آب شرب شهر میانه در آستانه چالش جدی/سنگینی و طعم آب شرب؛ دغدغه مردم+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، در طبقه‌ بندی استان‌ های کشور براساس شاخص پایش منابع آب از مهرماه تا اسفندماه سال ۹۳، ۱۱ استان کشور شامل آذربایجان‌ شرقی و غربی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و رضوی، سمنان، کردستان، کهگیلویه و بویر احمد، گیلان و مازندران در دسته مناطق درگیر با “تنش آبی” گزارش شده ‌اند.

شهرستان میانه به عنوان وسیع ترین شهرستان استان آذربایجان شرقی در شرایط کنونی آب شرب خود را از شهرستان های همجوار تامین می کند که و ۳۰ حلقه چاه ، تنها منبع تامین آب شرب مردم این منطقه بشمار می آید. علی رغم اینکه جمعیت شهرستان رو به کاهش است اما در خود شهر میانه شاهد افزایش جمعیت هستیم و هر ساله ۱۸۰۰ الی ۲۰۰۰ خانوار به آن اضافه می شود، لذا این تعداد چاه جوابگوی تامین آب شرب شهر نخواهد بود .

از سالها پیش حرف و حدیث ها در خصوص چگونگی کیفیت آب شرب شهرستان میانه بین مردم کوچه و بازار بسیار بوده و اگر در گذشته تنها دلیل این موضوع، کلر زنی به آب بود، اما اکنون به دلیل کمبود منابع تامین آب شرب مورد نیاز مردم و خشکسالی، ورود آب چاه به شبکه آب شرب میانه را دلیل بی کیفیتی آب شرب می دانند موضوعی که نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز بر آن اذعان و به صراحت بر بی کیفیتی آب شرب شهرستان میانه اشاره کرد.

بی تفاوتی به این امر پس از گذشت چند سال و نادیده گرفتن حقوق مردم این منطقه از سوی مسئولین استانی و کشوری موضوعی است که سلامت مردم را به خطر انداخته و رنج می دهد. تصویری که در این مطلب درج شده نشان دهند وضعیت اسف بار سختی آب میانه در یکی از مناطق شهری است که تنها بعد از چند دقیقه پس از جوشیدن، آهک و املاح مختلف موجود در آب به شکل زیر نمایان می گردد.

آب شرب شهر میانه در آستانه چالش جدی/سنگینی و طعم آب شرب؛ دغدغه مردم+تصاویر

مردم میانه از نبود آب شرب باکیفیت رنج می برند

مردم میانه بطور میانگین در هر ساعت حدود ۱۸۰۰ متر مکعب آب مصرف می کنند که هم اکنون بسیاری از این حجم از چاه تأمین می شود. مردم این منطقه سالهاست که از نبود آب شرب با کیفیت در تنگنا قرار گرفته به طوری که یک روز در میان جاده های خطرناک و پر پیچ و خم را برای جمع آوری آب چشمه از سمت تبریز و تهران طی می کنند.

در دور ششم نمایندگان میانه در مجلس شورای اسلامی مجوز احداث دو سد آیدوغموش و گرمی به منظور تامین آب شرب مناطق مختلف میانه اخذ کردند که به دلیل نامناسب بودن و هزینه بالای انتقال آب از سد آیدوغموش مقرر شد تا آب شرب مصرفی مردم میانه از سد گرمی تامین شود.

روند اجرایی احداث سد گرمی چای که کمتر از ۵۰ میلیون متر مکعب آب را ذخیره می کند و سطح سیراب کرده اش نیز ۱۶۰۰ هکتار است، از خرداد ماه سال ۹۱ متوقف شد و بعد از آن پروژه با بیش از ۷۰ درصد هنوز به اتمام نرسیده است. درحالیکه در آخرین رایزنی ها قرار بود تا آخر سال ۹۱ شهروندان میانه ای آب گرمی را بنوشند و از دست آب غیراستاندارد کنونی نجات یابند.

مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اخیراً طی اظهار نظری در خصوص کمبود آب شرب در شهرستان میانه ضمن اشاره به تشکیل جلسه ای در خصوص تأمین آب شرب میانه با حضور فرماندار میانه بر ضرورت استفاده از پتانسیل چاه‌های یکی از کارخانه‌های این شهرستان برای تأمین آب شرب تاکید کرده است.

این تصمیم گیری در حالی رقم می خورد که به گفته نمایندگان و مسئولین شهرستان در صورت تامین اعتبار تا یکسال آینده شاهد اتمام مراحل آب رسانی از سد گرمی چای به منظور تامین آب شرب سالم شهر میانه خواهیم بود.

آب شرب شهر میانه در آستانه چالش جدی/سنگینی و طعم آب شرب؛ دغدغه مردم+تصاویر

وعده وزیر نیروی دولت تدبیر و امید عملی نشد

به گفته چیتچیان وزیر نیرو در سفر یک روزه در تاریخ ۲۴ خرداد ۹۳، پروژه انتقال آب شرب میانه از سدگرمی چای با تصفیه خانه و ۵۰ کیلومترخط انتقال از پیشرفت ۷۰ درصد ی برخوردار بوده و با استفاده از مکانیزم ماده ۵۶ و مشارکت بخش خصوصی تا پایان سال ۹۴ تکمیل خواهد شد. شکری فرماندار میانه اعتبار لازم برای اتمام این طرح را  ۴ هزارو ۹۵۰ میلیارد ریال عنوان کرده است.

سد گرمی چای تامین به منظور تامین آب شرب میانه، بهرمندی ۷۰ روستا از آب شرب این سد و همچنین بهره مندی ۲۲ روستا در تامین آب کشاورزی سالیان دراز است به علت کم توجهی و تخصیص نشدن اعتبار به حال خود راه شده است.

با مد نظر قرار دادن شرایط نامطلوب آب شرب در شهرستان میانه بایستی گفت میزان ۴۲ میلی متری بارندگی در سال جاری نسبت به سال گذشته که ۱۶۱ میلی متر بود نیز کاهش داشته و موجب خسارت ۱۲۳ میلیارد تومانی در بخش کشاورزی شهرستان و افزایش ۱۴۰ میلیارد ریالی خسارت نسبت به سال شده است.

کاهش بارندگی ها و پایین آمدن آب ۱۰ سد موجود در سطح شهرستان و بی بهره ماندن بسیاری از کشاورزان از پایاب این سد ها باعث شده است شهرستان میانه در کنار ناسالم بودن آب شرب و کمبود آن در آستانه تنش جدی آب شرب و خشکسالی قرار گیرد.

در آخرین بازدید نمایندگان و فرماندار میانه از  پروژه آبرسانی سد گرمی چای به میانه زمان اجرایی شدن این پروژه در سال جاری ۱۸ ماه عنوان شده  که با اجرای ۲۵ کیلومتر لوله گذاری با سایز ۹۰۰ آب شرب از سد گرمی چای به مخازن میانه انتقال خواهد یافت.

بی شک می توان گفت سرقت و اعتیاد به عنوان تبعات منفی شکل گرفته از خشکسالی در شهرستان و از دست رفتن فرصت های شغلی و پتانسیل های بالای بخش کشاورزی و همچنین مبتلا شدن بسیاری از مردم بخصوص کودکان به بیماری های عفونی و گوارشی در سایه استفاده از آب شرب سنگین از جمله مواردی است که باید مورد توجه مسئولین و دولت مردان قرار بگیرد.

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

یک نظر

  1. با سلام و تشکر از خبرگزاری میانا تنها خبرگزاری که مشکلات میگوید از جمله بیکاری ، راه های نا مناسب آب شرب .که منتشر شدند واقعا از مشکلات عمده شهرستان بیکاری ، نبود بزرگراه ، بهداشت ، اب شرب شهر ها و روستاها است .و تشکر میکنم از شما که این مشکلات میگویید برعکس سایت های دیگر شهرستان که فقط مشغول تملق و چاپلوسی مسئولان و نمایندگان هستند تا از قبال ان برای خود منفعتی داشته باشند و شما بعنوان یک خبرگزاری رسالت خود را انجام میدهید و انهم انتقال مشکلات مردم به مسئولان مانند قطار پردیس .مشکل بیکاری ، مشکل راه ، اب شرب ، بهداشت و انتقادی از سایت های دیگر شهرستان دارم که مشکلات شهرستان نمیگویند و بجای صدای مردم صدای مقامات و مسئولان و شعارهای انان شده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *