دستاوردهای اقتصاد مقاومتی در شهرستان میانه+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، با ظهور انقلاب اسلامی، شکل جدیدی ازحکومت در دنیا پدیدار شد که بنای سازگاری با قطب قدرت استکبار را نداشته و به مبارزه با استکبار پرداخت.

 ظهور چنین حکومتی آن هم درمنطقه خاورمیانه که از لحاظ اقتصادی و ژئوپلیتیکی دارای اهمیت بسیار زیاد است، باعث شد که نظام استکبار جهانی با تمام قوا به مبارزه با انقلاب برخیزد.

با پایان یافتن جنگ و عدم پیروزی استکبار در زمینه های نظامی، تهاجمات به عرصه های دیگرکشیده شد، یکی از این عرصه ها که خصوصاً در سال های اخیر با تهاجمات گسترده همراه بوده است، عرصه اقتصادی است.

 بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلف به نوآوری و نظریه پردازی و الگو سازی در عرصه های جدید اقتصادی است. هر کشوری که علم استکبار ستیزی را برپاکند، نیازمند چنین الگوهایی است. یکی ازاین مفاهیم اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه های فشار یا درشرایط کنونی تحریم و متعاقبا تلاش برای کنترل و بی اثر کردن و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت ، که قطعا باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت های عقلایی و مدبرانه پیش شرط و الزام چنین موضوعی است.

یا به عبارتی ساده تر اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است.

اقتصاد مقاومتی در شهرستان میانه

و صد البته منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی، یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف می‌شود.

امروزه اتکا به درآمد تک محصولی همانند کارخانه فولاد و یا چندین مورد مشابه برای منطقه ای که سرشار از منابع و معادن سرشار و منحصر به فرد در کشور است معقول نیست و می شود با تدبیر و فرآوری اصولی منابع دیگر خدا دادی و پرورش مواد غذایی سالم را جایگزین تولیدات صنعتی و کرد که منطبق با اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

اقتصاد مقاومتی در شهرستان میانه

باید تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم.این که میخواهیم ولایت دوست و ولایت پذیر باشیم یا میخواهیم فقط چهره ولایی ها را داشته باشیم، واقعا برخی از ما حرفمان با عملمان  زمین تا آسمان متفاوت است.در مورد هر موضوعی بحث می شود جبهه میگیریم  و میگوییم حضرت آقا اینچنین فرموده اند، مقام معظم رهبری آن چنان فرموده اند، اما وقتی پایمان به مرحله عمل میرسد صحبت های حضرت آقا را فراموش می کنیم و یاد ضرب المثل ها می افتیم…

ضرب المثل هایی شبیه، "خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو " و یا " با یک گل بهار نمی آید… "

اقتصاد مقاومتی در شهرستان میانه

در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، واژه ی جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

اقتصاد مقاومتی در شهرستان میانه

این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح گردید. در همین دیدار، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برایی جهش» را معرفی نمودند.

اقتصاد مقاومتی در شهرستان میانه

شهرستان میانه با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی ممتاز در استان آذربایجان شرقی با در اختیار داشتن معادن و منابع غنی به لحاظ وسعت بالای آن و همچنین تولید گل و گیاه و پرورش ماهی به لحاظ دارا بودن منابع آبی زیر زمینی و همینطور صنعت کشاورزی و دامپروری در کنار وجود مراکز آموزشی و رشته های مرتبط توانسته با تکیه بر روحیه بسیجی و استفاده از تسهیلات زود بازده در تحقق اقتصاد مقاومتی و مشارکت اقتصادی با دولت مردان در از میان بردن تورم و افزایش تولید و کارآفرینی سهیم باشد.

اقتصاد مقاومتی در شهرستان میانه

شاید بتوان با اشاره به احداث ۸ باب خانه بهداشت ۸۵ متری، تهیه جهیزیه برای نوعروسان بی بضاعت، برگزاری کلاسهای نهضت سواد آموزی، اجرای کلاسهای تقویتی، ویزیت رایگان بیماران در ایام مختلف سال و اعزام تیمهای پزشکی به مناطق محروم، اجرای کارگاههای پیشگیری از اعتیاد، آموزش کمکهای اولیه، برگزاری کارگاه های اشتغالزایی، آموزش یاوران سلامت بسیج همچنین بکارگیری جوانان در پروژه کنترل چرا و مدیریت پروانه چرای دامداران، جمع آوری کمکهای مردمت جهت بازسازی غزه، احداث پروژه های محرومیت زدایی، بکارگیری جوانان در تعمیرات و بازسازی مدارس، نهالکاری به مناسبت هفته درختکاری، کمک به سازندگی و محرومیت زدایی با اعزام بسیجیان و جوانان به  اردوهای جهادی، بکارگیری دانش آموزان در عرصه های مرمت، بهسازی و زیباسازی مدارس، کمک به سازندگی و محرومیت زدایی و خدمت رسانی از طریق اعزام متخصصین عمران و کشاورزی به مناطق محروم، همکاری با بنیاد مسکن در راستای بازسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی و برگزاری نشستها و کارگاهها و همایشهای اقتصاد مقاومتی و اجرای برنامه همگام با کشاورز در روستاهای شهرستان را مهمترین عملکردهای بسیج سازندگی شهرستان میانه از جمله فعالیت های شاخص بسیج سازندگی شهرستان میانه در سال ۹۳ بر شمرد.

اقتصاد مقاومتی در شهرستان میانه

همچنین در طی سال گذشته نیز صدها میلیون تومان تسهیلات بانکی به متقاضیان فعالیت در عرصه های پرورش ماهیان سردآبی  و گرمابی، تولید محصولات گلخانه ای، تولید زنبور عسل، صنایع تبدیلی کوچک، کارگاه های صنایع  دستی همچون قالیبافی، معرق کاری  و… ، پرورش قارچ خوراکی، تولید کود ورمی کمپوست، تولید مرغ بومی و سایر ماکیان، و دیگر عرصه های اشتغال زایی جهت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی در طول سال ۹۳ توسط بسیج سازندگی واگذار شده است.

اقتصاد مقاومتی در شهرستان میانه

تأکید مقام معظم رهبری  بر ضرورت تداوم تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، مبین سه وظیفه برای دولت، دست اندرکاران تولید و مردم می باشد، سه حلقه ای که نحوه تعامل آنها بر روی هم، تاثیر مستقیم دارد و نتیجه نهایی آن، به این تعامل وابسته است. یعنی هرچه قدر که مردم را تشویق به خرید کالای داخلی کنیم ولی کیفیت تولید کالای داخلی پایین باشد، عملاً رغبتی از سمت مردم به خرید کالای تولید داخلی نخواهد بود.

اقتصاد مقاومتی در شهرستان میانه

اگر تولید کننده هم برای تولید کالای باکیفیت همت کند ولی دولت و سیستم بانکی کشور، خدمات پولی و مالی ارائه ندهند و یا قوانین اقتصادی، فضای کسب و کار را سخت کند و یا مردم نسبت به کالای داخلی بی رغبت باشند، باز هم نتیجه منفی خواهد بود. لذا باید تمامی ارتباطات این سه حلقه باهم اصلاح شده و در راستای افزایش تولید ملی بهبود پیدا کند.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *