جای خالی فرمند نماینده میانه در کمیسیون انرژی / دکتری انرژی در کمسیون اصل ۹۰!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، کمیسیون‌های شکل گرفته در هر دوره از مجلس شورای اسلامی عهده دار وظایفی در حیطه تخصص خود هستند و اختیاراتی نیز در همان زمینه دارند. مجلس شورای اسلامی دارای ۱۳ کمیسیون تخصصی آموزش و تحقیقات، اجتماعی، اقتصادی، امنیت ملی و سیاست خارجی، انرژی، برنامه، بودجه و محاسبات، بهداشت و درمان، شوراها و امور داخلی کشور، صنایع و معادن، عمران، فرهنگی، قضایی و حقوقی و کشاورزی، آب و منابع طبیعی است که اعضای قطعی و نهایی این کمیسیون‌ها در خرداد ماه سال جاری قطعی و نهایی شدند.

دکتر فردین فرمند با تخصص و درجه پروفسوری در رشته انرژی بدون شک یکی از نمایندگان حاضر در مجلس دهم می باشد که بالاترین مدرک در این رشته را در ایران دارد و حق اش این بود که عضو کمسیون انرژی باشد تا مجلس از تخصص این فرزند لایق ملت استفاده نماید ولی ظاهرا مواضع مستقل نماینده شجاع و آزاد اندیش میانه به مذاق بعض اشخاص که خود را قیم مجلس می دانند و همه چیز را از نگاه تنگ جناحی می بینند خوش نیامده و با لابی های ناروای خود مانع از حضور ابن متخصص انرژی در کمسبون انرژی شده اند.

بدون شک محروم کردن کمسیون انرژی از تخصص بالای دکتر فرمند ظلم به مجلس و اجحاف در حق ملت ایران است و اگر امور نمایندگان با تبعیض، عدم تخصص، باندبازی، اشاعه و سخن‌پراکنی و ایجاد جو و شبهه و صد البته عدم وجود شیوه انتخاب مناسب و بهینه و روش‌های غیر علمی و کاربردی تعیین شود، چه توقعی از سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها می‌توان داشت.

همانطور که دکتر شیویاری دیگر نماینده مردم میانه در مجلس با توجه به تخصص پزشکی خود به عضویت کمیسون بهداشت و درمان در آمد، اما به نظر می رسد تعیین ترکیب برخی کمیسیون‌های مجلس بر هیچ اصول و روش علمی استوار نبوده و حتی منطبق بر آیین‌نامه نیست.

خانه ملت با رأی ملت بر اساس توانایی‌ها و سوابق فردی و اجتماعی افراد تشکیل می‌شود و مجلسی که قرار است مدافع حقوق ملت و کشور باشد، نباید چنین رویه هایی را در پیش بگیرد.

در حالی که مطابق ماده ۳۸ کمیسیون انرژى براى انجام وظایف محوله درمحدوده نفت، گاز، برق، سدها و نیروگاههاى آبى و برقى، انرژى اتمى و انرژى‏هاى نو مطابق ضوابط این آئین‏نامه تشکیل مى ‏شود، حال فردین فرمند با مدرک تخصصی انرژی بر اساس ماده ۳۲ ایین نامه به منظور سامان دادن و کارآمد سازی مجلس و نمایندگان، خصوصاً نسبت به طرز کار قوای مجریه و قضائیه و مجلس مبتنی بر اصول متعدد قانون اساسی بالاخص اصل نودم در صندلی کمیسیونی به همین نام باید بنشیند.

اما این تنها دکتر فرمند نیست که از کمسیون تخصصی خود بازمانده است، بلکه علی ساری نماینده اهواز که دارای دکتری انرژی  که وی نیز دارای تخصص در حوزه انرژی می باشد، از راه یابی به کمیسیون انرژی مجلس باز مانده است.

در همین زمینه علی ساری نماینده اهواز در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز گفت: تمام تحصیلات اینجانب در رابطه با انرژی است اما متاسفانه با حضور اینجانب در کمیسیون انرژی مجلس مخالفت شد.

نماینده اهواز در مجلس افزود: رشته تحصیلی اینجانب در دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری،  مهندسی برق، قدرت، سیستم و انرژی بود.

ساری با اظهار تعجب از عدم راه یابی اش به کمیسیون انرژی گفت: علاوه بر تحصیلات، سوابق کاری و اجرایی اینجانب نیز در حوزه نفت است و اینجانب کارمند رسمی وزارت نفت هستم. از طرف دیگر حوزه انتخابیه اینجانب نیز نفت خیز است.

وی افزود: علاوه بر اینجانب، فردین فرمند نماینده میانه نیز دارای تخصص در حوزه انرژی است که از راه یابی به کمیسیون انرژی مجلس باز ماند.

نماینده اهواز در مجلس اضافه کرد: در بین داوطلبان کمیسیون انرژی مجلس فقط ما ۲ نماینده دارای تخصص در زمینه انرژی بودیم که از راه یابی به کمیسیون مرتبط بازماندیم.

ساری با اشاره به اعتراض خود در این زمینه گفت: اعتراض ما نتیجه ای نداشته چرا که در جواب اعتراض ما گفته شد که شما سابقه و تخصص در انرژی دارید اما باید بروید کمیسیون اصل ۹۰ و یا کمیسیون اجتماعی.

طبق ماده ۴۷ آیین نامه داخلی روشن است اگر کمیسیون هایی بیش از حد متقاضی داشت روسای شعب باید بر اساس اولویت هایی چون تجربه، تخصصی و سابقه عضویت در کمیسیون ها اعضا را انتخاب کنند.

با آغاز بکار مجلس دهم تقاضا برای برخی کمیسیونها بیش از سقف عضویت است که کمیسیونهای امنیت ملی و سیاست خارجی، صنایع و معادن، برنامه و بودجه، آموزش و تحقیقات و انرژی نیز یکی از آن ها بود.

نحوه تعیین عضویت در کمیسیونهای دارای متقاضی زیاد طبق آئین نامه داخلی مجلس یک شورا تصمیم گیری می کند. این شورا مرکب از روسای شعب پانزده گانه رسیدگی به اعتبار نامه ها و یکی از نواب رئیس مجلس است و این شورا بر اساس سوابق اجرایی، مدرک تحصیلی و سابقه حضور در کمیسیون های مجلس تصمیم گیری می کند.

با در نظر گرفتن این معیارها، باز تقاضا برای عضویت در یک کمیسیون به نظر می رسد این شورا باید در قبال عدم عضویت دکتر فردین فرمند در کمسیون انرژی پاسخگو و دلایل خود را بصورت صریح و شفاف اعلام نماید.

 

 

انتهای پیام/

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

۲ نظر

  1. ایوب دانشجو

    ببخشید این را میگویم. بعضی از ارکان مجلس و دولت مردم را به هیچ گرفته اند نمونه همین فیش های حقوقی که تازه منتشر شده و هیچوقت نمیگفتند و یا تسلیت گفتن با چند روز تاخیر سربازان وطن انهم با توجه به فشار افکار عمومی الان هم چون مردم نظارت ندارند کمیسیون ها را به دلخواه خود افرادی ساده اندیش و بدون تخصص گذاشته اند که عملا میدانیم به یک عضو خنثی و بله قربانگو تبدیل میشوند شما سوابق تک تک همین کمیسیون انرژی را ببینید اکثریت چیزی از انرژی نمیفهمند و از ورود افراد متخصص مثل پروفسور فرمند نماینده میانه و نماینده اهواز جلوگیری کردند .حال ما میدانیم از دل این بی قانونی ها و بی توجهی به ملت .فساد ها و پرونده های اقتصادی بوجود می اید و افرادی مانند جزایری مشاور همین کمیسیون های بی تخصص میشوند!!

  2. میانه ای

    با این حال چه انتظاری می توانیم داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *