پنس: ممکن است ترامپ دیدار خود با کیم جونگ اون را لغو کند/ گزینه نظامی علیه کره شمالی همچنان روی میز است

به گزارش میانا، باشگاه خبرنگاران به نقل از راشا تودی، مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، گفت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، همچنان احتمال لغو نشست خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، را بررسی می‌کند. وی همچنین مدعی شد گزینه نظامی علیه کره شمالی همچنان روی میز است.

پنس در ادعاهای خود افزود دولت ترامپ به دامی که دولت‌های پیشین آمریکا گرفتار آن شدند، نخواهد افتاد. وی گفت در صورتی که ترامپ احساس کند به بازی گرفته شده است، دیدار خود با رهبر کره شمالی را لغو خواهد کرد.

پنس در مصاحبه‌ با شبکه فاکس نیوز مدعی شد: «دولت کلینتون و حتی دولت بوش در گذشته فریب خورده اند. ما به دولت کره شمالی امتیازاتی در ازای توقف برنامه هسته‌ای آن دادیم، اما آن‌ها به وعده‌های خود عمل نکردند.»

پنس همچنین مدعی شد: «در صورتی که کیم جونگ اون تصور کند می‌تواند ترامپ را فریب دهد، در اشتباه است.»

پنس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا همچنان احتمال لغو این دیدار که قرار است در تاریخ ۱۲ ژوئن و در سنگاپور برگزار شود، وجود دارد یا خیر، گفت: «احتمال آن وجود دارد؛ اما ما امیدواریم شرایط بهتر از این پیش برود. ما عمیقا امیدواریم کیم جونگ اون از این فرصت برایخلع سلاح هسته‌ای و آن هم به صورت صلح آمیز استفاده کند.»

پنس در ادعاهای خود افزود دلیل لغو احتمالی این نشست، جلوگیری از آسیب رسیدن به وجهه ترامپ نخواهد بود. معاون رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: «من تصور نمی‌کنم رئیس جمهور ترامپ در این مقطع به وجهه عمومی خود فکر کند. وی به صلح فکر می‌کند.»

در پی برگزاری مانورهای نظامی مشترک میان کره جنوبی و آمریکا و نیز بیان اظهارات جدید جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، که اشاره کرده بود کره شمالی باید به توافقی مشابه با توافق سال ۲۰۰۳ لیبی دست یابد، سرنوشت نشست ترامپ و کیم جونگ اون در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. هشت سال پس از آنکه لیبی تسلیحات اتمی خود را واگذار کرد، معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، سرنگون شد.

اظهارات بولتون خشم پیونگ یانگ و احتمال ایجاد فاجعه‌ای دیپلماتیک را در پی داشت. ترامپ پس از آن، مجبور شد سخنان مشاور امنیت ملی خود را نقض و شایعات درباره تلاش آمریکا برای تکرار توافق لیبی برای کره شمالی را رد کند.

این در حالی است که پنس بار دیگر این مسئله را مطرح کرد و مدعی شد در صورتی که شبه جزیره کره از تسلیحات اتمی عاری نشود، احتمال در نظر گرفتن سناریوی لیبی همچنان مطرح خواهد بود.

پنس مدعی شد: «می‌دانید، هفته گذشته درباره مدل لیبی بحث‌هایی بیان شد. همان‌گونه که رئیس جمهور به وضوح گفته است، مدل لیبی تنها در صورتی اجرا خواهد شد که با کیم جونگ اون توافقی حاصل نشود.»

در حالی که پیونگ یانگ تهدید کرده است ممکن است در نشست مشترک سران بلندپایه آمریکا و کره شمالی در سنگاپور شرکت نکند، ترامپ روز دوشنبه با مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، در این‌باره بحث و گفتگو کرد.

هفته گذشته، پیونگ یانگ با اشاره به ادامه مانورهای نظامی واشنگتن و سئول اعلام کرد ممکن است در نشست آینده سران آمریکا و کره شمالی شرکت نکند.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *