تناقض گویی مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی/ موقوفه خواری در میانه و مسئولانی که سکوت کرده اند

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا به نقل از بیداری آذربایجان؛ طی چند روز اخیر خبر برکناری و تحت فشار قرار گرفتن سرپرست اداره اوقاف شهرستان میانه در رسانه ها محلی میانه و استان آذربایجان شرقی منتشر شده است. خبری که از موقوفه خواری در این شهرستان و برخورد سرپرست اداره اوقاف این شهرستان با کسانی حکایت دارد که چندین سال است از اراضی موقوفی استفاده کرده و هیچ گونه رابطه استیجاری با سازمان اوقاف نداشته و حق و حقوق موقوفات را پرداخت نکرده اند. البته طبق گفته این خبر کوتاه، سرپرست قبلی اداره اوقاف میانه به دلیل برخورد با موقوفه خواری و پیاده سازی قانون اوقاف و احیای موقوفات در این شهرستان، از سمت خود عزل و در اختیار کارگزینی اداره کل اوقاف استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش؛ شهرستان میانه چندین هزار هکتار اراضی موقوفی دارد که طی سالیان بسیار زیاد – که در نگاه اول غیر قابل باور به نظر می آید – و با وجود اینکه ۴۰ سال از انقلاب اسلامی مردم ایران می گذرد، بدون ساماندهی در تصرف اشخاص و  گاها نهادهای دولتی بوده و حق و حقوقی از سوی آنها به سازمان اوقاف پراخت نشده است.

در پی انتشار این خبر با مدیرکل اوقاف استان تماس گرفتیم تا وضعیت موقوفات این شهرستان و علت عزل این مدیر جوان و پرتلاش را جویا شویم:

خبر فشار به مدیر قبلی اوقاف میانه کذب و منتشرکنندگان آن مریض هستند!

حجت الاسلام مصائبی در خصوص وضعیت اراضی موقوفی شهرستان میانه می گوید: اراضی موقوفی این شهرستان در اختیار اداره اوقاف قرار دارد و این اداره در حال برنامه ریزی برای ساماندهی وضعیت موقوفات است و این کار با دقت در حال انجام است تا احیانا حقی از کسی ضایع نشود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شهرستان میانه که فرمانداری ویژه محسوب می شود، توسط سرپرست ۲ شغله ی دفتر نمایندگی اوقاف بستان آباد اداره می شود و آیا با یک روز در هفته می توان این همه نابسامانی را سامان بخشید گفت: نصب سرپرست در تمامی ادارات یک رسم معمول است تا بتوانیم فردی شایسته و مدیر برای این جایگاه پیدا و منصوب کنیم.

همچنین مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که آیا مدیر قبلی اداره شهرستان میانه – که عزل وی موجب اعتراض مردم، نمایندگان مجلس، امام جمعه و فرماندار شهرستان ویژه میانه شده – به جهت مبارزه با موقوفه خواری عزل و تحت فشار قرار گرفته است گفت: اداره اوقاف استان وظیفه برخورد با موقوفه خواری را دارد و این خبر را اساسا تکذیب و اعلام می کنم منتشرکنندگان این خبر مریض هستند و در آخرت باید پاسخگو باشند.

زمینهای وقفی بخش کاغذکنان میانه که ۷۵ سال از سوی اوقاف به حال خود رها شده اند!

در ادامه گزارش جهت بررسی یک نمونه از وضعیت زمینهای وقفی با آقای پرچمی ، رئیس شورای شهر «آق کند» میانه تماس گرفتیم. وی برخلاف گفته های مدیرکل اوقاف استان میگوید: اراضی موقوفی این شهر در سال ۱۳۲۱ توسط آقای حشمت اله عطایی وقف شده است و تا به امروز که ۷۵ سال از آن می گذرد با اینکه اراضی مفروض محلی می باشند ( با اینکه محل زمین مشخص است)، اداره اوقاف از حریم آن حفاظت نمی کند و عمل به وقف نشد است و هنوز رابطه استیجاری این اراضی با اداره اوقاف اساسا وجود نداشته و به تبع آن هیچگونه درآمدی نیز برای اداره اوقاف ندارد.

وی ادامه می دهد: این اهمال کاری و عدم صیانت اداره اوقاف از اراضی موقوفی، باعث شده است تا برخی موقوفات در اختیار اشخاص بوده و برخی به مخروبه تبدیل شود و مشکلات بسیاری برای اهالی بوجود بیاید. از مشکلات عمده این امر نیز می توان گفت: چون محل زمینهای وقفی مشخص نیست، اداره اوقاف مانع صدور سند مالکیت برای دیگر اراضی شهر نیز شده است!

تناقض گویی مدیرکل اوقاف استان آذربایجان شرقی

طبق مطالب منتشر شده در همین گزارش، مدیرکل اوقاف استان مدعی است که زمینهای وقفی شهرستان میانه (که به چندین هزار هکتار می رسد) در ید اداره اوقاف قرار دارد اما آنچه مسئولان محلی از آن یاد کرده و اظهار گلایه می کنند، مشخص نبودن محل این زمینها و درآمد حاصل از اجاره این اراضی است که می تواند موجب روتق اقتصادی این شهرها شده و نیت واقفان این زمینها را اجابت کند.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *