مدیر سازمان سیا دیدار محرمانه‌ای با رهبر کره شمالی داشته است

به گزارش میانا، تسنیم به نقل از رویترز، مقام های آمریکایی روز سه شنبه اعلام کردند که مایک پمپئو مدیر سیا و نامزد احراز پست وزیر خارجه آمریکا به تازگی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار محرمانه ای داشته است تا درباره نشست برنامه ریزی شده با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مذاکره کنند.

پمپئو عالی ترین مقام رسمی آمریکایی است که با رهبر کره شمالی دیدار داشته و این مساله نشانگر عزم ترامپ برای تبدیل شدن به نخستین رئیس جمهور آمریکا است که تاکنون با یک رهبر کره شمالی دیدار کرده است.

یک مقام آمریکایی در این باره گفت: گفت‌وگوهای پمپئو موجب تقویت این دیدگاه ترامپ شده است که مذاکرات سازنده با کره شمالی بر سر برنامه های موشکی و هسته ای امکان پذیر است ولی هنوز فاصله زیادی با ضمانت های لازم برای خلع سلاح کره شمالی وجود دارد.

یک مقام دیگر آمریکایی نیز تاکید کرد: این دیدار توسط رئیس سازمان اطلاعات و جاسوسی کره جنوبی ترتیب داده شده است و هدف اصلی از این نشست ارزیابی این مساله بوده است که آیا رهبر کره شمالی برای انجام مذاکرات جدی آماده است یا نه.

دو مقام رسمی به این مساله اشاره کرده اند که هنوز هیچ مکان مشخصی برای برگزاری دیدار ترامپ و کیم جونگ اون مشخص نشده است.

ترامپ نیز پیش از این اعلام کرده بود که ایالات متحده در حال تماس های مستقیم در عالی ترین سطوح با کره شمالی است تا نشستی بین او و رهبر کره شمالی ترتیب داده شود.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: رئیس جمهور آمریکا گفته است که دولت مذاکراتی را در عالی ترین سطوح داشته است ولی این مذاکرات به طور مستقیم با شخص رئیس جمهور نبوده است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره پمپئو نیز گفت: دولت آمریکا درباره سفر مدیر سازمان سیا اظهار نظر نمی کند.

پمپئو عالی ترین مقام آمریکایی است که از سال ۲۰۱۴ میلادی که جیمز کلاپر مدیر سابق سیا به کره شمالی سفر کرده بود، به این کشور سفر می کند.

سفر پمپئو به کره شمالی در شرایطی است که شینزو آبه نخست وزیر ژاپن نیز برای دیداری دو روزه به فلوریدا سفر کرده و با ترامپ دیدار می کند.

ترامپ تاکید کرده است که عزم زیادی برای دستیابی به راهکار دیپلماتیک با کره شمالی وجود دارد ولی ممکن است نشست وی با رهبر کره شمالی برگزار نشود.

پمپئو پیش از این در سخنانی در نشست استماع سنا برای بررسی صلاحیتش به عنوان وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سئوال که آیا تصور می کند کره شمالی با کنار گذاشتن برنامه تسلیحات هسته ای موافقت می کند، گفت: تجزیه و تحلیل تاریخی امیدوار کننده نیست. در مذاکرات قبلی، آمریکا و جامعه جهانی خیلی سریع تحریم ها را کاهش داده اند.

پمپئو گفت: این خواست رئیس جمهور و دولت آمریکا است که این بار دیگر چنین اقدامی انجام نشود تا مطمئن شوند پیش از دادن هر گونه پاداشی، می توانیم به نتیجه دائمی دست پیدا کنیم، نتیجه ای غیرقابل برگشت و امیدواریم به این هدف دست پیدا کنیم.

ترامپ گفته است که مقام های رسمی در حال بررسی ۵ مکان احتمالی برای دیدار وی با رهبر کره شمالی هستند ولی هیچ یک از این مکان ها در آمریکا نیست.

یک مقام آمریکایی گفت: مکان هایی در جنوب شرقی آسیا و اروپا از جمله جاهایی است که مورد مذاکره قرار گرفته است. کیم به ندرت خاک کره شمالی را ترک می کند.

گمانه زنی ها بیشتر بر روی شهرهای پیونگ یانگ، منطقه غیرنظامی بین دو کره، استکهلم، ژنو و مغولستان متمرکز شده است.

شینزو آبه در دیدار با ترامپ تاکید کرده است که “در خصوص مساله کره شمالی، علاقه‌مند هستم که بر اهمیت دستیابی به یک توافق بر سر خلع سلاح کامل، قابل راستی آزمایی و برگشت ناپذیر و توقف برنامه های موشکی کره شمالی تاکید کنم.”

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *