پرونده کارخانه فولاد میانه همچنان پشت درب کمیسون اقتصادی دولت جا مانده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، کارخانه فولاد آذربایجان به عنوان بزرگترین کارخانه فولاد شمال غرب کشور و تنها کارخانه تولید فولاد در آذربایجان شرقی به سال ۱۳۸۰ در زمینی به مساحت ۴۶ هکتار در سه کیلومتری جنوب شرق شهر میانه احداث شده است.

شرکت فولاد آذربایجان در تاریخ ۱۸ اردبیهشت ۹۳ در سازمان خصوصی سازی معامله شد و یک شخص حقیقی بنام احمد خوروش مالک شرکت فولاد سپید فراب کویر ) و یک شخص حقوقی بنام گروه مالی ملت خریدار سهام این شرکت شدند.خریداران موقع خرید شرکت فولاد تعهد داده بودند که افزایش تولید خواهند داد و از منابع انسانی موجود در شرکت حمایت خواهند کرد.

بعد از تحویل کارخانه به سهامداران کارکنان از همان اول با افول حقوق خود در فیش های حقوقی مواجه شدند و دلیل آن سلب بعضی از مزایاها مانند اضافه کاری و کاهش بهره وری بود.
 در اواخر آذر ماه سهامداران شرکت حرف از تعدیل نیروهای شرکتی و خدماتی زدند و در گام اول مانع ورود ۴۰ نفر از نیروهای متخصص به شرکت شدند و در گام دوم با مابقی نیروهای شرکتی به صورت ۱ ماهه و با کمترین حقوق و مزایا عقد قرار داد بستند و در گام سوم بعد از اتمام قراردادهای ۱ ماهه ، سهامداران یا همان مالکان کارخانه از عقد قرارداد جدید با نیروهای فوق سرباز زدند.
بعد از این ماجرا تعداد زیادی از کارگران قراردادی با تحصن در شرکت خواستار رسیدگی به این موضوع شدند و فرماندار و نمایندگان و امام جمعه شهر اقداماتی را در جهت حفظ منابع انسانی انجام دادند، اما تا به این لحظه خبری از تمدید قرارداد کارگران نشده است.

موضوعات مطرح شده باعث شد تا مسئولین شهرستان میانه از مقامات اجرایی گرفته تا نمایندگان و حتی امام جمعه به تهران سفر کرده و موارد و مشکلات این مجموعه صنعتی را که کم کم شرایط بد واگذاری باعث گردیده بود تا تبعات سیاسی و اجتماعی آن دامن گیر شهرستان شود را به گوش مقامات بالای کشوری و سازمان خصوصی سازی برسانند.

در حالی در این اوضاع نامشخص کارکنان و کارگرانی که طی ماه های اخیر از کار معلق شده و حقوق و پاداش خود را نیز نتوانسته اند دریافت کنند، هر روز به امید اخبار خوش آید به محل کارخانه مراجعه کرده  و تنها شمارش ثانیه ها و شاید هم استراحتی در محل نماز خانه این کارخانه عظیم سهم آنها از تولید و بهره وری این مجموعه صنتعی در ایام سال نو می باشد.

خبر های رسیده در روزهای اخیر حاکی از این مسئله است که نمایندگان مردم شهرستان میانه در مجلس شورای اسلامی ضمن انعکاس این موضوع به وزیر اقتصاد و دارایی دولت یازدهم، در روزهای پایانی سالب ۹۳ ضمن تشریح موارد و مسائل پیش روی کارخانه فولاد، خواستار رسیدگی هرچه سریع تر به نحوه واگذاری این مجموعه صنعتی به بخش خصوصی شده اند.

به نظر می رسد خواست نمایندگان میانه در این نامه بر سلب واگذاری کارخانه فولاد به خریداران فعلی و اجرای اصل ۴۴ از طریق مزایده می باشد.

لازم به ذکر است موارد مطرح شده نمایندگان میانه از سوی معاون پارلمانی وزارت اقتصاد و دارایی جهت بررسی و حصول نتیجه درخواست به سازمان خصوصی سازی ارجاع داده شده است تا نتایج آن به منظور بررسی و اخذ تصمیات نهایی در اختیار طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی کشور قرار گیرد.

حال شرکتی که تا قبل از واگذاری به بخش خصوصی یکی از نامدارترین برند های فولادی در کشور  با بیش از ۵۵۰ هزار تن تولید را در سابقه تولیدی خود جای داده بود و محصولات آن در بین کارخانه های تولید فولاد می زد حال به یک شهر کوچک ارواح تبدیل شده است.

مهدی کرباسیان روز دوشنبه ۱۷ فروردین ماه ۹۴ در گفت و گوی با خبرنگاران از بهره برداری  از هفت طرح فولادی بزرگ کشور در سالجاری خبر داد.

این مصاحبه در حالی انجام می شود که فاز ذوب کارخانه فولاد میانه با مشکلات جدی در بحث واگذاری به سر می برد در حالی که بعد از واگذاری و تعطیلی ۴ ماهه خط تولید شرکت و عدم آمدن مواد اولیه  از طرف سهامداران فولاد و حاضر نشدن مالکان کارخانه در شرکت، اوضاع مالی و تولیدی شرکت بهم خورد و شرکت به یک بی ثباتی تاریخی دست یافت.

 طرحهای هفت گانه فولاد کشور که واحد احیاء کارخانه فولاد میانه هم جزو آنان بشمار می آید و همچنان ۲۵۰ نفر قبولین آن در بلاتکلیفی تمام به سر می برند از  سال ۱۳۸۵ به اجرا گذاشته شد اما بدلیل مشکلات مالی متوقف شده بود.،

معاون وزیر صنعت، معدت و تجارت با بیان اینکه با بیان اینکه مابقی طرحهای ظرف سه سال آینده به بهره برداری می رسند، اظهار کرد: با بهره برداری از این هفت طرج ۶ میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور افزوده می شود.

طرح های هفت گانه فولادی شامل فولاد شادگان (خوزستان)، سفید دشت(چهارمحال و بختیاری)، میانه (آذربایجان شرقی)، نی ریز(فارس)، قائنات(خراسان جنوبی) ، بافت (کرمان) و سبزوار(خراسان رضوی) است.

کرباسیان در ادامه صادرات فولاد کشور را در سال گذشته را افزون بر دو میلیون تن بیان و اظهار کرد: این رقم در سال ۹۱، ۲۰۰ هزار تن بود.

وی در پاسخ به مشکل فولاد شهرستان بافق یزد در زمینه واگذاری آن گفت: در آخرین جلسه کمیسون اقتصادی دولت مصوب شد که کمیته ای با ریاست معاون رییس جمهوری، وزیر اقتصاد و تعدادی از مسوولان دیگر در نخستین جلسه این ماه تصمیم گیری نهایی شود.

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

۷ نظر

  1. کارگرفولاد

    باسلام مسولین و نمایندگان ما کارگران واهالی شهرستان میانه همچون  اهالی شهر بافق منتظر اقدامات شما بزرگواران در ارتباط  با واگذاری شرکت فولاد اذربایجان هستیم

  2. امید واریم مسولین ما میانه ای ها هم  مانند مسولین شهر بافق همت کنند تا احقاق حقوق گردد

  3. از اهالی فولاد

    با سلام خدمت کارگران شرکت فولاد آذربایجان وعموم مردم شهرستان میانه.با توجه به مسائل پیش آمده ومقاومت خریداران در قبال تمکین به قانون وحق کشی مسلم کارگران فولاد میانه؛ونداشتن هیچ دلیل ومنطق برای عدم پرداخت حقوق کارگران؛از آقای کرباسیان بعنوان رئیس سازمان ایمیدرو وآقای پورحسینی بعنوان رئیس سازمان خصوصی سازی انتظار میرفت اولا؛بعنوان مسئول در نظام مقدس جمهوری اسلامی ؛بجای سوء استفادهاز فرمان مقام معظم رهبری وحمایت از افراد خاص از طبقه کارگر حمایت کنند ومفاد اصل ۴۴ قانون اساسی را درست اجرا کنند.نه تنها این کار را نکردند بلکه میخواهند با اعطای مشوق راه را برای حضور آنها هموار کنند.بایستی به اطلاع واگذار کنندگان وخریداران برسانیم که فکر حراج بیت المال را از سرتان بیرون کنیدوامروز مانند زمان قاجاریه نیست که با عهدنامه ترکمنچای بخاطر منافع افراد بیت المال را ببخشید.امروز مقام معظم رهبری وبازوان توانمند ایشان یعنی مجلس وقوه قضائیه بر عملکرد دولت نظارت دارند ودر مقابل هر گونه اجحاف وتاراج بیت المال واکنش نشان میدهند تا بار دیگر شاهد ظهور بابک زنجانی ها وامیر خسرو آریا نباشیم.

  4. اکارگر فولاد

    با سلام خدمت همه؛خوشبختانه بخش خصوصی نتوانست ماهیت  خبیث خود را پنهان کند ونیت غارت وچپاولگری بخش خصوصی در همین ماههای اول حضور در میانه مشخص گردید.دفاع مقاامات مسئول شهرستان از منافع کارگران ومردم تا به امروز باعث اطلاع مسئولان مملکت شده ولی انتظار داریم در کشوری که حرف اول وآخر آن عدالت است متخلفان به سزای اعمالشان برسند ومجریان خصوصی سازی علی الخصوص سازمان خصوصی سازی ورئیس محترم وبخش حقوقی ایشان وهمچنین وزیر محترم اقتصاد ودارائی از اقدامات تفرقه افکنانه ودشمن شاد کن بپرهیزند .بیت المال را به بهانه نبود سرمایه گذار حراج نکنند ومصلحت عموم را به فرد ندهند.کارخانه فولاد میانه تنها عنایت دولت بعد از ۳۵ سال گذر از انقلاب در زمینه صنعت در میانه میباشد.(سایر کارگاههای از فعالیت بخش خصوصی ایجاد شده) وجزو بیت المال است وبایستی مسبب ومسئولی که با کم کاری خود موجب تنزل فولاد شده  ومسئولی که ایشات را انتخاب وبه میانه اعزام کرده پاسخگوی مسائل باشد نه فرماندار وامام جمعه .نمایندگان مجلس؛مسئولان محلی کارهای دیگری هم دارند.سازمان ایمیدرو باید جوابگوی انتخاب مدیر عامل ناکارآمد را که موجب تنزل تولید در فولاد ونهایتا مزایده فولاد شد را مشخص کند.

    در بخش دیگر وزیر اقتصاد ودارائی ورئیس سازمان خصوصی سازی بایستی ضمن تفکیک بحث مناطق کمتر توسعه یافته ومسئولیت دولت ئر قبال مردم این مناطق وکمک به رشد وتوسعه همه جانبه آین مناطق بکوشد ؛نه اینکه با سوءاستفادا از فرصت سرمایه موجود را به بهانه اجرای اصل ۴۴ به حراج بگذارد.طبق نظر مقام معظم رهبری خصوصی سازی یعنی تبدیل دارائی های کم اثر به ثروتی پر بازده وسوق آن به سمت اقشار محروم جامعه.یعنی سرمایه گذار بیاید نه سرمایه بردار وکسی که در بدو ورد دست در جیب کارگر کند وبا اخراج موجب نابودی زندگی مردم شود؛لاک پشت را یا بکشید یا به پشت برگردانید.امروز حقوق کارگران شهرستان میانه در تمام کارگاهها زیر خط فقر میباشد.آمار نشان دهنده این واقعیت است ودولت در این وانفسا بجای حمایت از تولید وطبقه کارگر پشت سرمایه دار میاستد واز غارت سفره مردم توسط بخش خصوصی حمایت میکند.آنهم در زمانی که دولت وملت بیش از هر زمان دیگری نیاز به همدلی وهمزبانی دارند واین مفهوم در بیانات تیز بینانه رهبر معظم انقالب بعنوان فصل الخطاب عنوان شده است آنوقت باز هم شاهد تعلل مسئولین که بایستی خادم ملت باشند هستیم.واین کوتاهی به هیچ وجه از هیچ کس قابل قبول نیست.سازمان خصوصی سازی بایستی به اشتباه خود در انحراف از مسیر خصوصی سازی مد نظر مقام معظم رهبری اعتراف کند وسازمان ایمیدرو بایستی ضمن تکمیل طرحهای توسعه فولاد میانه با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته زمینه تکمیل طرحها را فراهم کرده وجوابگوی مردم ومخصوصا ۲۵۰ نفر قبولی ومنتظر استخدام باشد نه اینکه به فکر جیب افراد خاص باشد مردم پشتوانه دولت هستند نه یک دو نفر شخص پولدار؟؟؟؟

  5. تنهای میانه

    شعار امسال دولت ، ملت ، همدلی و همزبانی هستش بخاطر همین از دولت محترم خواهش دارم حق این ۵۷۳ نفر را از دست یکسری سرمایه دار از خدا بی خبر بگیرد . سرمایه دارانی که حق و حقوق ما را دارن عین آب خوردن پایمال میکنند .
     

  6. علی ؟؟؟؟؟کارگر ساده

    ۵۰۰هزار تومن هم زیاد دیدن برام توی عید شرمنده پدر مادر و خواهر کوچولوم شدم نمی دونم دیگه چکار کنم ؟؟؟؟؟؟؟

    آبا مسئولان صدای این کارگران بی پول را می شنوند؟؟؟؟؟؟؟؟

  7. از نماینده ها بخصوص اقای مددی می خواهیم زودتر پیگیری کنن

    راستی ماهم از خجالتشون در مییاییم به زودی؟؟؟؟؟؟؟
     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *