کری: در نیویورک با ظریف دیدار خواهم کرد/ اشتاین‌مایر: حل بحران سوریه، نیازمند مشارکت ایران است

به گزارش میانا به نقل از فارس، «جان کری» وزرای خارجه آمریکا و آلمان روز یکشنبه بر لزوم حل سیاسی بحران سوریه تأکید کردند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا که در نشست خبری مشترک با «فرانک والتر اشتاین‌مایر» همتای آلمانی‌اش در برلین صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی در مورد اینکه واشنگتن چطور قصد دارد ایران را متقاعد کند که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه را پای میز مذاکره آورد و اینکه آیا او مسئله سوریه را در سازمان ملل با کشورها مطرح خواهد کرد یا نه، گفت: «خوب، قرار است دیدارهایی داشته باشیم. بله، پاسخم بله است، قرار است دیدارهایی در نیویورک داشته باشیم.»

وی افزود: «من در نیویورک با (سرگئی) لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار خواهم داشت و با (محمد جواد) ظریف وزیر خارجه ایران هم در مورد ایران و دیگر موضوعات، دیداری خواهم داشت. فکر می‌کنم با تک تک بازیگران دیدارهایی در موقعیت‌های مختلف داشته باشیم. بنابراین، نشست نیویورک کاملا به موقع است و فرصتی فوق‌العاده فراهم می‌کند تا همه برای یافتن راهکاری رو به جلو کار کنیم. بسیار امیدوارم که بتوانیم این کار را انجام دهیم.»

کری روز شنبه هرچند بار دیگر گفت که اسد باید از قدرت کنار رود، اما گفت لازم نیست که این اتفاق در روز نخست رخ دهد و واشنگتن حاضر است در این رابطه مذاکره کند. او تأکید کرد که لازم است که ایران و روسیه در متقاعد کردن رئیس‌جمهور سوریه به حضور پای میز مذاکره، ایفای نقش کنند.

در بخش دیگری از نشست خبری در برلین، اشتاین‌مایر تصریح کرد که برای حل بحران سوریه، باید همه کشورهای صاحب نفوذ از جمله ایران و روسیه، مشارکت داشته باشند.

وی گفت: «تنها در صورتی می‌توانیم (در حل بحران سوریه) موفق شویم که جامعه بین‌الملل به صراحت و با مشارکت ترکیه، عربستان سعودی، ایران و روسیه و همه طرف‌های دخیل موضع و رویکردی واحد اتخاذ کند. تا جایی که به ما مربوط است، ما آماده‌ایم تا هر کاری می‌توانیم انجام دهیم تا طی چند روز و چند هفته آینده پیشرفتی واقعی حاصل شود.»

وزرای خارجه آمریکا و آلمان در این نشست به توافق هسته‌ای با ایران هم اشاره و تأکید کردند که حصول توافق ابتدای کار است و مهم‌ترین بخش کار که اجرای توافق است، هنوز باقی مانده است.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *