غبار غربت بر روی قبور شهدای زینبیه و ثارالله میانه +تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، بعد از ظهر ۱۱ بهمن ۱۳۶۵ هواپیماهای عراق چند نقطه از شهر میانه را مورد حمله قرار دادند. از چند روز پیش از آن شایع شده بود که به میانه حمله خواهد شد، ولی کسی به شایعات توجه نکرده بود. تا اینکه در ساعت 17 عصر آن روز چند نقطه مسکونی میانه مورد هدف قرار گرفت.

حمام زنانه بلور نیز در این حملات مورد اصابت موشک قرار گرفت که بر اثر آن، پنج دختر دانشجو شهید شدند. در مجموع ۱۳ تن در این حملات کشته شدند.

همان روز در میان مردم میانه، شایع شد که فردا مدرسه دخترانه «زینبیه» بمباران خواهد شد. این خبر به نقل از رادیو اسرائیل بود. این رادیو اعلام کرده بود که این مدرسه بمباران خواهد شد، ولی کمتر کسی به آن توجه کرد، هیچ منبع موثق یا مسئولی این خبر را تکذیب یا تأیید نکرد، فردای آن روز دانش‌آموزان برای برپایی جشن انقلاب به مدرسه‌ی مذکور رفتند.

Untitled_1

سرانجام دو مدرسه مجاور در میانه، یکی دبیرستان دخترانه زینبیه و دیگری دبستان فاطمه الزهرا(س) در روز ۱۲ بهمن ۱۳۶۵، مورد بمباران هواپیماهای عراقی قرار گرفتند. در این حمله، ۳۳ دانش‌آموز و یک خدمتگذار شهید شدند.

غبار غربت بر روی قبور شهدای زینبیه و ثارالله میانه،حیف از این گلزارها!

دبیرستان دخترانه زینبیه و مدرسه دخترانه ثارالله در دوران هشت سال دفاع مقدس در میانه تبدیل به پایگاهی برای انسجام جوانان و نوجوانان دختر برای تامین مایحتاج رزمندگان طریقت حق علیه باطل بود. منافقان کوردل پس از شناسایی این مدرسه و گزارش آن به دشمنان اسلام موجب شدند تا این مدرسه مورد بمباران رژیم بعثی عراق قرار گیرد.

قبور شهدا زبان گویایی است که به عظمت روح جاوید آنان شهادت می‌دهد.  

امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیه)

در دهه‌های اخیر شهدای این دو مدرسه بسیار مورد توجه قرار گرفته و طی یادواره‌ها و جشنواره‌های متعدد از شهیدان این دو مدرسه یاد شده است.

 در حالی که در جامعه‌ ما آغاز تمام سخن‌ها معطر به نام شهیدان است و ما تمام آرامش و امنیت را مدیون این بزرگوران هستیم وعلت بقای اسلام و دین را خون پاک این عزیزان میدانیم، متاسفانه قبور مطهر  شهدای زینبیه و ثارالله میانه  در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد.کمترین کاری که می‌توانیم برای ادای دینمان به این شهدا انجام دهیم ای این است که قبور آنها را که نشانه‌ای از آن شهدا است، به نیکی حفظ کنیم.

بدون شک گلزار شهدا نماد فرهنگ شیعی و ریشه داری است، که در تاریخ این مکتب شهید پرور نهفته شده و ارج نهادن به قبور شهدا و  تلاش برای احیای قبور شهدا تلاش در جهت احیای راه آنان  برای نسل های آینده است.

 در فرهنگ شیعه مزار شهید همچون خود او ارجمند و محترم است، حال آیا سوگواری بر آنچه که برسر قبور شهدا رفته، در ردیف سوگواری برای آنچه که بر سر راهشان رفته، نیست؟ و آیا بهتر نیست قبور مطهر این شهدا در شان و منزلت جایگاهشان بوده و این چنین مورد بی مهری قرار نگیرند ؟

بعد از گذشت یکسال و در آستانه بیست و هشتمین سالروز شهادت شهدای زینبیه و ثارالله میانه در روز 12 بهمن ، امیدواریم مسئولان امر شنوای دومین مطلب پایگاه اطلاع رسانی میانا در راستای احیای قبور این عزیران باشند. و اقدامی عملی انجام داده  تا غبار غربت بیش از این بر قبور مطهر این شهدای عزیز ننشید .

 

IMG_0640

IMG_0642

IMG_0643

IMG_0646

IMG_0648

IMG_0661

IMG_0662

23176

****************************

عکاس و خبرنگار : امید کوهی 

****************************

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *