بازداشت مخالفان سیاسی دولت باکو/به نام گولن به کام علی یف

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا،  اما در پشت بازداشت مخالفان سیاسی دولت هدف دیگری نهفته است، دولت آذربایجان که در نتیجه کاهش قیمت جهانی نفت با بحران اقتصادی و شروع اعتراضات مردمی روبرو بود جهت اخذ وام از نهادهای پولی جهانی مجبور به بهبود رابطه با آمریکا و غرب شد.

به دلیل انتقاد دولت های غربی از نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان رابطه باکو با غرب دچار چالش گردید ولی آذربایجان جهت بهبود وضعیت اقتصادی این کشور بالاخره مجبور شد در سیاست های خویش در قبال غرب تجدید نظر نماید و در این راستا الهام علی یف با سفر به واشنگتن و دیدار با جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا بر تغییر رفتار باکو در قبال غرب صحه گذاشت.

آذربایجان برای اخذ وام از نهادهای پولی بین المللی با برخی از خواسته های کشورهای غربی از جمله آزادی زندانیان سیاسی موافقت کرد و برخی از زندانیان سیاسی مورد حمایت غرب را آزاد نمود. مطمئنا آزادی زندانیان سیاسی آذری در آن برهه یک تاکتیک موقت برای خروج از بحران اقتصادی و ممانعت از کاهش مشروعیت نظام الهام علی یف بود. با بهبود شرایط اقتصادی آذربایجان ناشی از افزایش نسبی قیمت جهانی نفت از یک سو و تصمیم دولت باکو برای برگزاری رفراندوم در آذربایجان جهت تحکیم قدرت در خاندان علی یف ها از سوی دیگر بار دیگر حاکمیت الهام علی یف به رویه سابق بازگشته و  سرکوبی مخالفان سیاسی دولت را در دستور کار خویش قرار داده است.

الهام علی یف برای دومین بار درصدد برگزاری رفراندوم در آذربایجان جهت افزایش مدت ریاست جمهوری خویش از ۵ به ۷ سال و نیز انتقال آسان قدرت به فرزندش حیدر علی یف است. الهام علی یف در سال ۲۰۰۹ میلادی با برگزاری رفراندوم توانست دوره ریاست جمهوری خویش را افزایش دهد. بر اساس قانون اساسی آذربایجان رئیس جمهور نمی تواند بیش از دو دوره به ریاست جمهوری برساند و اکنون الهام علی یف می تواند تا آخر عمر رئیس جمهور آذربایجان باشد.

الهام علی یف برای دومین بار تصمیم به برگزاری رفراندوم در آذربایجان گرفته است که در صورت تصویب آن مدت ریاست جمهوری از پنج تا هفت سال افزایش خواهد یافت و نیز شرط سنی حداقل ۳۵ سال برای کاندیداتوری در ریاست جمهوری لغو خواهد شد که در این صورت حیدر علی یف فرزند الهام علی یف می تواند در صورت وقوع اتفاقی برای پدرش به ریاست جمهوری آذربایجان برسد.

از سوی دیگر الهام علی یف می تواند مجلس ملی آذربایجان را هر وقت که اراده کرد منحل نماید. علاوه بر این پست نخست وزیری حذف و پست جدید معاونت اولی ایجاد خواهد گردید که گفته می شود مهربان علی یوا همسر الهام علی یف برای این پست در نظر گرفته شده است. نهایتا اینکه حزب حاکم آذربایجان نوین قصد دارد تا قدرت در خاندان علی یف ها باقی بماند و در این راه هر گونه مخالفتی را در نطفه خفه خواهد کرد.

دولت باکو که نیک می داند بلند شدن اعتراضات در آذربایجان نسبت به این رفراندوم باعث حساس شدن نهادهای اروپایی خواهد شد درصدد برآمده است تا با بازداشت افراد تاثیرگذار در بیداری افکار عمومی آذربایجان به اتهام عضویت در جریان فتح الله گولن رفراندوم را بدون هر گونه اعتراضی به پایان برساند.

از سوی دیگر با اعتراض محسن صمد اف رئیس زندانی حزب اسلام آذربایجان نسبت به رفراندوم دولت باید منتظر بازداشت دینداران آذری به اتهامات واهی و بی اساس هم باشیم.

 

نگارنده : علی حیدری منور

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *