۴ هزار کیلومتر سفر از برلین تا تبریز برای اهدا عضو

به گزارش میانا به نقل از فارس، جوان ۲۴ ساله ای که از یک سال پیش دچار سرطان حاد خون شده و در طول دوره درمان ۵ دوره شیمی درمانی برای وی تجویز شده و جواب منفی به تمام داروها داده بود، از این رو پزشکان بخش پیوند بیمارستان امام رضا ( ع) تبریز در صدد پیوند مغز استخوان برای فرد بیمار شدند.

پس از اعلام نیاز در سامانه جهانی درخواست سلول های بنیادین فردی ایرانی که بیش از ۲۰ است در آلمان اقامت داشت پس از مشاهده اعلام نیاز از سوی بخش پیوند مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) تبریز با این مرکز تماس گرفته و اعلام آمادگی کرده و با سفر به تبریز سلول های بنیادی خود را اهدا کرد.

بابک نجاتی رئیس بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان امام رضا (ع) تبریز در این خصوص گفت: بیمار از حدود یک سال پیش دچار نوعی سرطان حاد خون شده و پنج دوره شیمی درمانی نیز پاسخ مناسبی به درمان نداد و با توجه به اعلام نیاز از طریق سیستم سرچینگ جهانی برای اهداء سلول‌های بنیادین فرد اهداء کننده از برلین آلمان با توجه به همخوانی گروه سلولی خود با فرد گیرنده اقدام به سفر به ایران کرد.

وی افزود:کل پروسه پیوند پنج روز بوده و پس از انجام یکسری آزمایشات اولیه بر روی فرد اهداء کننده و تجویز داروهای قبل از اهداء، مغز استخوان به صورت سرپایی از از اهداءکننده گرفته و به فرد گیرنده انتقال داده شد.

نجاتی در خصوص طول دوره درمان و مراقبت‌های ویژه از بیمار گفت: بیمار پس از ۲ هفته از بیمارستان ترخیص و در ۴ماه اول بعد از پیوند مراقبت‌ها و کنترل‌های مستمری خواهد داشت و رعایت برخی نکات که به وی توصیه می‌شود می‌تواند بعد از آن به زندگی عادی خود برگردد.

این عضو انجمن پزشکان هماتولوژی و انکولوژی اروپا با تاکید بر اینکه مورد انتقال مغز استخوان بسیار اورژانسی بود ادامه داد: با توجه به اینکه بدن بیمار به کیمیتراپی پاسخ منفی داده بود از این رو باید پیوند مغز استخوان به صورت اورژانسی انجام می‌گرفت و با هماهنگی‌های لازم از سوی این مرکز و همکاری فرد اهدا کننده این پیوند با موفقیت انجام گرفت.

نجاتی ابراز داشت: اینکه فردی از کشور آلمان که در علم پزشکی یکی از پیشروترین کشورهای جهان می‌باشد برای اهدا عضو خود به کشور ایران و شهر تبریز سفر کند، مایه افتخار برای دانشگاه علوم پزشکی تبریز هست که فرد اهداء کننده با اعتماد کامل به این شهر آمده و سلول‌های بنیادین خود را اهداء می‌کند با توجه به اینکه فرد می‌توانست این پیوند را در کشور آلمان انجام دهد.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز و علی الخصوص بخش پیوند مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) تبریز در زمره برترین‌های جهان قرار داشته و گواه این ادعا شرکت در کنگره‌ها و سمینارهای پزشکی، پرورش اساتید و مختصص نامدار دنیا، معرفی دانشگاه و بیمارستان امام رضا(ع) تبریز به عنوان مرکز مرجع در برخی از موضوعات، پذیرش دانشجویان خارجی در رشته‌های مختلف پزشکی در دانشگاه تبریز و اخیرا هم سفر یک ایرانی از آلمان به تبریز برای اهدائ عضو است.

عضو انجمن پیوند اعضای ایران در خصوص عوامل مؤثر در بروز سرطان افزود: بروز سرطان متأثر از عوامل محیطی مانند شرایط شغلی، اشعه‌های هسته‌ای و یونیزه و رادیو تراپی و.. عامل ژنتیکی مانند ارثی بودن و.. عامل تغذیه به خصوص نیترات‌ها و نیتریت‌های موجود در آب انواع کنسروجات که از ماده نگهدارنده در آنها استفاده می‌شود و عامل بهداشت شخصی مانند سیگار، الکل، چربی‌های اشباع و نمک، در مجموع اگر فردی این موارد را رعایت کند می‌تواند تا ۴۰ درصد از بروز سرطان جلوگیری کند.

گفتنی است، چندی پیش نیز یک ایرانی در یک مورد مشابه در کشور امریکا به دلیل مخالفت رئیس جمهور این کشور برای ورود اتباع ایران به کشور امریکا، از ورود اهداءکننده به این کشور منع شده و موجب به خطر افتادن جان فرد گیرنده شد.

 بابک نجاتی فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی و رئیس بخش پیوند مغز استخوان مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریز و عضو انجمن پیوند اعضای ایران و عضو انجمن پزشکان هماتولوزی و انکولوژی اروپا و مقالات علمی زیادی از وی در ژورنال‌های پزشکی معتبر دنیا به چاپ رسیده است.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *