ردصلاحیت روحانی حرف بی‌ربطی است/ وزارت اطلاعات آمادگی دارد اطلاعات پشت‌پرده “بابک زنجانی” را به قوه قضائیه ارائه دهد

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت سخنگوی دولت یازدهم که امروز سه‌شنبه ۱۴ دی ماه برای نخستین بار نشست هفتگی خود را در مجلس شورای اسلامی برگزار کرد، با اشاره به آخرین اقدامات کوتاه مدت اقتصادی دولت بیان داشت: همان طور که می‌دانید خروج از رکود و رشد اقتصادی یکی از برنامه‌های مقطعی دولت از آغاز سال ۱۳۹۵ بوده که از سال گذشته استمرار داشته است.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی از دو مسیر در دولت تعقیب می‌شد افزود: نخست کمک به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در واحدهای تولیدی نیمه فعال که مقرر بود چیزی حدود ۷ هزار ۵۰۰ واحد را در حد ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یابد که آنها فعال شوند. همچنین در بخش دیگر مقرر بود که به طرح‌های عمرانی دولتی که در حال حاضر در حال اجرا است با تخفیف اعتبار فعال شود بنابراین سرمایه‌گذاری از دو مسیر اعطای تسهیلات به بخش خصوصی و اعطا و پرداخت اعتبارات به طرح‌های دولتی پیگیری می‌شود.

نوبخت درباره آخرین گزارش درباره رشد اقتصادی در کشور تاکید کرد: در حال حاضر برای ۷۵۰۰ واحد چیزی حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان برنامه داشتیم و برای طرح‌های عمرانی هم مقرر است تا پایان سال ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبارات طرح‌های نیمه تمام اختصاص یابد.

سخنگوی دولت یازدهم با اشاره به آخرین گزارش درباره اعتبارات به طرح‌های عمرانی کشور بیان داشت: در حال حاضر موفق شدیم بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های عمرانی اعطا کنیم و همچنین تا تاریخ ششم دی ماه توانسته‌ایم به ۱۶ هزار و ۵۰۹ واحد تولیدی چیزی حدود ۱۳ هزار و ۶۴۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص دهیم تا آن واحدهای تولیدی بتوانند از حالت نیمه رکود به حالت فعال تبدیل شوند.

*در ۶ ماهه نخست ۹۵ به رشد ۶٫۵ درصد با نفت و ۴٫۵ درصد بدون نفت رسیدیم

نوبخت ادامه داد: بر اساس آخرین گزارشات ۳۳ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تخصیص داده شد تا ما بتوانیم با اتمام حداقل ۲۴۶ طرح و پروژه تا قبل از پایان دولت یازدهم آنها را آماده بهره‌برداری کنیم. محصول این دو سرمایه‌گذاری یعنی سرمایه‌گذاری از طریق اعطای تسهیلات به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری از طریق اعطای اعتبارات به طرح‌های تملک دارایی، موفق شدیم تا در شش ماه اول سال رشد حدود ششم و نیم درصدی با نفت و چهار و نیم درصدی بدون نفت داشته باشیم.

وی در توضیح رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت گفت: در توضیح رشد ۶ و نیم درصدی با نفت و چهار و نیم درصدی بدون نفت باید بگویم ۶ درصد از این منابع در گروه کشاورزی، ۹ و یک دهم درصد در گروه صنعت و ۵ درصد در گروه خدمات عملیاتی شد لازم است که این نکته را هم یادآور کنم که سهم نفت در تولید ناخالص داخلی ۴ و هفت دهم درصد است و همچنین کشاورزی ۱۳ درصد و همین طور سهم صنعت ۲۰ درصد می‌باشد.

سخنگوی دولت یازدهم در ادامه با اشاره به آخرین گزارش سازمان سرمایه‌گذاری خارجی بیان داشت: بر اساس اخرین گزارش‌ها نحوه سرمایه‌گذاری خارجی با روندی که از مهر ماه سال ۹۲ تا اول دی ماه سال ۹۴ کلید خورد که البته ما سال ۹۴ را به این خاطر انتخاب کردیم که در ۲۶ و ۲۷ دی ماه آن سال برجام اجرایی شد، بنابراین می‌توانیم بگویم از آغاز دولت تا زمان اجرایی شدن برجام برای ۱۰۸ طرح تولیدی ۵ میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته است که آمارها در این رابطه به تفکیک‌ کشورهای سرمایه‌گذار موجود است.

*سرمایه گذاری ۱۱ میلیارد و ۸۰۲ میلیون دلار برای ۱۱۳ طرح در یک سال گذشته

وی در ادامه گفت: همچنین از تاریخ اول دی ماه سال گذشته تا اول دی سال ۹۵ برای ۱۱۳ طرح بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۸۰۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است بنابراین برای چیزی حدود ۳ الی ۳ و نیم سال ۵ میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده و اما در یک سال گذشته و پس از برجام برای ۱۱۳ طرح ۱۱ میلیارد و ۸۰۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است که قطعا این سرمایه‌گذاری به علاوه سرمایه‌گذاری که ما از طریق اعطای تسهیلات به بخش خصوصی انجام داده‌ایم همگی اینها توانسته رشد ۶ و نیم درصدی در سال جاری را تسهیل کند. که امیدواریم این رشد تا پایان امسال هم استمرار داشته باشد.

نوبخت در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تاکیدات مقام معظم رهبری درباره مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین همکاری دولت با سازمان تعزیرات در رابطه با برخورد با قاچاقچیان بیان داشت: جواب این سوال روشن است مرجعی که شکایات از سوی سازمان تعزیرات را رسیدگی کند قوه قضاییه است و الحمدالله که این قوه از استقلال کامل برخوردار است و به هیچ وجه تحت تاثیر و نه هیچ قوه دیگری قرار نمی‌گیرد بنابراین بنده همین جا از رئیس سازمان تعزیرات و هر مسئول دیگری تقاضا می‌کنم اگر مورد مشخصی درباره قاچاقچیان وجود دارد حتما به سازمان برنامه و بودجه کشور اطلاع دهد تا ما هم کمک کنیم با پدیده قاچاق مقابله انجام شود.

نوبخت با اشاره به عدم حضور اصناف در برنامه ششم توسعه گفت: ما در تهیه و تنظیم برنامه ششم توسعه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تلاش کردیم تا با حضور نمایندگان بخش خصوصی مانند اتاق اصناف و اتاق بازرگانی رایزنی‌هایی داشته باشیم، حتی ما این آمادگی را داریم برای مسائل غیراز برنامه و بودجه سخنان این عزیزان را در جهت بهبود اقتصاد کشور بشنویم.

سخنگوی دولت ادامه داد: اما براساس تسهیلات مقرر شده در برنامه ششم قرار شد تنها به واحدهای خرد و متوسطی که در حوزه تولید قرار داشته و اشتغال و تولیدشان تحت تأثیر عدم کفایت سرمایه در گردش و یا حتی گردش ثابت مخدوش شده پرداخت شود، اگرچه در صورت صلاحدید اتاق اصناف آنها می‌توانند از طریق استانداری‌ها نظرات خود را برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال کنند.

*قدردانی از پیگیری قوه قضاییه برای پرونده “بابک زنجانی”

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس قوه قضاییه دولت را در بازگرداندن و شناسایی اموال بابک زنجانی به ویژه در بخش اموال خارجی بدون تأثیر و نقص دانسته است گفت: بنده از پیگیری قوه قضاییه در ارتباط با پرونده بابک زنجانی، این فردی که توانست نزدیک به بیش از ۳ هزار میلیارد دلار را به تنهایی استفاده کند تشکر می‌کنم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با تأکید براینکه قطعا دولت هر کمکی که برای بازگرداندن منابع مردم به خزانه عمومی لازم باشد همانند گذشته انجام خواهد داد، افزود: آن بخش‌هایی که برای وزارت اطلاعات و قوه قضاییه مکشوف است، وزارت اطلاعات می‌تواند اطلاعات کافی پشت پرده را در اختیار دستگاه قضا قرار دهد تا شناسایی شود چگونه یک نفر می‌تواند این رقم بزرگ از اموال بیت‌المال را در اختیار بگیرد.

نوبخت تأکید کرد: دولت از ابتدا پیشگام در این راه بوده و نباید به مسائلی غیر از روشن سازی این فساد بزرگ پرداخت، زیرا مردم در انتظار اقدام قاطع قوه قضاییه برای بازگرداندن این منابع به خزانه عمومی هستند.

* کسب درآمد دولت از نوسانات بازار ارز برای پرداخت مطالبات فرهنگیان توهین به این قشر است

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به برخی مسائل و شائبه‌ای که پیرامون کسب درآمد دولت از نوسانات بازار ارز برای پرداخت مطالبات فرهنگیان پیش آمده است گفت: به نظر بنده این سخن کج سلیقگی و کم لطفی و حتی توهین به فرهنگیان است.

وی ادامه داد: مطالبات فرهنگیان که از محل تبصره ۳۶ باید نسبت به پرداخت آنها اقدام شود دولت انجام داده و ربطی با بازار ارز ندارد و این سخنان یعنی می‌خواهند بگویند اگر نسبت به فرهنگیان احقاق حقی شده به قیمت بهم ریختن بازار ارز بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بیان داشت: ۲۷۰۰ میلیارد تومان تا آخر آذرماه از مطالبات فرهنگیان پرداخت شده است.

نوبخت در ادامه با اشاره به تهیه و تصویب آیین نامه بخشودگی سود تسهیلات معوق افرادی که کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان وام یا تسهیلات دریافت کرده‌اند نیز اظهار داشت: قرار شد این تبصره از طریق منابع تسعیر پرداخت شود که آیین نامه آن در حال تهیه است البته بانک مرکزی نسبت به عدم افزایش پایه پولی در این آیین نامه مطالبی دارد که باید آنها را بررسی کرد.

سخنگوی دولت اذعان داشت: آنچه برای اصلاح احکام بودجه سال ۹۵ لازم بود اجرایی شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر چه اساسی رئیس جمهور در نشست خبری خود در تلویزیون اعلام کرد که نسبت به اقتصاد کشور خوش‌بین است گفت: چرا خوش‌بین نباشد زمانی که شاخص تورم در سال ۹۲ و قدرت خرید مردم بالای ۴۰ درصد بود و امروز به میان ۷ الی ۸ درصد رسیده است و این کار واقعا دشواری بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری‌ها انجام شده و ما اکنون طرح‌های نیمه کاره فراوانی را در حال تکمیل داریم گفت: نکته‌ای که شاید ثبات بازار ارز قدر خود را بیشتر نشان می‌دهد آن است که با توجه به ثابت بودن نوسان ارز طی این سالها اکنون یک نوسان کوچک این گونه منفی تلقی می‌شود که البته با این روند به زودی ثبات خود را خواهد یافت.

نوبخت با تأکید بر اینکه اظهارات دولت نه براساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بلکه طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و همه مجامع رسمی دنیاست افزود: آنها اعلام کرده‌اند که ایران در منطقه‌ غرب آسیا از اقتصاد باثباتی برخوردار است پس چرا ما باید به ظرفیت ملی بدبین باشیم.

*ردصلاحیت روحانی حرف پوچ و بی‌ربطی است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سکوت رئیس جمهور در قبال کاندیداتوری وی برای ریاست جمهوری سال آینده به نوعی احتمال عدم تأیید صلاحیت وی را دامن زده است اظهار داشت: رئیس جمهور سکوت نکرد بلکه آن زمان را مناسب برای اعلام کاندیداتوری ندانست و اگر می‌گفت دیگر از فردا هر بحثی می‌شد آن را در قواره یک کاندیدای ریاست جمهوری ارزیابی می‌کردند.

وی در ادامه افزود: یک دوره زمانی برای ثبت نام وجود دارد که حتی می‌توان در روز آخر هم این کار را انجام داد، اکنون هیچ موردی غیراز کار و خدمت وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین در واکنش به موضوع احتمال رد صلاحیت حجت‌الاسلام روحانی نیز گفت: این گونه سخنان پوچ و بی‌ربط است و ضرورتی ندارد که ذهن جامعه را به این سمت برد.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زنجانی مدعی شده بخشی از پول‌ها را در اختیار ستاد انتخاباتی روحانی قرار داده و حتی این پول می‌تواند به دولت نیز انتقال پیدا کرده باشد گفت: همیشه دولت از ابتدا نسبت به ضرورت پیگیری و برگرداندن اموال مردم از بابک زنجانی اصرار داشته و اکنون نیز انتظار داریم قوه قضاییه با دقت این پرونده را رسیدگی کند.

سخنگوی دولت در ادامه با تأکید براینکه اتفاقا ما مدعی و متقاضی هستیم که قوه قضاییه که از استقلال کافی و قاطعیت در عمل برخوردار است و نیازی به استدعا و خواسته ما ندارد ادعاهای هر شخصی را براساس مستندات داوری و نتیجه را بیان کند.

وی تأکید کرد: دولت هیچ محدودیتی نداشته و اعلام آمادگی می‌کند که هر نوع کمکی را که قوه قضاییه خواهان آن باشد ارائه کند.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *