واکاوی علل سرکوب خونین شیعیان در نارداران/دولت آذربایجان به دنبال چیست؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، روز چهاردهم دسامبر ۲۰۱۵، دو هفته پس از استقرار بیش از پنج هزار نفر از نیروهای «قشون داخلی» وزارت کشور جمهوری آذربایجان در قصبه نارداران در حدود ۳۰ کیلومتری شمال شرق باکو و تخریب تمامی نمادهای شیعی در این روستا و بستن درهای مساجد این روستا به روی اهالی و اعمال مقررات منع رفت و آمد به نارداران، مقاله یک مبلغ صهیونیست بنام "آریه گوت"، رییس سازمان غیردولتی اسراییلی "طرح های بین المللی برای جامعه" در خبرگزاری رسمی دولت جمهوری آذربایجان، آذر تاج با سرلوحه "جمهوری آذربایجان فانوس دریایی توسعه جهان اسلام است"، منتشر شد!

 خبرگزاری آذرتاج درحالی این مقاله نویسنده صهیونیست را در تعریف و تمجید از سیاست دینی حاکم بر جمهوری آذربایجان منتشر کرد که هنوز هم پس از گذشت حدود یک ماه از حمله ۲۶ نوامبر ۲۰۱۵ به این روستا، به جز بومیان نارداران به هیچ کس اجازه ورود و خروج به نارداران داده نمی شود، ناردارانی ها هم به هنگام ورود و خروج به روستایشان تفتیش می شوند و هیچ زائری اجازه ورود به زیارتگاه بی بی رحیمه را که حرم پاک خواهر گرانقدر امام رضا(ع) می باشد، ندارد.

قفل های بزرگی که دولت جمهوری آذربایجان بر درهای مساجد نارداران زده است، هنوز اجازه نماز خواندن به اهالی نارداران در این مساجد را نمی دهند. به گفته کربلایی ناطق کریم اف، رییس شورای ریش سفیدان نارداران، مساجد این قصبه با هشتصد سال قدمت برای نخستین بار توسط دولتی که صهیونیست ها آن را «فانوس دریایی توسعه جهان اسلام» معرفی می کنند، بسته شده اند و این، چیزی است که حتی رژیم کمونیستی نیز در سرکوبگرترین وضعیتش موفق به آن نشده بود.

قصبه نارداران؛ نماد مظلومیت تشیع در جمهوری آذربایجان

 به تعبیر رییش شورای ریش سفیدان نارداران، اهمیت این موضوع را  مبارز قربانلی، رییس  کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان که خود نماز خوان نیست، نمی تواند بفهمد!  اما، آریه گوت صهیونیست در مقاله خود در خبرگزاری رسمی آذر تاج، در توصیف خود از وضعیت دینی جمهوری آذربایجان، نوشته است : « آذربایجان، وطن نمایندگان بسیاری از ادیان و ملت ها بوده است و اکنون نیز اینگونه است. در سرزمین کهن آذربایجان، یهودیت و اسلام، آتش پرستی و مسیحیت در کنار هم موجود بوده اند.

 در همین زمانه کنونی نیز این سرزمین تلاش بی نظیری برای تساهل و بردباری دینی به نمایش می گذارد. برغم برخی ملت های دیگر، آذربایجانی ها هیچ گاه به یهودی ها به عنوان اجنبی نگاه نکرده اند. اسراییلی های آذربایجانی الاصل، برای توسعه مناسبات دوجانبه اقتصادی و سیاسی و حتی برای تقویت همکاری ژئوسیاسی میان جمهوری آذربایجان و اسراییل، هرکاری از دستشان برآید، می کنند.

 جالب توجه است که این نویسنده صهیونیست برای ترسیم سیمای دینی جمهوری آذربایجان، حضور یهودیت در این کشور را  قبل از هر دین دیگری متذکر می شود و حتی آن را  پیش از اسلام که دین اکثریت مطلق ۹۸ درصد از جمعیت مردم جمهوری آذربایجان می باشد، ذکر می کند و الگو و نمونه و «فانوس دریایی» بودن جمهوری آذربایجان در توسعه اسلام را  با استناد به امتیازاتی که صهیونیستها و یهودیان در این جمهوری کسب کرده اند، به اثبات می رساند!  آریه گوت همچنین بر نقش مهم یهودیان و صهیونیست ها در تشکیل کشور جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۱۸ تاکید کرده و نوشته است : «در خارج از جمهوری آذربایجان و جمعیت های یهودی، افراد اندکی وجود دارند که می دانند جمعیت یهودی در تاریخ شکل گیری دولتگرایی آذربایجان و توسعه آن نقش مهمی ایفاء کرده است.

 به عنوان مثال، در سالهای ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ ، دکتر یوسی گندس، نخستین وزیر بهداشت جمهوری دموکراتیک آذربایجان، یهودی بود و نمایندگان فراکسیون یهودیان در پارلمان وقت جمهوری آذربایجان حضور داشتند. علاوه بر این، در دوره موجودیت جمهوری دموکراتیک آذربایجان طی سالهای ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰، جمعیت یهودی، نشریه «بولتن یهودی قفقاز» (Kavkazskiy yevreyskiy byulleten)  ، روزنامه «فلسطین» (Palestina) و نیز نشریه مولودیوژ سیونا (Molodyoj Siona) را در باکو منتشر می کرد.

قصبه نارداران؛ نماد مظلومیت تشیع در جمهوری آذربایجان

همچنین در تمامی دوره موجودیت حاکمیت نظام شوروی، یهودیان در حیات سیاسی و اقتصادی و علمی-فکری جمهوری آذربایجان نقش مهمی ایفاء کرده اند. آریه گوت، رییس سازمان اسراییلی «طرح های بین المللی برای جمعیت» و رییس سازمان «تحقیقات قفقاز جنوبی» اسراییل در مقاله خود می افزاید: امروزه، جمهوری آذربایجان، دولت مستقل و نیرومند قفقاز جنوبی است و تحت رهبری الهام علی اف، سیاست خارجی مستقل و "چندبُرداری" را به اجرا گذاشته است! مناسبات آذربایجان- اسراییل، ماهیت شراکت مثبت و استراتژیک را داراست.

همکاری آذربایجان-اسراییل در حال شکوفایی است و حجم تجارت میان دوطرف، تقریبا چهار میلیارد دلار است.  گرچه پیش تر، این حجم تجارت در بخش نفت و گاز متمرکز شده بود، هم اکنون توسعه مناسبات متقابل اسراییل و آذربایجان به سایر بخش های اقتصادی نیز شاخه گسترانده است. اسراییل از مشتری های اصلی نفت جمهوری آذربایجان می باشد.

جانفشانی اسراییل برای همکاری تنگاتنگ با جمهوری آذربایجان یک علت دیگر نیز دارد؛ اولا، اسراییل می خواهد به کشورهای مسلمان لائیکی که جامعه جهانی، مناسبات دوستانه با آنها دارد، ابراز وفاداری کند. (ثانیا)  جمهوری آذربایجان به عنوان تامین کننده منابع انرژی نقش مهم دارد و  40 درصد از نفت مصرفی اسراییل را تامین می کند. در بخش کشاورزی و صنایع نظامی و ارتباطات جمهوری آذربایجان نیز، فناوری مدرن اسراییلی موجود است و این فهرست را می توان طولانی تر کرد.
جالب توجه ترین نکتهء مورد اشاره مقاله این نویسنده صهیونیست در خصوص خدمات دولت جمهوری آذربایجان به رژیم صهیونیستی که در روزنامه الگماینه آلمان (The Algemeiner) نیز منتشر شده است، مربوط به تدارک برگزاری مراسم "هولوکاست" در  پایتخت جمهوری آذربایجان توسط «مرکز چندفرهنگی گرایی باکو» می باشد.

 نویسنده صهیونیست با اشاره به هفتادمین سالروز استقرار ارتش سرخ شوروی در اردوگاه آشویتس بجای نظامیان آلمان نازی، نوشته است: « امسال نیز در همین روز، در کنفرانس بین المللی قربانیان هولوکاست در باکو شرکت کرده بودم. این کنفرانس با حمایت «مرکز بین المللی چندفرهنگی باکو» و دانشگاه اسلاویان باکو در جمهوری آذربایجان که اکثریت اهالی آن مسلمان هستند، برگزار شده بود.

 در این کنفرانس، از درون احساس کردم که آذربایجانی ها،  دردها و تلخی های ملت یهود را  به عنوان درد و رنج خود می پذیرند. به عنوان شهروند دولت اسراییل می دانم که رهبری آذربایجان ، تساهل و چندفرهنگی گرایی را سبک زندگی این کشور به حساب می آورد.
نویسنده صهیونیست با تمجید از سیاست تبعیض آمیز باکو به نفع یهودیان و صهیونیستها در جمهوری آذربایجان افزوده است : « امروز، در قصبه سرخ (قرمیزی قصبه، در شهرستان قوبا در شمال جمهوری آذربایجان) تقریبا پنج هزار نفر یهودی زندگی می کنند.

در این روستا، سه مدرسه و سه کنیسه فعالیت دارد. این موارد، ارزش افتخار کردن را دارند. یادگیری زبان عبری، وجود آثار هنری و اشیاء مربوط به فرهنگ یهودی، نقش های غنی قالیچه های آذربایجان و تمامی جوشیدن ها و درهم آمیختن های ملت های مختلف ، هدیه بزرگ و برجستهء موفقیت آذربایجان به تساهل مدنی واقعی است!! در اینجا، یهودی ها و آذربایجانی ها در طول قرون متمادی بطور آرام زندگی کرده اند و همدیگر را  به عنوان برادر تنی احساس می کنند.

سرنوشت مشترک، آنها را به هم  می پیوندد و تصادفی نیست که در حوادث فاجعه بار سال های ۱۹۱۸ و ۱۹۱۹ در زمان ارتکاب داشناک های ارمنی به کشتارهای خونین در شهرهای آذربایجان، بیش از سه هزار یهودی نیز کشته شده اند!! … مناسبات میان اسراییل و آذربایجان را صرفا نمی توان در چارچوب منابع متقابل آذربایجانی های مسلمان و یهودیان آذربایجان تبیین کرد.

قصبه نارداران؛ نماد مظلومیت تشیع در جمهوری آذربایجان

 ارزشهای مشترک و تاریخ مشترک ، بر مناسبات نوین نیز تاثیر گذاشته است. عزم برقراری روابط نزدیک انسانی و زندگی در جوامع متساهل دینی مختلف، موجب غنای هردو  می شود.
انتشار این مطالب توسط خبرگزاری رسمی دولت جمهوری آذربایجان  و اعلام رضایت کامل صهیونیست ها از اوضاع دینی حاکم بر این قطعه جداشده از ایران اسلامی، در شرایطی است که سرکوب علیه شیعیان در جمهوری آذربایجان به حد قابل مقایسه ای با سرکوب های وحشیانه زمان حاکمیت استالین در شوروی رسیده است و حتی شدت این سرکوب در «قصبه نارداران» از شدت سرکوب در دوره شوروی نیز فراتر رفته و مساجدی که طی قرون متمادی به روی نمازگزاران باز بوده اند، اکنون در دوره حاکمیت «تساهل دینی» و  «چندفرهنگی گرایی»  الهام علی اف و صهیونیست ها در جمهوری آذربایجان مهروموم شده اند.

 باز شدن  مهروموم این مساجد نیز موکول به اعلام  کنترل کامل کمیته دولتی امور گروه های دینی به ریاست مبارز قربانلی و اداره مسلمانان قفقاز به ریاست الله شکور پاشازاده  بر این مساجد می باشد. مبارز قربانلی تاکید کرده است تا زمانیکه هیات مدیره مورد قبول اداره مسلمانان قفقاز برای این مساجد تشکیل نشود و با مجوز این اداره، از کمیته دولتی امور گروه های دینی (که شیعیان جمهوری آذربایجان نام اصلی آن را کمیته ضددین می دانند) مجوز نگیرد، مساجد نارداران بسته خواهند ماند.

باید توجه داشت که حوزه علمیه نارداران نیز در زمان ریاست جمهوری حیدرعلی اف در سال ۱۳۸۳ ممنوعه اعلام شده بود و البته، تا حمله صلیبی اخیر به نارداران در اول دسامبر ۲۰۱۵، مسئولان این حوزه و مساجد نارداران، به ممنوعیت های دولتی اعتنایی نمی کردند و نمازخواندن و کسب علوم دینی را منوط به مجوز دولت لائیک و نوکران صهیونیست ها نمی دانستند.

اما، از ابتدای ماه دسامبر و با تسخیر نظامی نارداران، این روستا به همراه مساجدش و زیارتگاه امامزاده بی بی رحیمه و ساکنانش به بند کشیده شده است.  در همین شرایط که «قصبه نارداران» به بند کشده شده است، مبلغان یهودی و صهیونیست با استفاده از تریبون خبرگزاری رسمی آذرتاج جمهوری آذربایجان تاکید می کنند که «قصبه سرخ» یا «قرمیزی قصبه»  یهودیان در شمال جمهوری آذربایجان و  فعالیت مدارس و کنیسه های یهودی در این روستا،  مایه افتخار دولت الهام علی اف و نشانهء بارز سیاست «تساهل دینی» و «چندفرهنگی گرایی» حاکمیت علی اف ها در جمهوری آذربایجان است! 

 

نگارنده: برهان حشمتی میانجی

انتهای پیام

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *