چشمه های آبگرم شهرستان میانه گنجینه های پنهان و در معرض نابودی/ سرمایه ای که در کنار ظرفیت های بی نظیر گردشگری منطقه هدر می رود!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، چشمه‌های آبگرم یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی و جاذبه‌های گردشگری است که برخی از آنها جنبه درمانی نیز دارند. وجود آب‌های گرم معدنی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی و گردشگری مناطق مختلف محسوب می‌شود که سابقه استفاده از آنها به هزاران سال قبل می‌رسد.

امروزه در سطح جهان به ویژه در کشورهای پیشرفته‌ای نظیر فرانسه، ایتالیا، ایالات متحده و اسپانیا استفاده صحیح از آب‌های معدنی گسترش یافته و یکی از اصولی‌ترین روش‌ها به منظور آسایش و توسعه منطقه‌ای و جذب درآمد محسوب می‌شود.

شهرستان میانه نیز از این نعمت طبیعی الهی بی‌بهره نبوده است و آبگرم روستاهای « سبز »، « ممان »، « ایورق»، « گودرق » از جمله شاخص‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌رود.

چشمه های آبگرم شهرستان میانه

چشمه آبگرم معدنی « سبز » در ۶ کیلومتری شهر میانه واقع شده  و جزو اراضی ملی بشمار می آید که به لحاظ گل درمانی و آب درمانی از اهمیت بالایی برخوردار و از چشمه آب شیرین طبیعی نیز برخوردار است.

چشمه های آبگرم ممان نیز خاصیت درمانی داشته و نوع آن، آبگرم گوگردی است و وجه تسمیه این چشمه  به دلیل واقع شدن در محدوده روستای «ممان» از بخش مرکزی شهرستان میانه  است.

استحمام در آب‌های آبگرم موجود در شهرستان میانه آرام بخش بوده و از دردهای عصبی و عصبی مفصلی کاسته و حتی در درمان روماتیسم نیز موثر است و مالیدن گل‌های مظهر نخست (لجن درمانی) بر روی بدن و به ویژه پاها در کاهش روماتیسم بسیار موثر است.

متاسفانه بی‌مهری‌ها و بی توجهی‌ها نسبت به این جاذبه طبیعی سبب شده است علاوه‌بر عدم شناخته شدن آن، از امکانات و تسهیلات آنچنانی برخوردار نبوده و به سبک سنتی از آن استفاده شود.

چشمه های  آبگرم  میانه  یکی از جاذبه‌های مهم استان محسوب می‌شود که حتی بسیاری از همشهریان از وجود آن اطلاعی ندارند.

با وجود همه مشکلات در عرصه گردشگری و جاذبه‌های طبیعی شهرستان میانه، عدم معرفی این جاذبه‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌های مردمانی است که در کنار این جاذبه‌ها زندگی می‌کنند و انتظار دارند که صنعت توریسم در این مناطق رونق گرفته و سبب توسعه اقتصادی آنها شود.

بخشدار بخش مرکزی میانه با بیان اینکه روستای سبز در بین ۱۰ روستای نمونه در راستای توسعه روستایی شهرستان قرار گرفته است، افزود: استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این منطقه مورد توجه و مذاکرات اولیه با سرمایه گذران جهت ایجاد مجتمع های آب درمانی انجام گرفته است.

چشمه های آبگرم شهرستان میانه

آقامحمدی با اشاره به زیر آب رفتن آب گرم روستای ممان به دلیل ساخت سد شهریار در این منطقه در آینده نه چندان دور، کم هزینه ترین پیشنهاد برای برون رفت از خطر تخریب همیشگی این جاذبه گردشگری در صورت ساخت جاده مجاور آن ، کانال کشی این آبگرم درمانی به نزدیک ترین حوزه به چشمه آن عنوان کرد و افزود: مذاکرات با سرمایه گذاران در خصوص لوله کشی از چشمه آبگرم برای ساخت مجتمع آب درمانی در اراضی بالا دستی انجام گرفته است.

نکته شایان ذکر درمورد آبگرم روستای ممان، وجود دوحلقه چشمه آبگرم در کنار یکدیگر می باشد که  برخلاف آبگرم ساری سو شهر سرعین آب موجود در این چشمه ها بطور طبیعی زرد رنگ می باشد که با دقت در  رنگ سنگهای این چشمه نشانگر وجود گوگرد با خاصیت بالای درمانی می باشد.

گوگرد، نمک و یون های مس و آهن از جمله مهم ترین املاح معدنی موجود در آب های گرم میانه است که خاصیت های درمانی برای بیمارهای پوستی و درهای مفصل،  رماتیسم، کمردرد بسیار مفید است.

امیدواریم مسئولان نسبت به معرفی چنین جاذبه‌هایی در استان اقدام کنند چرا که چشمه‌های آبگرم همچون که خاصیت درمانی نیز دارند خود عامل مهمی برای جذب گردشگران و توقف آنها خواهد بود.

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *