمده است که واشنگتن درحال بازنگری رویکرد خود در زمینه تامین سلاح و جنگ افزار برای دولت اوکراین است.

در پی انتشار این گزارش ˈجین ساکیˈ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن اشاره به نگرانی واشنگتن از افزایش خشونت ها طی ماه های اخیر در اوکراین گفت: ˈما (آمریکا) قطعا می خواهیم به اوکراین کمک کنیم تا دولت مستقل آن از این دوره گذار عبور کند، مجموعه ای از گزینه ها را در نظر داریم اما هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.ˈ

انتشار این گزارش ها و گفته های مقامات آمریکایی که به دنبال شکست های غیرقابل انتظار اخیر ارتش اوکراین در نبرد با جدایی طلبان صورت گرفته به نوعی یاد آور کمک دولت وقت آمریکا دراواخر ده هفتاد و دهه هشتاد میلادی به نیروهای افغان ضد شوروی سابق دانست، که تنها این دو قدرت وقت در نبردی واسطه ای به مصاف یکدیگر پرداختند.

جیمی کارتر رییس جمهور وقت آمریکا در سوم ژوییه 1979 پس از بازدیدهای میدانی و بنابر طرح ˈزبیگنیو برژینسکیˈ مشاور امنیت ملی خود از افغانستان، نخستین فرامین برای ارسال کمک به مبارزان افغان علیه اتحاد جماهیر شوروی سابق را صادر کرد که به طرح ˈتله افغانستانˈ و یا ˈتله خرسˈ مشهور شد.

نبردی که یکی از دوقدرت وقت، حضور پر رنگ نظامی در کشورهمسایه داشت و دیگری از هزاران کیلومتر آنسوی آب ها، در میدان گاه افغانستان به مقابله با رقیب خود می پرداخت ، اما اکنون در قالبی دیگر و این بار در آوردگاه اوکراین این قصه نوشته می شود.

انشار گزارش نیویورک تایمز و سایر رسانه های غربی و مقامات واشنگتن درباره احتمال ارسال کمک های نظامی به دولت کی یف که در مقابله با گروه های جدایی طلب ناکام مانده ، واکنش مسکو را به همراه داشت.

ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر خارجه روسیه ، در واکنش به انتشار این خبر گفت:ˈ دخالت های مستقیم آمریکا از همان ابتدای کودتایی که علیه دولت اوکراین (دولت ویکتور یانوکویچ) برپا شد برای ما(مسکو) محرز گردید.ˈ

لاوروف افزود:ˈباید براین نکته تاکید کنم که سخنان رییس جمهوری آمریکا نیز نشان دهنده قصد آنها(واشنگتن) برای ادامه حمایت بی قید وشرط از مقام های اوکراینی است .ˈ

این درحالی بود که آلمان، متحد اروپایی آمریکا نیز که گویا دیگر از سیاست های مداخله جویانه نظامی واشنگتن به تنگ آمده و اعمال تحریم های بین المللی علیه روسیه ضرور و زیان های اقتصادی را برای برلین در پی داشته به مخالفت با کمک نظامی به کی یف برآمد.

ˈانگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان در سفر به مجارستان بر لزوم برقراری اتش بس میان جدایی طلبان و هواداران روسیه و نیروهای ارتش اوکراین تاکید کرد و گفت:ˈ آلمان نسبت به ارسال سلاح و تجیهزات به کی یف اقدام نخواهد کرد.ˈ

خبرگزاری ایتار تاس مورخ 14بهمن ماه گزارش داد: مهم ترین گزینه برای آمریکا به منظورتجهیز نظامی کی یف تحویل موشک های ضد تانک است که گروه های جدایی طلب از تانک های ساخت روسیه استفاده می کنند.

آمریکا آنچنان که ماهیت آن طی دو سده گذشته نشان داده، قرن بیست و یکم را با جنگ و هراسی به نام ˈتروریسمˈ درجهان آغاز کرد.

شروع آن با اشغالگری نظامی مستقیم در افغانستان و عراق در سال های 2001 و 2003 میلادی و پس از آن مداخله های نظامی در لیبی، حمایت از شورشیان ضد دولتی سوریه و اکنون اوکراین 2015.

جمله مشهوری در اینترنت درباره جنگ افروزی و جنگ طلبی آمریکا وجود دارد به نام ˈWe are at Warˈ مبنی براینکه از بدو تاسیس این کشور در سال 1776 تاکنون تنها درمجموع 21سال در صلح و آرامش به سر برده و نزدیک به 217سال را در جنگ گذرانده است.

در حقیقت؛ جنگ و نابودی حاصل سیاست های همیشگی آمریکا بویژه نظم به اصطلاح نوین این کشور است .

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *