سنت های قدیمی چهارشنبه سوری در میانه،شب احیای سنت یا سودآوری!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، چهارشنبه سوری همان جشن چهارشنبه آخر سال است که از دل سنت‌ها بسیار قدیمی بیرون کشیده شده تا سردمداران مصرف گرایی در دنیای صنعتی و مدرن بتواند محصولات خود را به بازار عرضه کنند.

جشنی ملی که با گذر زمان و براساس منافع بازار مصرف تغییرات زیادی یافته اما همچنان نامش را برای اصالت دادن به آن حفظ و بر سر زبانها انداخته‌اند.

جشنی که تدارکش از مدتها پیش افراد سودجو و بی‌رحم با تولید سیگارت کوچک ، بزرگ، دینامیت کپسولی، زنبوری وصدها نوع ماده منفجره و خطرناک آن را به دست نوجوان این مرزو بوم می‌دهند تا جیبهای خود را پر از پول کرده و دنیایی از وحشت سرازیر خیابانها و کوچه‌های شهرهایمان کنند.

این صحنه‌های جنگی و وحشت انگیزکجا و آن سنتهای شیرین قدیمی که دور کردن آلودگی‌ها و گرفتن حاجت و با هم خندیدن و "نه به هم خندید"، کجا!. راستی فکر کرده‌ایم که کدام یک از اعمالی را که امروز در جامعه به عنوان جشن ملی چهارشنبه سوری انجام می‌دهیم متعلق به سنتی‌های پاک و اصیل سرزمین ایران باستان است و کدامیک سنتهای ساخته دست افراد فرصت طلب بازار سرمایه و دنیای سرمایه داری است .

سنت های قدیمی چهارشنبه سوری در میانه

سنت هایی همچون برافروختن آتش و پریدن ازآن، شکستن کوزه، پاشیدن آب در گوشه‌های خانه ، خانه تکانی و دور کردن گرد و غبار سال از خانه و کاشانه، مراسم قاشق زنی از جمله این رسوم سنتی اصیل است که ایرانیان برای ورود به فصل بهار آن را انجام می‌دادند.

 آداب و رسوم برگزاری مراسم چهارشنبه سوری و عید نوروز در میان مردم شهرستان میانه در طول تاریخ از اصالت و سنتی نیکو، راز و رمز بسیاری برخوردار بوده است.

 با اینکه امروزه فرهنگ ها و سنت های دیگری در امور زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم از جمله در برگزاری بسیاری از مراسم ها نفوذ کرده و تاثیر بسیار بر آنها نهاده یا آن را به رنگ و حالت دیگری در آورده که در نتیجه قسمت زیادی از این راه و رسم های زیبا حذف شده ولی با ا ین حال هنوز هم جلوه های زیبای این آداب و رسوم در آذربایجان و مناطق ترک نشین در میهن عزیزمان ایران و از جمله در میان مردم شهرستان میانه یکی از زیباترین سنت های متداول به شمار می رود.

سنت های قدیمی چهارشنبه سوری در میانه

 البته لازم به ذکر است اکنون بسیاری از مراحل این آداب و رسوم مثل سابق برگزار نمی شود بلکه بتدریج فراموش هم می شود زیرا که مردم به علت سختی زندگی روزگار سعی دارند هرگونه مراسم را ساده و بدون تشریفات برگزار کنند و زیر بار هزینه های سنگین نروند.

 

چهارشنبه ها و آتش افروزی

اهالی شهرستان میانه بخصوص در آخرین چهارشنبه سال که به آن (چارشانبه سوری ) می گویند با روشن کردن آتش در پشت بام ها و اجرای مراسم آتش بازی در کوچه ها و محلات به استقبال عید نوروز می روند، که معمولاً جوانان و نوجوانان مسئول اجرای این برنامه ها بوده و هستند، آنها به همین سبب   بوته های مورد نیاز برای اتش بازی را از باغات و مزارع حومه شهر فراهم می آورند ضمن آن که حق ندارند از سوخت زمستانی که بیشتر چوب و هیزم است برای روشن کردن آتش در این مراسم ها استفاده کنند و معتقد هستند در اسفند ماه بهره برداری از طبیعت آغاز شده و جوانان با تهیه مختصر بوته و الوار خیر و برکت بهاری را به خانه می آورند، جمع آوری بوته و چوب از قدیم ایام در بین خانواده های میانه معمول بود به طوری که آنها بوته های علف و مخصوصاً بوته گؤن را از کوه های منطقه آورده و آتش بر می افروختند.

آیین و مراسم چهارشنبه سوری (آخیر چرشنبه)

مراسم چهار شنبه سوری در میان مردم شهرستان میانه بنابر معتقدات و سنن اجدادی و عرف محلی از ویژگی های خاصی برخوردار است. که یکی از قدیمی ترین و زیباترین مرحله آن آتش افروختن و پریدن از روی آن و شادی نمودن در کنار آتش است، آتش چهارشنبه سوری در آئین های مردم میانه نماد به آتش انداختن بدی ها، زشتی ها و بیماری، دروغ، فریب و نیرنگ بوده و توأم با پاکی و پاکیزگی است.

در شب چهار شنبه سوری آخر سال زن و مرد پیر و جوان همگی در خانه ها یا درکوچه ها و میدان های شهر و روستا جمع شده و با افروختن آتش یکی پس از دیگری از روی اخگر فروزان آتش می پرند و می گویند زردی من از تو، سرخی تو از من. در این منطقه چهار شنبه سوری جشن کودکان، نوجوانان و جوانان و روز خرید آنان است زیرا که در چنین روزی مغازه های شهر شلوغ و پر از ازدحام می شود و علاوه بر جمعیت شهر کلیه روستائیان برای خرید انواع لباس و میوه، شیرینی، آجیل مخصوص عید  به شهر سرازیر می شوند. و فروشندگان  مغازه ها را به طرز زیبائی زینت داده و مشغول فروش می شوند، خانواده ها در این روز علاوه بر خریدهای معمولی چند عدد کوزه تازه هم خریده به خانه می آورند و صدای انفجار انواع ترقه، فشفشه ، از هر سو شنیده می شود، معمولاً در گذشته ها آتش را در پشت بام ها روشن می کردند و با فریاد شادی از روی آتش می پرند و می گویند (آتل ماتل چار شانبا  ــ آینا تکین بختیم آچیل چار شانبا) یعنی(بپر بپر چهارشنبه تا بختم مثل آینه گشوده شود) سپس پشته های آتش را خاموش کرده در حین پراکندن آتش می گویند (قزل اول ـ گومیش اول) یعنی ( طلا باش و نقره باش) و عقیده دارند که این شب، شب مراد است و خاکستر بجا مانده در آتش سیم و زر خواهد بود.

ارسال هدایا به نو عروسان (پای گؤندرمک)

مرحله دیگر از مراسم چهارشنبه سوری و عید نوروز در بین مردمان میانه در قدیم این است که از خانه داماد به خانه عروس که هنوز وصلت نکرده و نامزد هستند خُنچه فرستاده می شود، خُنچه تخته سینی بزرگی است که در آن هدایای خانواده داماد از انواع شیرینی، آجیل ، پارچه های قیمتی و گاهی طلاجات و غیره قرار داده شده است ، این سینی بر سر شخصی گذاشته شده و به خانه عروس فرستاده می شود این شخص که اغلب از خدمتکاران و یا از خویشان مستمند خانواده داماد است با آوردن خنچه به خانه عروس از پدر یا مادر و برادر عروس عیدیانه نسبتاً خوبی دریافت می کنند .

پدر و مادری که دختر یا دختران خود را به خانه بخت فرستاده اند تا آخر عمر در شب عید به آنها هدیه می فرستند که عبارت از شیرینی و پارچه و غیره می باشد و به آورنده هدایا از سوی خانواده عروس عیدیانه داده می شود.

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *