5 نکته بر سخنان روحانی درباره مسکن مهر/جزئیات طرح جدید

به گزارش ميانا به نقل از مهر ؛ علیرضا خسروی در گفتگو با مهر با اشاره به سخنان روحانی در مجمع سالیانه بانک مرکزی که گفته بود اثر آن پول برای مسکن مهر موجب تورم 40 درصدی و 45 درصدی نقطه به نقطه شد گفت: متاسفانه اظهارات دکتر روحانی درباره مسکن مهر و تورم حاصل از آن اظهارنظری کارشناسی نبود.

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان با بیان اینکه پنج ایراد عمده در صحبت های رئیس جمهور واضح و مشخص است گفت: روحانی عنوان کرده بانک مرکزی 45 هزار میلیارد چاپ کرد و در اختیار بانک مسکن قرار داد، در حالی که همه این مبلغ در اختیار این طرح قرار نگرفت و 11 هزار میلیارد آن در دست بانک مسکن است که سود آنچنانی می گیرد.

وی با اشاره به بند دوم گفت: این اعتبار در 6 سال داده شده نه آن گونه که روحانی عنوان کرده، در یک سال.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت روحانی مبنی بر اینکه 25 هزار میلیارد تومان پایه پولی ارزش پیدا کرده اما تورم ایجاد نشده گفت: پیش از این اعلام می شد با افزایش پایه پولی تورم در کشور ایجاد شده اما چطور امروز پایه پولی ارتقا یافته اما تورم وجود ندارد. این در حالی است که مرکز آمار و مرکز پژوهش ها بر افزایش پایه پولی تاکید دارند، اما چطور است که با این افزایش شاهد کاهش تورم هستیم؟

وی ادامه داد: مسئله چهارم نقدینگی های دست مردم است که افزایش پیدا کرده اشکال ما این است که نتوانستیم این نقدینگی ها را به سمت تولید بیاوریم. دولت قول داده بود که این پول ها را به بخش تولید بیاورد، اما این اتفاق در عمل نیفتاد.

خسروی با اشاره به مورد پنجم گفت: ما 160 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم که همه ادعا می کنند اسامی آنها کاملا مشخص است اما در عمل کسی اسم آنها را رو نمی کند.

وی تاکید کرد: همه ما اعتقاد داریم که اگر این معوقات پرداخت شود می تواند به سمت تولید بیاید و شاهد رونق در کشور باشیم پس چرا این کار صورت نمی گیرد؟

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این ایراد بسیار بزرگی است که همه مشکلات را گردن مسکن مهر می اندازید.

خسروی با بیان اینکه نباید اثرات مثبت مسکن مهر را نادیده گرفت گفت: قطعا اثرات مثبت بسیاری را می توان در مسکن مهر مشاهده کرد که یکی از آنها اتفاقا حمایت از تولید است.

وی گفت: خرید مصالح، فعال شدن صنعتگران بسیاری مانند برقکاران، جوشکاران و غیره باعث تولید و اشتغال شده پس نمی‌توان گفت همه این پول بیهوده هدر رفته است و این گونه بی رحمانه درباره آن سخن گفت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک‌ها حرف هیچکس را نمی‌خوانند گفت: آن موقع بانک ها را مکلف کردیم که بخشی از پول خود را برای ساخت مسکن مهر به میدان بیاورند ولی این زیاد مورد علاقه آنها نبود.

خسروی ادامه داد: همین الان هم بانک ها باید بخشی از سپرده خود را به تولید اختصاص دهند نه به شرکت های خودشان که اگر این اتفاق عملی شود خواهید دید چه اتفاق مثبتی خواهد افتاد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این نکته که دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن تاکنون 13، 14 طرح مختلف را برای مسکن ارائه داده است گفت: مسکن اجتماعی، مسکن حمایتی، لیزینگ مسکن، صندوق توسعه مسکن و غیره از جمله این طرح ها بود.

خسروی افزود: از میان همه این طرح ها یک طرح قابل اجرا است که برای سال آینده پیگیر می شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان اظهار داشت: بر مبنای این طرح قرار است 200 هزار واحد مسکونی در روستا با سود 4 درصد و 300 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شهری با سود 14 درصد ارائه شود.

خسروی ادامه داد: این طرح در بودجه آمده که در صورت تصویب شدن اجرایی خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موافق این طرح هستم گفت: ما 70 هزار هکتار بافت فرسوده داریم که 11 میلیون نفر در این بافت زندگی می کنند لذا این طرح هدفگذاری خوبی در این موضوع دارد.

وی با بیان اینکه دولت نیز باید حمایت صددرصدی از این طرح داشته باشد گفت: صرف این طرح کفایت نمی کند باید کمک کرد مسائل و موانع بسیاری که در مسیر وجود دارد مرتفع شود لذا نیاز به حمایت دولت داریم.

خسروی افزود: یکی از مشکلات در این مسیر ریزدانه های مدرن است قرار است در این طرح خانه های کوچک جمع و ادغام شوند که بتوانیم امکانات و معابر خوب به آنها اختصاص دهیم.

وی تاکید کرد: اگر این تجمیع صورت نگیرد قطعا مشکلات بسیاری باقی خواهد ماند.

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان در خاتمه افزود: قرار است هزار و 300 میلیارد تومان  در بودجه به صورت ما به تفاوت به همه بانک ها بدهند اگرچه این مسئله مورد انتقاد ماست و جزو اشکالات، زیرا بانک مسکن بانک تخصصی در این بخش است.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *