استکبار ستیزی؛ چیستی، چرایی، چگونگی!

امین عبدی دانشجوی رشته علوم سیاسی طی یادداشتی با عنوان استکبار ستیزی در پایگاه اطلاع رسانی میانا نوشت: اسلام دینی است با ابعاد مختلف که استکبار ستیزی بخشی از آن به شمار می آید و همانگونه که نمی توان به بهانه ی استکبار ستیزی غافل شد و بر این اساس پیروان واقعی اسلام وظیفه دارند به مبارزه با استکبار بپردازند.

 

 در اندیشه امام خمینی (ره) اساساً مقصد نهایی انبیا واولیا،ریشه کن کردن استکبار بوده است و در تحلیل وسیع تری، جنگ حق و باطل در طول تاریخ بوده است و همواره در پیش روی انبیا از حضرت آدم تا خاتم(ص)، قلدران و زورگویانی بوده اند که منافعشان به خطر می افتاده است.

 

چیستی استکبار

  استکبار در لغت آن است که انسان اظهار بزرگی کند و آنچه را که از آن او نیست و برای او روا نیست، ابراز دارد. خود بزرگ بینی و نشناختن حد خود در مقابل خدا و مردم – و به استضعاف کشیدن آن ها – از اوصاف درونی است که شخص مستکبر به واسطه آنها موضع گیری های خویش را تنظیم می کند. استکبار در قرآن درباره امثال فرعون و گروه های بدخواه معارض حق و حقیقت به کار رفته است.

 

  استکبار از دیدگاه فرهنگ سیاسی اسلام وجود نوعی سلطه گری و سلطه جویی و استعمار و بهره کشی فرهنگی،سیاس و اقتصادی توسط اقلیت محدودی زورگو و نفع طلب بر خیل عظیم توده های محروم است.

 

این عمل می تواند درونی باشد به همان طریق که یک عدد دیکتاتور و زورگو بر مات های تحت سلطه خود حاکمیت داشته و آنهارا تحت فشار و ظلم قرار داده و همچنین می نواند بین الملی باشد،بدین معنا که دولت و یا کشوری سایر جوامع ملت هارا استثمار کند و به استضعاف بکشاند که نمونه بارز آن در گذشته و حال اعمال سیاست های استعماری های قدرت بزرگ در شرق و غرب در جهان است. امروزه در فرهنگ سیاسی دنیا،واژه گانی نظیر«استعمار» و «امپریالیسم» نیز در رساندن مفهوم فوق بکار می رود.

 

شاخص های مهم نظام استکباری

  در مجموع،با استفاده از بیانات امام خامنه ای در ۲۹ آبان ۱۳۹۲ شاخص های مهم نظام استکبار شامل موارد زیر است:

خودبرتربینی؛

حق ناپذیری مطلق؛

مجاز شمردن جنایت نسبت به ملت ها و آحاد بشر؛

فریبگری و رفتار منافقانه با توجیه جنایت و پوشاندن لباس خدمت به جنایت؛

جهانخواری و تحاصب ذخایر ملت ها؛

عقب نگه داشتن مستضعفان از رشد واقعی و جلوگیری از پیشرفت ملت های مستضعف در جنبه های مختلف فکری ،علمی،صنعت و تکنولوژی،اقتصاد.

 

چرایی استکبار ستیزی

  هر فرد مسلمان و هردولت اسلامی بر اساس منطق و آموزه های دینی ،موظف به مقابله با ظلم و استکبار جهانی است.اینک به اقسام دلایل استکبار ستیزی اشاره میکنیم:

 

دلایل عقلی

  بر اساس عقل و منطق هرگز نمی توان برای حیات زیر سلطه دیگران،ارزشی قائل شد؛زیرا ارزش حیات به آزادی و استقلال است. حضرت امام خمینی(ره)نیز بر همین اساس تاکید دارند که «این مطابق هیچ منطقی نیست  که سی ملیون نفر همیشه تحت  فشار [باشد] و همیشه این جمیعت کار بکنند و دیگران حاصل  کارشان را ببرند »؛زیرا«زندگانی که در آن استقلال نباشد [و یک ملتی] به زحمت کار بکنند برای استفاده دشمن ها،این که زندگانی نیست»(صحیفه نور،ج ۵،ص۱۱۴و همان ج۲،ص۱۲۸وج۶ ص۲۳۳).

 

  امام خامنه ای در تاریخ ۱۲ آبان ۹۴ فرمود اند:

  «مبارزه با مستکبار در انقلاب اسلامی و در میان ملت ما یک حرکن معقول و منطقی و دارای پشتوانه علمی ،و یک حرکت خردمندانه است، بر خلاف آنچه بعضی میخواهند وانمود کنند که  این یک حرکت شعاری است،احساساتی است ،متکی بر عقلانیت و منظقی نیست ،به عکس،حرکت ملت ایران یک حرکت متکی بر عقلانیت است.از دین و آیه قرآن و آنچه الهام دینی است فعلاً صرف نظر میکنیم؛ "اشدا علی الکفار " و "رحما بینهم" و "قاتلوا ائمه الکفر" را فعلا کنار می گذاریم، چون کسانی که به این چیز ها معتقد هم نیستند یا باور هم ندارند ؛ به تجربه ی ملت ایران تکیه میکنیم».

 

دلایل شرعی:

در آیات و روایات متعدد،مستضعفین یعنی کسانی که مورد ظلم وتهاجم استکبار،قرار گرفته اند،موظف به دفاع و مقابله با مستکبران قرار گرفته اند.به عنوان نمونه قرآن کریم می فرماید:

  «ولعن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» و خداوند هرگز کافران را بر مومنان هیچ تسلطی نداده است(نساء، آیه ۱۴۱).

   «و ما لکم تقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین من الرچال و النساء و الولدان»؛ چرا در راه خدا ،و مردان و زنان و کودکانی که(به دست ستمگران) تضعیف شده اند پیکار نمیکنید؟(نساء آیه ۷۵).

  «و قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم ولا تعتدوا ان الله لا یحب المعتدین» و در راه خدا ،با کسانی که با شما می جنگند،نبرد کنید! و از حد تجاوز نکنید،که خدا تعدی کنندگان را دوست نمی ندارد (بقره ، آیه ۱۹۰).

  رسول خدا (ص) فرمودند: «من اصبح لا یتهم بامور المسلمین فلیس و من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه  فلیس بمسلم»؛کسی که صبح کند و اهمیتی به کارهای مسلمانان ندهد از آنان نیست و کسی که صدای مردی را بشنود که فریاد کمک خواهی از مسلمان را سر دهد و پاسخش را ندهد مسلمان نیست (کافی، ثقه الاسلام کلینی ج ۲،ص ۱۶۴ ح ۵) و حضرت علی (ع) فرموده اند: «کونا لظالم خصما  و للمظلوم عونا»؛دشمن ستمگر و یار ستم دیده باشید (نهج البلاغه نامه ۴۷).

 

دلایل قانونی :

  برخی از اصول قانون اساسی خطوط کلی سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران را ترسیم کرده و بر استکبار ستیزی تاکید ورزیده است که از جمله است:

  اصل ۱۵۲:«سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس نفی هرگونه سلطه جویی و سلطه پذیری، حفظ استقلال همه جانبه  و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت های سلطه گر و روابط صلح آمیز متقابل با دول غیر محارب استوار است».

 

  اصل۱۵۳:«هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی،فرهنگی، ارتش و دیگر شئون کشورگردد ممنوع».

 

  اصل ۱۵۴:«جمهوری اسلامی ایران، کل سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می داند و استقلال و آرادی و حکومت حق و عدل را حق همه ی مردم می شناسد؛بنابراین در عین خودداری کامل از هرگونه دخالد در امور داخلی ملت های دیگر،از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هرنقطه از جهان حمایت میکند».

 

چگونگی استکبار ستیزی

  استکبار جهانی برلی رسیدن به اهداف شوم خود از زمینه ها و راه هکار هایی نظیر ایجاد اختلاف بین کشور های مستضعف، ترویج فساد و فحشا،منزوی کردن نیرو های کار آمد  و متعهد،نفوذ و استفاده از منابع داخلی و روشنفگران وابسته بهره میگیرد.

 

  پر واضح است که منظور از مبارزه با استکبار ، فقط مبارزه نظامی نیست ،بلکه ابعاد سیاسی، قرهنگی و اقتصادی دارد و بیشترین تأکید بر مبارزه فرهنگی و تلاش برای بیداری و رشد سیاسی و بصیرت است. چنان که حضرتامام خمینی(ره) می فرمایند:«اگر ملتی بخواهد سر پای خود بایستد لازم است که اول بیدار بشود»(صحیفه نور،ج ۱۴ ص ۱).

 

  امام خامنه ای نیز در دیدار۲۵ شهریور ۱۳۹۴ با فرماندهان سپاه نفوذ فرهنگی و سیاسی را خطرناک تر اعلام کردند و فرمودند:

  « دشمن سعی میکند در زمینه فرهنگی؛باور های جامعه را دگرگون کند و آن باور هایی که توانسسته این جامعه را جابه جا کند،خدشه در آن ها وارد کند؛ اختلال و رخنه در آنان به وجود بیاورد.خرج ها می کنند؛ میلیارد هاخرج میکنند برای این مقصود؛ این رخنه و نفوذ فرهنگی است.

 

نفوذ سیاسی این است که در مراکز تصمیم گیری، و اگر نشد تصمیم سازی، نفوذ بکنند. وقتی دستگاه های سیاسی و مدیریتی یک کشور تحت تأثیر دشمنان مستکبر قرار گرفت، آن وقت همه ی تصمیم گیری ها در این کشور بر طبق خواست و میل و اراده ی مستکبرین انجام خواهدگرفت؛ یعنی از خود آن ملت کسانی در رأس آن کشور باشند که مثل آن ها فکر کنند، مثل آن ها اراده کنند، مثل آن ها و بر طبق مصالح آن ها تصمیم بگیرند،این نفوذ سیاسی است [هدف این است که] در مراکز تصمیم گیری نفوذ کنند ، اگر نتوانستد در مراکز تصمیم سازی[ نفوذ کنند] ؛ زیرا جاهایی هست که تصمیم سازی می کنند. این ها کار هایی است که دشمن انجام میدهد».

 

نتیجه گیری

  اصل وقوع انقلاب اسلامی برای رهایی از یوغ استکبار بود و حفظ آن و همچنین تامین اهداف و منابع کشور ادامه این مبارزه را می طلبد.عمل به آموزه های دین مبین اسلام،حکم عقل و منطق و قانون اساسی، مارا برآن می دارد که در جهت حفظ عزت استقلال و رعایت منافع کشور خود و همچنین دستیابی به پیشرفت همه جانبه ودفاع از حقوق همه ی ستم دیده گان و مستضعفان جهان، مبارزه با استکبار جهانی را تا سر حد پیروزی نهایی ادامه دهیم.

 

امام خامنه ای در دیدار جمعی از دانشجویان در ۲۰ تیر ۹۴ فرمودند:

  « مبارزه با استکبار ، مبارزه با نظام سلطه تعطیل پذیر نیست. این جزو کار های ما  است، جزو کار های اساسی است، جزو مبانی انقلاب است ؛ یعنی اگر مبارزه با استکبار نباشد، ما اصلا تابع قرآن نیستیم. مبارزه با استکبار که تمام نمیشود.در مورد مصادیق استکبار ، آمریکا اتم مصادیق استکبار است. مبارزه با استکبار تعطیل پذیر نیست، تکلیفش کاملا روشن است و خودتان را آماده کنید برای ادامه ی مبارزه با استکبار ».

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *