آذربایجان‌ قندیل بست/ ورزقان ۲۸ درجه زیر صفر رفت

به گزارش میانا به نقل از فارس، مردم آذربایجان امروز در حالی به استقبال شب یلدا می‌روند که دمای تمام شهرهای استان آذربایجان‌شرقی زیر صفر بوده و حتی در روز نیز دمای هوا زیر صفر خواهد بود.

اکثر مردم استان آذربایجان شرقی در شب یلدا چیلله قارپیزی (هندوانه چله) می‌خورند و معتقدند با خوردن هندوانه، لرز و سوز سرما به تنشان تاثیر نداشته و اصلا سرمای زمستان را حس نمی‌کنند.

هندوانه مهم‌ترین خوراک شب چله مردم آذربایجان شرقی است. اغلب مردم در این شب برنج، مرغ و آش شیر پخته و بعد از شام نیز از تنقلات موجود در منزل شامل قاورقا (گندم برشته با شاهدانه) آجیل، لبو، هویج، حلوای گردو انواع میوه، خربزه، هندوانه و خشکبارهایی چون انگور، بادام و سنجد میل می‌کنند.»

براساس اعلام هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی ورزقان با ۲۸ درجه زیر صفر سردترین نقطه استان آذربایجان‌شرقی اعلام شده که بیشترین دمای این شهرستان نیز ۸ درجه زیر صفر گزارش شده است.

هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی کمترین دمای تبریز را ۱۴ درجه زیر صفر و بیشترین آن را پنج درجه زیر صفر گزارش کرده است.

بر اساس این گزارش، هوای تمام شهرستان‌های استان آذربایجان‌شرقی زیر صفر گزارش شده است.

شهرستان‌های مرند ۱۴ درجه، سراب ۲۱ درجه، بستان‌آباد ۱۸ درجه، هریس ۱۳ درجه، چاراویماق ۱۳ ، بناب ۱۲ ، میانه ۱۳ ، شبستر، مراغه، بناب، مراغه، عجب‌شیر، ملکان ۱۰ ، جلفا ۱۳، خداآفرین ۸ درجه زیر صفر گزارش شده است.

شب یلدا یا چیلله گجه سی فرصتی مناسب برای ایجاد گرمی و صمیمیت کانون خانواده‌ها در سرمای زمستانی است که در اثر مشغله‌های زندگی از هم فاصله گرفته‌اند.

هرچند که این شب تحت تاثیر تحولات و پیامدهای زندگی شهری امروزی، اهمیت گذشته خود را از دست داده است، اما هنوز هم بهانه خوبی برای دور هم جمع شدن خانواده ها و گذران شب طولانی سال با خوشی، شوخی و خنده است.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *