سقوط قیمت نفت با پایان زمستان شدت می‌گیرد/ رایزنی‌ها برای کنترل بازار دوباره آغاز شود

پایگاه اطلاع رسانی میانا:محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: تقاضا برای نفت اوپک در سال آینده میلادی حدود 29 میلیون بشکه پیش‌بینی شده بود و تأیید سقف تولید 30 میلیون بشکه یعنی ادامه وضع موجود و ادامه روند نزولی قیمت‌ها و ادامه کاهش درآمد کشورها و ادامه فشار بر قیمت‌های نفت.

وی تاکید کرد: اکثر موسسات بین‌المللی معتبر انرژی و خود اوپک تقاضای سال آینده را 29 میلیون بشکه برآورد کرده بودند و توافق روی 30 بشکه یعنی ادامه اضافه تولید در بازار نفت و ادامه اضافه تولید در بازار نیز یعنی ادامه فشار بر قیمت‌ها و روند نزولی قیمت‌ها و بی‌توجهی به تقاضای بازار.

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت با بیان اینکه الان تقاضای بازار برای نفت اوپک 30 میلیون بشکه نیست و معتقدم تلاش‌ها برای کنترل تولید باید ادامه پیدا کند و رایزنی‌ها باید دوباره آغاز شود، اضافه کرد: کار نه تنها در اجلاس اخیر اوپک به پایان نرسیده است بلکه کار تازه آغاز شده است.

وی تصریح کرد: آقای زنگنه در پایان اجلاس گفتند که باید عکس‌العمل بازار را به این تصمیم ببینیم و عکس‌العمل بازار هم کاهش 7 دلاری قیمت نفت ظرف یک روز بود، عکس‌العمل منفی بازار نشان می‌دهد کار تازه آغاز شده است و تلاش برای توقف روند نزولی قیمت‌ها باید ادامه یابد نباید کار را متوقف کرده و خودمان را تسلیم شرایط موجود کنیم کما اینکه بعضی چنین خواسته‌ای دارند.

خطیبی ادامه داد: اگر این اتفاق نیفتد روند نزولی قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد و این روند حتی بعد از خاتمه زمستان و کاهش تقاضای فصلی می‌تواند سریع‌تر شود و به همین دلیل لازم است که اوپک در حد تقاضای تولید کند.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر افزایش عرضه اوپک نیست به تقاضای بازار یک اعلام جنگ به تولیدکنندگان غیراوپک به ویژه به منظور خارج کردن نفت شیل از بازار باشد، باید دقت کرد که هزینه تولید نفت شیل را 50 تا 70 دلار تخمین می‌زنند و سؤال این است که آیا اوپک قصد دارد تا کاهش قیمت‌ها زیر 50 دلار به این وضعیت ادامه دهد؟

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت تصریح کرد: اگر آنها واقعاً بخواهند نفت شیل را از بازار خارج کنند احتمالاً باید به نفت زیر 50 دلاری فکر کنند و این در حالی است که ما مطمئن نیستیم که حتی با قیمت‌های زیر 50 دلار هم این نوع نفت از بازار خارج شود،چرا که سرمایه‌گذاری‌ها در این باره قبلاً انجام شده و کاهش قیمت شاید روی سرمایه‌گذاری‌های آینده تأثیرگذار باشد اما تولید فعلی که سرمایه‌گذاری آن قبلاً انجام شده را نمی‌تواند متوقف کند.

وی ادامه داد: اما سؤال اصلی این است که آیا اوپک با توجه به هزینه تولید 50 تا 70 دلاری نفت شیل قصد دارد قیمت‌ها را به زیر 50 دلار برساند؟ و اگر قیمت زیر 50 دلار رفت و تولید نفت شیل قطع نشد چه می‌خواهند بکنند؟ یعنی ما حاضریم به خودمان صدمات زیادی وارد کنیم که شاید 2 میلیون بشکه تولید نفت شیل آمریکا از بازار خارج شود؟

خطیبی تاکید کرد: این استراتژی چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد کما اینکه بعید است با نفت زیر 50 دلار نیز آنها از بازار خارج شوند و اگر نشوند ما لطمه زیادی به خودمان زده‌ایم.

به گزارش فارس، عدم توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت در یکصد و شصت و ششمین اجلاس وزرای عضو اوپک در هفته گذشته سقف تولید این سازمان را تا تصمیم بعدی روی 30 میلیون بشکه در روز تثبیت کرد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *