سفر هیأت عربستانی به بیروت برای ارزیابی وضعیت انتخاباتی

به گزارش میانا، فارس به نقل از الاخبار، امروز دوشنبه (هفتم اسفند/ ۲۶ فوریه) یک هیأت عربستانی برای بررسی مسایل انتخاباتی به عنوان مقدمه‌ای برای مداخله در امور متحدان (در لبنان) وارد بیروت می‌شود.

«الاخبار» در این باره نوشت از بیست و دوم نوامبر سال گذشته (۲۰۱۷) که «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان از بازداشت اجباری خود در عربستان بازگشت، ریاض دیگر از دایره تأثیر مستقیم بر پرونده لبنان خارج شد، روابط این کشور با الحریری دچار ابهام شد بدون اینکه ریاض، جانشینی برای او به عنوان متحد اولش در لبنان تعیین کند.

 روز به روز، فاصله رئیس حزب «تیار المستقبل» از صاحبان قدرت در شبه جزیره عربی بیشتر شد؛ او (الحریری) از یک طرف «ثبات» را به عنوان یک اولویت قبل از هر چیز دیگری نمی‌پذیرد و از سوی دیگر به سرمایه‌‌گذاری برای آرامش داخلی در راستای مقابله با حزب‌الله با دور کردن متحدان مقاومت از این جنبش قانع نمی‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: سعودی‌ها گزینه «رویارویی» را در تمامی کشورها انتخاب می‌کنند و سیاست آنها با موضع الحریری مبنی بر «صلح و آتش‌بس» با حزب‌الله سازگار نیست.

الاخبار افزود: از سوی دیگر عربستان هنوز انتخاب «میشل عون» با عنوان رئیس‌جمهور را هضم نکرده علیرغم اینکه سعد الحریری تلاش‌های زیادی در تعریف از مواضع عون نزد آمریکا و عرستان انجام داده است؛ روابط متشنج (ریاض) با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز باید به این مورد افزود و اینها پس تلاش کودتاوار عربستان با بازداشت الحریری، ناچار کردن او به استعفا و نیز متفرق شدن متحدان رخ داد؛ طی ۳ ماه گذشته عربستان در هر نقشی در لبنان «حذف شده» بوده است.

این روزنامه لبنان سپس نوشت: ریاض امروز با هیأت جدیدش به ریاست «نزار العلولا» و نیز با همراهی «ولید البخاری» کاردار سابق لبنان به بیروت آمده تا با روسای سه‌گانه و نیز تعدادی از سیاستمداران «جریان ۱۴ مارس» مانند «سمیر جعجع» رئیس حزب  «القوات اللبنانیه» و «اشرف ریفی» وزیر سابق دیدار کند؛ گفته می‌شود نزار العلولا نامه‌ای از «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان را به میشل عون تحویل خواهد داد.

این سفر در درجه اول یک مأموریت «شناسایی» برای وضعیت انتخاباتی است ، ریاض نمی‌تواند بازگشتش به عربستان را به بعد از انتخابات پارلمانی موکول کند زیرا اگر فرصت کنونی را از دست دهد در آن زمان تأثیر بر ائتلاف‌ها سخت خواهد بود. آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در بیشتر دیدارهایشان در خارج و داخل لبنان به مسأله انتخابات پرداخته‌اند و درباره دستیابی حزب‌الله بر اکثریت کرسی‌های پارلمان هشدار داده‌اند؛ دشمن اسرائیلی نیز ناراحتی خود را در این باره به مسکو ابلاغ کرده است.

از سوی دیگر، نبیه بری در اشاره به صحبت میشل عون در گفت‌وگو با «سومریه» عراق که گفته بود برای حل پرونده مرزهای دریایی با دشمن اسرائیلی به  داوری بین‌المللی رجوع خواهد شد، تصریح کرد با این گفته «موافق» نیست به دلیل اینکه ممکن است فشارهای بین‌المللی برای این مسأله بر لبنان وارد شود.

رژیم صهیونیستی مدعی شده بلوک نفتی شماره ۹ متعلق به این رژیم است نه لبنان؛ این موضوع با واکنش شدید بیروت روبه‌رو شده است.

انتخابات لبنان در ۱۶ اردیبهشت‌ماه سال آینده (۱۳۹۷) بر اساس نظام انتخاباتی تناسبی برگزار خواهد شد.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *