تراژدی تلخ مرگ یک شهروند در راه تهیه آب شرب/وعده آبرسانی به شهر میانه همچنان بی سرانجام!

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، بهره مندی از آب شرب سالم و باکیفیت حق هر شهروندی است، در این میان دولت می بایست با توجه به امکانات و بسترهای آبی موجود منطقه این موهم را برای ساکنین هر شهر و روستا فراهم سازد.

 

 

 

 

 

در طبقه‌ بندی استان‌ های کشور براساس شاخص پایش منابع آب از مهرماه تا اسفندماه سال ۹۳، ۱۱ استان کشور  شامل آذربایجان‌ شرقی و غربی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و رضوی، سمنان، کردستان، کهگیلویه و بویر احمد، گیلان و مازندران در دسته مناطق درگیر با “تنش آبی” گزارش شده ‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

شهرستان میانه به عنوان وسیع ترین شهرستان استان آذربایجان شرقی در شرایط کنونی آب شرب خود را از شهرستان های همجوار تامین می کند که و ۳۰ حلقه چاه ، تنها منبع تامین آب شرب مردم این منطقه بشمار می آید.

 

 

 

 

 

 

 

علی رغم اینکه جمعیت شهرستان رو به کاهش است اما در خود شهر میانه شاهد افزایش جمعیت هستیم و هر ساله ۱۸۰۰ الی ۲۰۰۰ خانوار به آن اضافه می شود، لذا این تعداد چاه جوابگوی تامین آب شرب شهر نخواهد بود .

 

 

 

 

 

 

شهرستان میانه همچنین به عنوان وسیع‌ترین شهرستان استان آذربایجان شرقی سالهاست که با مشکل آب شرب مواجه است و با وجود اینکه یک سوم از آب‌های آذربایجان شرقی در این شهرستان می‌باشد اما با کمال تأسف مردم این شهرستان سالیان درازی است که از نبود آب شرب سالم رنج می‌برند.

 

 

 

این شهرستان با دارا بودن ۴۲ سد، بیشترین میزان سدهای آبی استان را به خود اختصاص داده است اما با این وجود به علت عدم توجه کافی و ضعف برخی مدیران اجرایی و مهم تر از همه این‌ها عدم تحقق وعده‌های نمایندگان وقت در خصوص انتقال آب سد گرمی چای جهت تأمین آب شرب سالم برای میانه، از موضوعاتی است که سلامتی ساکنین میانه را با خطراتی مواجه کرده است.

 

 

 

 

 

 

سالهاست که کیفیت آب شرب در شهر میانه در شک و ابهام است و با وجودی که مسئولان اصرار بر سلامتی آب شرب دارند اما مراجع مردمی از جمله نمایندگان و گاها مراجعات مردمی به پزشکان داخلی، عفونی و عمومی و حتی متخصصان کودکان خبر از کیفیت نامطلوب آب شرب می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

مردم میانه برای تهیه آب شرب سالم یک روز در میان جاده‌های پرپیچ و خم سمت تهران و تبریز را طی می‌کنند و شهر آچاچی و سرچشمه های طبیعی رشته کوه های قافلانکوه یکی از مناطقی  است که شهروندان میانه ای که حاضر نیستند سلامتی خود را هر چند در طول بلند مدت با مبتلا شدن به امراضی چون سنگ کلیه و بیماری های پوستی به خطر اندازند، برای تهیه آب شرب مناسب به آن مراجعه می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

 

یکی از این شهروندان میانه ای با بیان اینکه از ساعت ۸ صبح برای بردن آب شرب از میانه به آچاچی و دامنه های کوه های قافلانکوه آمده‌ایم افزود: از وقتی ازدواج کرده‌ام حدود ۱۰ سال است که خانواده‌ام سرگردان شده‌اند چرا که یک روز در میان برای تهیه آب مناسب به آچاچی مراجعه می‌کنیم.

 

 

 

وی از مسئولین خواستار رسیدگی به وضعیت آب شرب میانه شد و گفت: مسئولین چند سال است که فقط وعده می‌دهند ولی به آن عمل نمی‌کنند لذا انتظار داریم مسئولین پاسخگوی مشکلات ما باشند.

 

 

 

 

 

 

 

دیگر همشهری میانه ای با اشاره به اینکه آب شرب میانه دارای مواد معدنی و رسوب زیادی است تاکید کرد: آب شرب میانه کیفیت نامناسبی دارد وباعث ایجاد سنگ کلیه و سنگ مثانه می‌شود.

 

 

 

 

وی افزود: در سایه این مشکلات، ما آب شرب خود را در میان جاده های پرپیچ و خم میانه به سمت تهران و تبریز تامین می کنیم و از مسئولین امر خواهشمندیم به وضعیت آب شرب میانه رسیدگی کنند .

 

 

 

 

 

 

 

حال وضعیت آب شرب میانه و رفت و آمد های مکرر شهروندان آن موجب بروز یک حادثه تلخ شد، اتفاقی که می تواند هر لحظه برای سایرین هم بروز دهد.  داود مسلمی دبیر آموزش و پرورش بهمن ماه سال جاری بر اثر سانحه تصادف جان خود را در راه تهیه آب شرب در محور جاده قافلانکوه از دست داد.

 

 

 

 

 

 

 

فوت شهروند میانه ای که روزهای اول حادثه به تصادف جاده ربط داده می شد با روشن شدن قضیه از سوی خانواده مرحوم و مصاحبه با خبرنگار میانا ابعاد تازه ای به خود گرفت. برادر مرحوم مسلمی در این رابطه می گوید: برادرم به منظور تهیه آب شرب سالم به سمت چشمه قافلانکوه حرکت کرده بود که دچار این حادثه تلخ شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

وی افزود: داود که خودش ۴۰ سال داشت،  دارای دو فرزند ۶ و ۱۳ ساله بود  که قربانی راهی شد که شاید سر منشا آن  را بتوان در عدم اجرا شدن بسیاری از طرح های عمرانی از جمله انتقال آب شرب و رسیدگی به وضعیت جاده های ناهمواره و خطرناک میانه جست.

 

 

 

 

 

 

 

داستان کیفیت نامطلوب آب شرب میانه از سالیان دراز است که نقل صحبت مردم کوچه و بازار  بوده و اگر در گذشته تنها دلیل این موضوع، کلر زنی به آب بود، اما اکنون مردم به دلیل کمبود منابع تامین آب شرب مورد نیاز و خشکسالی، ورود آب چاه به شبکه آب شرب میانه را دلیل بی کیفیتی آب شرب می دانند.  موضوعی که نمایندگان ادوار مختلف  مردم  میانه در مجلس شورای اسلامی نیز بر آن اذعان و به صراحت بر بی کیفیتی آب شرب میانه اذعان داشته اند.

 

 

 

 

 

 

بی تفاوتی به این امر پس از گذشت چند سال و نادیده گرفتن حقوق مردم این منطقه از سوی مسئولین استانی و کشوری موضوعی است که سلامت مردم را به خطر انداخته و رنج می دهد. این در حالیست که  اتمام طرح آبرسانی میانه از سد گرمی چای در سند تدبیر و توسعه شهرستان میانه از سوی دولت حسن روحانی سال ۹۵ عنوان شده بود، که طبق اظهار نظر کارشناسان امر با این میزان اعتبارات، اتمام این طرح سالیان دراز به طول خواهد انجامید.

 

 

 

 

 

 

خبرنگار: امید کوهی

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *