پیمودن خط الراس چاله کویر مرکزی ایران با پای پیاده/ کویرنورد تبریزی به دنبال رکوردزنی

به گزارش میانا به نقل از فارس، تازه‌ترین پیمایش کویر نورد تبریزی که تنها بازمانده کویر مخوف ریگ جن به شمار می‌رود از اوایل شهریور آغاز می‌شود.

او مصمم است مسیر ۱۴۰۰ کیلومتری یعنی طولانی‌ترین مسیر کویرنوردی دنیا را پیمایش کند.

با توجه به اینکه یونس موحد سریعی در رکوردهای قبلی بخشی از طولانی‌ترین مسیرکویری دنیا به طول ۴۵۰ کیلومتر را پیمایش کرده است پیش‌بینی می‌کند پروژه جدید که از آن به عنوان دومین پروژه ملی و جهانی خود نام می‌برد در کمتر از یک ماه پیمایش شود.

یونس موحد‌سریعی در این پروژه که به نام «حرم تا حرم » مشهور است مسیر استان‌های قم، کاشان ، سمنان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را  زیر گام‌های استوار خود طی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در رکوردها و پیمایش‌های قبلی شهرداری تبریز و شرکت ایرانسل حامی و پشتیبان وی بودند افزود: با وجودی که مسؤولان در قول و عمل خود حمایت‌های لازم را انجام نمی‌دهند ولی شرکت ایرانسل و شهرداری تبریز همیشه  مرا حمایت کرده‌اند و در پروژه جدید نیز همراه و پشتیبان من هستند.

هر چند که «سون هیدن» سوئدی و «گارفیلد آلفونز» اتریشی که از سیاحان کویرنوردی هستند رفتن به منطقه «ریگ جن»  اجتناب کرده و در کتاب خاطرات خود به سایر کویرنوردان پیشنهاد کرده‌اند از رفتن به این منطقه امتناع کنند اما  یونس موحد‌سریعی از سختی‌ها عبور کرده  و از خطرات پیش‌رو نیز هیچ واهمه‌ای نداشته به دل کویر زده و با عبور از مخوف‌ترین سیاه چاله‌های نمکی جهان در ریگ جن توانست رکوردهای قبلی کویرنوردان را شکسته و رکورد جدید را در دنیا و کتاب رکوردهای گینس به  نام خود ثبت کند.

سردار شهید  حسن تهرانی مقدم (پدر موشکی ایران)  انگیزه او برای انجام کویرنوردی بوده است.

آن چنان که خودش می‌گوید« با شهید تهرانی‌مقدم دوستی نزدیک داشتم و این شهید توصیه کرد  تا در۴ پدیده هیمالیا،کویر، آتشفشان و قطب نوردی که در ایران وجود ندارد کار کنیم  و من به واسطه سفارش آن شهید وارد این حوزه شدم».

کویر «ریگ جن» برای من که هیچ سررشته‌ای از کویر ندارم  نام آشنایی نیست ولی افرادی هستند که کویر «ریگ جن»  را که به مثلت  برمودای ایران مشهور است می‌شناسند، وقتی  به موقعیت جغرافیایی منطقه که یونس موحد آن را تشریح کرده است آشنا باشند به  خوبی پی می‌برند که کسب  این رکورد جهانی به این راحتی به دست نیامده است.

وی منطقه‌ای که قرار است پیمایش کند را در اصطلاح عادی و عمومی دشت کویر مرکزی ایران و اصطلاح علمی آن را نیز چاله کویر مرکزی ایران اعلام کرد و افزود: این منطقه رتبه یک خطر را دارد.

کویر نورد تبریزی با اشاره به وجود انواع ساختار خاک در کویرهای مختلف دنیا یادآور شد: کویر صحرای سینا فقط ماسه بوده، کویر صحرای گپی چین فقط سنگ ریزه است اما چاله کویر مرکزی ایران شامل باتلاق، مرداب، شن زار، خاک پفکی و …. است که همه این عوامل این منطقه را خطرناک‌ترین کویر جهان تبدیل کرده است.

او با عشق و علاقه خاصی از اولین پروژه کویرنوردی  خود سخن می‌گوید که چگونه  پروژه اول پیمایش کویرنوردی درمسیر کاشان به آران بیدگل- چهارطاقی-کاروانسرای مرنجاب، ورود به پارک ملی کویرتا کاروانسرای سفیداب ،کاروانسرای عین الرشید و پاسگاه سیاه کوه و حوزه خاص چهل گدار را پشت سر گذاشته است که طی کردن این کویر۴۵۰ کیلومتری پنج و نیم روز طول کشیده  که به عنوان رکورد کویرنوردی ایران محسوب می‌شود.

یونس موحد‌سریعی بعد از پروژه اول، کار خود را تمام شده حساب نکرد بلکه خود را برای رکوردهای بعدی آماده کرد به گونه‌ای که پروژه دوم او منجر به کسب رکورد جهانی شد او در مورد  پروژه دوم خود می‌گوید: در پروژه دوم با وجودی که مشاورین اعلام کردند تنها ۳ماه از اجرای پروژه اول می‌گذرد و نیاز به ریکاوری و تجدید قوا می‌باشد با این حال در بهمن ماه سال ۹۳ به دل کویر زدم و طولانی‌ترین مسافت بلند دنیا را از مسیر غیر نرمال و در دمای منفی ۲۰ درجه به تنهایی و انفرادی و بدون حمایت و پشتیبانی اجرا کردم .

در این مرحله کاروانسرای مرنجاب، بند ریگ، چاه چرخ، دشت بزرگ چاق آباد و بخش‌هایی ازغرب به شرق «ریگ جن» گذر از ۵ کوچه «ریگ جن» را پیمایش کرده و رکورد اسمی دنیا را شکستم.

با چشم‌های پرسشگرم می‌پرسم که رکورد اسمی دنیا دست چه کسی بود و او با پی بردن به سوالم  از کویرنوردی به نام «رینهولد مسترن» ایتالیایی نام برده و اضافه می‌کند رکورد جهانی کویر نوردی به نام  «رینهولد مسترن» ایتالیایی  اولین نفر باشگاه ۸۰۰۰ تایی جی ام اس یا صعود‌های بلند فرانسه که هیمالیانورد، کویر‌نورد و قطب‌ نورد است ثبت شده بود که من توانستم رکوردهای وی را به صورت ناگهانی تغییر دهم. چرا که او و تیم پشتیبانش مسافت ۴۵۰کیلومتری را درعرض ۶ هفته پیمایش کرده بودند ولی من  بدون تیم پشتیبان مسافت۴۱۴ کیلومتری را در مدت ۸ روز و ۱۸ ساعت طی کردم.

اما روح ناآرام او تنها به شکست رکورد اسمی قانع نبود و او در سومین پیمایش خود به دنبال آن بود تا رکورد جهانی خود را در کتاب رکوردهای گینس به ثبت برساند بنابراین او دوباره به دل کویر زد  و در پروژه سوم،  پیمایش «ریگ جن» به مسافت ۲۳۷ کیلومتربود که  او  طی ۴ روز و دو و نیم ساعت به تنهایی و بدون تیم پشتیبان ازغرب به شرق پیمایش کرد و این رکورد در کتاب گینس صفحه ۲۳۷به عنوان سرعتی‌ترین  پیمایش درسطح جهان ثبت شد.

شاید جالب باشد که بدانیم یونس موحد‌سریعی  به  تنها بازمانده «ریگ جن» مشهور است و علت کسب این لقب به خاطر این است که منطقه «ریگ جن» به مثلث برمودای کویر مشهور است و  انسان‌هایی که برای ماجراجویی و کویرنورد و کوهنورد وارد این منطقه شده‌اند به علت نداشتن تخصص کویرنوردی، آب وغذای کافی تجهیزات ناوبری و خودباختگی محیطی جان خود را از دست داده‌اند.

منطقه «ریگ جن» در ۱۰۰ سال اخیر ۱۳ کشته داشته است ولی این کویر نورد تبریزی به لطف و یاری خداوند توانسته است این پیمایش را با موفقیت انجام داده و تنها بازمانده این منطقه خطرناک باشد.

حب وطن  در تمام پیمایش‌های یونس موحد به او انگیزه می‌دهد تا بیش از بیش در رسیدن به اهداف تعیین شده خود استوارتر از همیشه گام بردارد،  او خود را سرباز وطن می‌داند و می‌گوید انقلابی بودن در عرصه ورزشی نیاز به عمل دارد حتی در اجرای پروژه‌های ملی خاص ورزشی «اهداف ملی و غرور ملی» در تمام رکوردهایم  شعار من  است و خواهد بود.

گزارش از معصومه درخشان

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *