افزایش حضور اتباع و نمایندگان سفارت خانه های خارجی در مرزهای غربی ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، چندی پیش انتشار خبر بازداشت دو نفر از اعضای سفارت فرانسه و انگلیس در کردستان که مشغول تصویر برداری از اماکن نظامی و امنیتی بودند فضای کشور را تحت تاثیر قرار داد. آنها در حالی که تنها مجوز حضور در هتل شادی و هتل آذربایجان سنندج را داشته اند اما با کمک رابطین خاص به صورت غیر مجاز به شهرستانهای مختلف رفته و تصویربرداری کرده اند.

این همه ماجرا نیست، روز نوزدهم مرداد ماه سال جاری و قبل از حضور و بازداشت کارکنان سفارت فرانسه و انگلیس، دو تبعه فرانسوی دیگر در کردستان بازداشت شده اند. این افراد مقدار قابل توجهی دلارهای جعلی و اشیاء مشکوک همراه داشته اند که از آنها ضبط شده است.

نکته جالب آنجاست که این افراد در همان هتلی اقامت داشته اند که بعدا اعضای سفارت فرانسه و انگلیس در آن مستقر بودند. روز بیستم مرداد نیز یک تبعه انگلیسی به شیوه ای مشابه بازداشت شده است. نکته ایی که ذهن نویسنده را به خویش مشغول ساخته این است که در شرایط کنونی دلیل افزایش حضور اتباع خارجی در مناطق مرزی  غرب ج.ا.ایران چیست؟ نویسنده به دو دلیل در این زمینه  اشاره دارد.

۱-یکی از اهداف دولت آمریکا جمع آوری اطلاعات از وضعیت داخلی ج.ا.ایران جهت تصمیم گیری های بعدی این کشور بر علیه تهران است. با توجه به عدم حضور مستقیم آمریکا در کشورمان واشنگتن تصمیم گرفته است کار جمع آوری اطلاعات از ایران را به سفارتخانه های خارجی در تهران بسپارد و در این راستا سرویس اطلاعاتی آمریکا سیا با برخی از سرویس های امنیتی کشورهای جهان که در تهران سفارتخانه دارند ارتباط دارد تا بتوانند خلاء اطلاعاتی اشان در ج.ا.ایران را به نحوی پر کنند. سفارتخانه های کشورهای مختلف در تهران هر کدام به جمع آوری اطلاعات در حوزه های مختلف شامل مسائل فرهنگی، اقتصادی، قومیتی و نظامی می پردازند.

در واقع سفارتخانه های خارجی در تهران به نیابت از واشنگتن در حال جمع آوری اطلاعات از ایران هستند. اما در دوران پسابرجام این ذهنیت در بین آمریکایی ها ایجاد شده است که سفارتخانه های خارجی همکار با واشنگتن در تهران برای جمع آوری اطلاعات از ج.ا.ایران بر خلاف گذشته با موانع زیادی روبرو نخواهند شد و ظاهرا  نحوه عملکرد اتباع بازداشت شده خارجی در مرزهای کشورمان در استان کردستان این مساله را آشکار می سازد که آنها هراسی از اقدامات خویش بر علیه امنیت ملی ج.ا.ایران نداشته اند.

۲-در طی ماههای اخیر ارتش و حامیان دولت سوریه در تحولات میدانی این کشور به موفقیت های چشم گیری رسیده اند و علاوه بر این اتحاد بین ایران، محور مقاومت و  روسیه بر مقابله با تروریست های سوری افزایش یافته است. غربی ها به عنوان حامی تروریست ها قصد دارند تمرکز ج.ا.ایران را از موضوع سوریه به مسائل داخلی این کشور بکشانند. نکته ای که غربی ها روی آن اصرار دارند ناامن ساختن مرزهای ج.ا.ایران با استفاده از تروریست هایی است که از آن سوی مرزها به کشورمان اعزام می شوند و در طی روزهای اخیر تعدادی از تروریست ها که درصدد ایجاد ناامنی در کشورمان بودند در استان کرمانشاه به هلاکت رسیدند.

نویسنده معتقد است که حضور اتباع و نمایندگان سفارتخانه های خارجی در تهران در مرزهای غربی کشورمان نمی تواند بی ارتباط با تشدید فعالیت تروریست ها در این مناطق باشد. ارتباط اتباع و نمایندگان سفارتخانه های خارجی در تهران با تروریست ها در مرزهای کشورمان را نمی توان نادیده گرفت.

نویسنده معتقد است که در دوران پسابرجام اقدامات ضد امنیتی اتباع و نمایندگان سفارتخانه های خارجی در تهران افزوده خواهد شد ولی باید برای جلوگیری از به مخاطره افتادن امنیت ملی کشورمان  فعالیت های سفارتخانه های خارجی در ج.ا.ایران بویژه کشورهایی که با دولت آمریکا ارتباطات گسترده اطلاعاتی دارند، کنترل شده و به آنها هشدارهای لازم داده شود که تهران در مقابل این اقدامات ساکت نخواهد نشست.

 

نگارنده: علی حیدری منور

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *