امنیت اعتقادی و فرهنگی

منصور بشارت، کارشناس ارشد علوم سیاسی طی یادداشتی در پایگاه اطلاع رسانی میانا نوشت: در اهمیت امنیت می توان با ذکر حدیثی از پیامبر اکرم(ص) به اهمیت این مولفه حیاتی پی برد، حضرت محمد(ص)می فرمایند:النعمتان مجهولتان الصحته و الامان"دو نعمت هستند که بر مردم پوشیده اند و مردم قدر و ارزش آن را نمی دانند، یکی نعمت سلامتی است و دیگری نعمت امنیت و زمانی که این دو نعمت مورد خدشه قرار گیرد تازه به اهمیت ان پی می برند.

وقتی صحبت از امنیت می شود همه ذهن ها به سمت امنیت جانی و مالی می رود، وقتی خطری جانمان را تهدید نمی کند و دارایی و ثروت ما از سارقان و کلاهبرداران مصون باشد احساس امنیت می کنیم،این یک باور به جا و بحق است. اما آیا به امنیت اعتقادات و امنیت روحی و روانی خود و فرزندانمان در فضای مجازی از قبیل ماهواره و اینترنت و وسایل ارتباطی اندیشیده ایم؟آیا به آسیب های اجتماعی که هر روز بیشتر می شود و باور های ما  را تهدید می کند فکری کرده ایم؟

امروزه با گسترش وسایل ارتباطی و فضای مجازی،افراد و به ویژه جوانان بیشتر اوقات فراغت و حتی اوقات کاری خود را در این فضا ها می گذرانند. مطالب و برنامه هایی که امروزه از طریق ماهواره، اینترنت و برنامه های گوشی های تلفن همراه ارائه می شود بیشتر در راستای اعتقاد زدایی و تغییر هویت دینی و فرهنگی مردم می باشد. آسیب ها و ضربه های بی شماری شبکه های اجتماعی  و ماهواره ای فاسد به جامعه ما می زنند که نمونه آن را می توان در زندان ها و دادگاه ها مشاهده کرد که مملو از قربانیان شبکه های رسانه ای دشمن است. افزایش آلودگی به مواد مخدر، افزایش میزان طلاق، سست شدن بنیان خانواده، کم رنگ شدن اعتقادات اصیل دینی، خالی شدن مساجدو … نمونه هایی از آسیب های این شبکه های اجتماعی است.

این شبکه ها برای همه اقشار از کودک و نوجوان و پیر و میانسال نقشه های شوم فراوانی دارند. دشمن زمانی با خیال ضربه زدن وارد جنگ با کشور شد که با رهبری حضرت امام (ره)و ایستادگی مردم نتوانست به اهداف خود برسد، اما امروز با ابزار رسانه به جنگ با ملت آمده است تا افراد را اسیر شیطان و نفس اماره سازد. آلوده شدن به لهو و لعب و تغییر سبک زندگی، آلوده شدن به سبک زندگی مخرب و ضد اخلاقی، کمتر شدن میزان مطالعه و انس با علم،کاهش روابط اعضای خانواده، ریخته شدن قبح گناه و بلوغ زود رس کودکان،تفرقه میان اقوام و مذاهب، افزایش بی بند و باری و فساد و ترویج مصرف گرایی و اسراف نمونه کوچکی از تهدیدات شبکه های اجتماعی است.

امروز دشمن  محصولات فرهنگی ضد دینی و ضد هویتی اعم از فیلم و شعر و داستان و طنز ایجاد می کند که در پشت پرده این تولیدات اعتقادات مسلمانان را نشانه گرفته اند واین تولیدات متاسفانه توسط خودمان در فضای مجازی گسترش داده می شود و به اصطلاح امروزی بلوتوث می شود و هر کس هم که امروز در این فضا ها نباشد و از این مطالب بی خبر باشد به عقب ماندگی محکوم  می شود.

همانقدر که آیند فرزندانمان از لحاظ شغلی و مالی برایمان مهم است که همه تلاشمان را در راستای تامین آینده آنها انجام می دهیم،کمی هم به اعتقادات و باور های آنان توجه داشته باشیم.برایمان مهم باشد که این ماهواره که در خانه هایمان وجود دارد  چه تاثیری بر روحیه و باورهای انان خواهد گذاشت.مهم باشد که اگر فرزندمان چندین ساعت سرگرم جستجو در فضای مجازی است بدنبال چه هدفی است.مهم باشد که گوشی های تلفن که در اختیارشان قرار داده ایم چگونه از انان استفاده می کنند.

همانطور که  در صورت وارد شدن خسارت مالی همه تلاشمان را انجام می دهیم که جبران خسارت کنیم و در صورت سرقت شدن اموالمان همه را محکوم می کنیم و به همه سو نیت پیدا می کنیم و در تلاش هستیم که هر طوری شده کسانی را مسئول این اتفاقات معرفی کنیم و در پی چاره جویی هستم،در مورد برنامه های شبکه های اجتماعی و آسیب های اجتماعی هم کمی دقت داشته باشیم و به تولید کنندگان برنامه های ماهواره ای و فضای مجازی اعتماد نکنیم و با کمی تحقیق و حساسیت برنامه را دنبال نمایم.

به یاد داشته باشیم که هیچ کس دلسوزتراز والدین نسبت به فرزندان نیستند و این اعتقاد را در فرزندانمان به وجود بیاوریم که هر کسی قابل تکیه کردن نیست  و دشمنان امروزی که سعی دارند خود را دایه مهربانتر از مادر نشان دهند،بدنبال سرقت افکار و اعتقادات و هویت فرهنگی ما هستند.

 

انتهای پیام/

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *