۰
 
نوستالژی تلخی که بعد از 11 سال تمامی ندارد/

صدای سوت قطار میانه – اردبیل کی شنیده خواهد شد !

کد مطلب: 6684 |
 
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۰
صدای سوت قطار میانه – اردبیل کی شنیده خواهد شد !
 
 
طولانی شدن مراحل اجرایی پروژه ملی راه آهن اردبیل – میانه از لحاظ زمانی, این پروژه را به یک نوستالژی از نوع تلخ برای مردم شهرستان میانه تبدیل کرده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا،  اتصال اردبیل به میانه که چهارراه ریلی شمالغرب کشور خواهد بود و علاوه بر دسترسی راحت تر اردبیلی ها به تهران، دسترسی به غرب کشور را هم فراهم می کند .
اجرا و تکمیل این طرح ملی علاوه براینکه باعث ایجاد یک سیستم حمل و نقل ریلی روان، ایمن و سریع جهت توسعه شهرستان میانه و به تبع آن استان اردبیل می‌شود، موجب ارتباط با کشورهای واقع در اروپای شرقی از طریق جمهوری آذربایجان می‌گردد.
انتظار تکمیل پروژه ۱۷۵ کیلومتری راه آهن  میانه به اردبیل امسال در حالی وارد یازدهمین سال می شود که بی توجهی به این پروژه و فرصت های از دست رفته برای اهداف توسعه ای و رونق اقتصادی و سرمایه گذاری شهرستان میانه و همچنین استان اردبیل در این مدت، بحث رعایت عدالت در کشور را به وضوح به چالش کشیده است .

 بدون توجه به میزان وقت و سرمایه ای که تا کنون برای پروژه راه آهن اردبیل – میانه صرف شده است، برخی افراد مدعی هستند که مسیر در نظر گرفته شده برای راه آهن اردبیل غیرکارشناسی بوده و این طرح باید در مسیر اردبیل – نیر – سراب – بستان آباد اجرا می شد ..
یا اینکه از سوی مسئولان استانی و در رأس آنها از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است که بهره برداری از طرح راه آهن اردبیل – میانه تنها با تکیه بر بودجه های دولتی، در کوتاه مدت و حتی میان مدت امکان پذیر نخواهد بود و بنابراین پای روش هایی نظیر استفاده از فاینانس یا همان "تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه از محل تسهیلات اعتباری خارجی" را به میان می کشند.
در حال حاضر عده ای از دولتی ها با غیراقتصادی خواندن ادامه راه آهن اردبیل سعی می کنند از اجرایی شدن طرح راه آهن اردبیل به مغان درشمال این استان و از بین المللی شدن این خط آهن ممانعت کنند .
یادآور می شود، پروژه راه آهن اردبیل –  میانه با ۱۷۵ کیلومتر طول، دارای ۲۴ کیلومتر تونل و بیش از ۱۰ پل بزرگ و کوچک می باشد و برای حرکت قطارهایی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری طراحی شده است و در این محور ۸ ایستگاه شامل ۲ ایستگاه تشکیلاتی مسافری به نام های سبز و اردبیل و ۳ ایستگاه مسافری درجه ۲ به نام های فیروزآباد و گنجگاه و مهماندوست و ۳ ایستگاه بین راهی پیش‌بینی شده است.

استاندار اردبیل طی سخنانی در جمع خبرنگاران در تیر ماه سال جاری با بیان این موضوع که در وضعیت کنونی و با اعتبارات محدود دولتی اتمام این پروژه تا ۲۰ سال آینده نیز طول خواهد کشید ، گفت :  با راهکار جذب فاینانس بخش خصوصی این پروژه حیاتی تا ۲/۵ سال دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

وی همچنین تصریح کرد:  در ادامه روند تکمیل پروژه راه آهن اردبیل – میانه  باید ۲۲ کیلومتر تونل و ۵ کیلومتر پل پرهزینه  احداث شود  که با اعتبارات کم دولتی بعید به نظر می رسد.

 
 
 
 

نظر شما در مورد این مطلب