4 قلوهای جلفایی در خزان وعده‌ها / بیکاری مزیدی بر مصائب پدر

به گزارش میانا به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، «ابوالفضل»، «دنیا»، «یسنا» و «سلما» چهارقلوهای پدر و مادری جوان هستند که زمستان سال گذشته در شهرستان جلفا به دنیا آمدند و در کنار تمام شیرینی و برکت حضورشان، نمی‌شد سختی و دردسرهای چهار نوزاد را نادیده گرفت.

آخرین روزهای سال گذشته بود که گزارشی از به دنیا آمدن این چهارقلوها و زندگی سخت و پر دردسر آنها منتشر شد و به دنبال آن با وقفه‌ای بیش از یک ماه، یعنی 29 فروردین ماه امسال جمعی از مسئولان استانی میهمان خانواده‌ «غیبی» شدند.

در همان روزها بود که اخبار مختلفی با مضمون حل شدن گره زندگی چهارقلوهای جلفایی در رسانه‌ها و صدا و سیمای استان منعکس شد تا خیال شهروندان را از برطرف شدن مشکلات آنها توسط مسئولان حل کند، ولی مثل خیلی دیگر از وعده‌های داده شده کسی جز خانواده غیبی به انتظار زمان اجرایی شدن آن قول‌ها نمانده بود.

ولی آنطور که پدر خانواده می‌گوید بعد از گذشت این مدت هیچ کدام از آن قول‌ها یا محقق نشده و یا آنقدر با ماده و شروط مختلف بوده که ظاهرا همگی دست نیافتنی هستند.

یوسف غیبی، پدر این چهارقلوها می‌گوید: فروردین ماه امسال بعد از آمدن فرماندار و شهردار جلفا و همچنین مدیرکل بهزیستی استان به خانه‌مان و با وعده‌هایی که برای حمایت از بچه‌ها دادند، فکر می‌کردیم زندگی قرار است روی زیباتر خود را نشان دهد و کمی از بار مشکلات و هزینه‌های ما کاسته شود.

وی ادامه می‌دهد: آن روز مدیرکل بهزیستی گفت« 10 میلیون پول بلاعوض به ما می‌دهند و از این طریق از چهارقلوها حمایت می‌کنند» ولی تا امروز و در این چند ماه هر قدر برای دریافت آن پول دوندگی کردم فایده‌ای نداشته و حتی درخواست کردم آن پول را به صورت وام بدهند که حتی این درخواست هم شنیده نشد.

این پدر جوان با اشاره به اینکه دیگر وعده‌ها هم مثل همین فراموش شد، می‌گوید: آقای فرماندار هم بعد از اینکه از من سئوال کرد آیا زمینی دارم و پاسخم منفی بود، پس از آن با هزار قرض و سختی زمینی خریدم و قرار بود در هادی‌شهر خانه‌ای خریداری شود که آن هم فراموش شد.

غیبی با بیان اینکه حتی شهردار نیز بر قول خود پایبند نشد، اضافه می‌کند: آقای شهردار هم قول داده بودند تمام کارهای زمین را به طور مجانی و بدون دریافت مبلغی برای شهرداری انجام دهند ولی بعدها گفتند «چون این زمین کاربری سیال دارد، برای کاربری مسکونی کردن آن به هشت میلیون تومان پول نیاز است و گفتند فقط می‌توانم از دریافت هزینه پروانه یک طبقه که 300 هزار تومان است صرف نظر کنم»!

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که حتی پرداخت این مبلغ هم در شرایطی که خانواده من به سر می‌برد بسیار دشوار و غیرممکن است.

این پدر جوان در ارتباط با سختی‌های چهارقلو داشتن می‌گوید: پر از سختی است. در ماه‌هایی که همسرم باردار بود خود به تنهایی این سختی را تحمل می‌کردم و حالا هر دو درگیر این سختی‌ها شده‌ایم. هزینه‌های نگهداری خیلی سنگین است. هر روز هم این سختی بیشتر احساس می‌شود. اوایل به دنیا آمدن بچه‌ها تقریبا هر هشت روز دو قوطی شیرخشک 23 هزار تومانی را تمام می‌کردند ولی حالا این دو قوطی در سه روز تمام می‌شود.

یوسف غیبی که پیش از این به عنوان نجار در یکی از واحدهای وابسته به منطقه آزاد ارس مشغول به کار بود، حالا یک ماهی است که به علت تعطیل شدن کارگاهی که در آنجا مشغول به کار بود، بیکار شده و این بیکاری و نداشتن منبع درآمد، مشکلات او را چند برابر کرده است.

وی آمدن چهار قلوها را به شوکی در زندگی‌شان تشبیه کرده و ادامه می‌دهد: در این شرایط واقعا سردرگم مانده‌ام و نمی‌دانم باید چکار کنم. از طرفی هم اجاره‌نشینم و اگر هر لحظه صاحب‌خانه عذر ما را بخواهد و دنبال خانه بگردم مطمئنم کسی برای یک خانواده هفت نفره جایی ندارد.

غیبی می‌گوید: یکبار هم پیش محمد حسن‌نژاد، نماینده مردم جلفا در مجلس شورای اسلامی رفتم که او هم گفت«نامه‌ای بنویس و شرایط خود را توضیح بده». بعد از گذشت سه ماه از نوشتن آن نامه قرار شد نتیجه آن را از طریق بهزیستی کل کشور پیگیری کنم که در نهایت آنها هم گفتند«از نزدیک نامه‌ات را بیاور»، در حالی که من شرایط‌ام را برای شان توضیح دادم که با وجود بچه‌ها رفتن تا تهران و حضور فیزیکی به هیچ عنوان برای من مقدور نیست.

پدر چهارقلوهای جلفایی ادامه می‌دهد: یکبار هم فکر کردم پیش آقای رئیس‌جمهور بروم و از نزدیک شرایط سخت زندگی‌ام را شرح دهم که اطرافیان گفتند به هیچ عنوان نمی‌توان با ایشان ملاقاتی داشت.

مرد جوان با بیان اینکه «مگر در کل این منطقه چند نفر شرایطی همچون من دارند؟»، می‌گوید: بچه‌ها برای زندگی به مستمری و نگهداری نیاز دارند و حتی پزشک چهارقلوها هم این را تائید کرده و گفته که بچه‌ها به مراقبت ویژه‌ای نیاز دارند و وضعیت سلامتی‌شان هر ماه باید توسط پزشک کنترل شود!

حالا چهار قلوهای خانواده غیبی 9 ماهه شده‌اند و در کنار برادر شش ساله‌شان هر قدر که ماه‌ها می‌گذرند، بچه‌ها بیشتر قد می‌کشند، به همان اندازه نیازها و مشکلات‌شان هم فراتر می‌رود.

این روزها که بحث افزایش جمعیت به یکی از موضوعات داغ مجلس تبدیل شده و هشدارهای کاهش نرخ باروری در کشور زنگ خطر هجوم جمعیت کهنسال در سال‌های نه چندان دور را خبر می‌دهد، بحث‌های حمایت از فرزندآوری هم خیلی داغ‌تر از قبل ادامه دارد.

اگر در دولت قبل وعده «یک میلیون برای هر نوزاد متولد شده» بر سر زبان‌ها بود، این بار رنگ و نوع وعده‌ها نیز تغییر کرده و انگار همه چیز خیلی دقیق‌تر و برنامه‌ریزی شده‌تر پیش می‌رود.

در چنین حالی که بازار بسته‌های تشویقی برای ازدیاد جمعیت به طور آشکار پیش می‌رود و حتی در تیزرها و زیرنویس‌های زیر سریال‌های شبانه‌ی سیمای ملی هم می‌توان این جملات تشویقی را بارها و بارها خواند، به نظر می‌رسد توقع حمایت از چهار قلوهای خانواده غیبی به عنوان نسل جوانِ آینده زیاد غیرمنطقی نباشد.

پدر 4 قلوها در چشم انتظار همت مسئولان

اکنون والدین چهارقلوهای مرندی با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی و هزینه بالای نگهداری فرزندان خود منتظر کمک فوری مسئولان و خیران هستند تا با عنایت خود بخشی از هزینه‌های تربیت این نوزادان شیرخوار و نگرانی والدین وی را مرتفع کنند.

پدیده چندقلوزایی در کشور موضوعی است که هر از چندگاهی در خصوص آن اخباری منتشر می‌شود اما آیا تنها انتشار خبر جالب تولد چندقلوها کافی است؟!

4 قلوهای جلفایی در انتظار یاری

به نظر می‌رسد نه تنها در مورد کودکان 4 قلوی جلفایی بلکه در مورد تمام خانواده‌هایی که فرزندان چندقلو در آنها متولد می‌شوند، مسئولان امر وظیفه کمک و رسیدگی به این خانواده‌ها را دارند.

در شرایط اقتصادی کنونی که خانواده‌ای که تنها یک نوزاد دارد در تامین مسائل رفاهی، بهداشتی و درمانی دچار دغدغه است، تصور داشتن چهار نوزاد آن هم با درآمدی پایین جای بسی تأمل و برنامه‌ریزی برای مسئولان دارد.

***************

نگارنده: سحر فکردار

***************

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *