ثبت ملی شیوه سنتی طبخ ماهی میانه و تهیه دوشاب ملکان

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، مرتضی آبدار اظهار داشت: در جلسه کمیته تخصصی ثبت آثار ناملموس که ۲۶ اسفند ماه سال گذشته در تهران برگزار شد، شیوه سنتی طبخ ماهی میانه و تهیه دوشاب ملکان در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسید.

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی افزود: روش سنتی طبخ ماهی در شهرستان میانه که روی ساج و بدون استفاده از روغن انجام می‌گیرد یکی از روشهای منحصر به فرد طبخ ماهی در جهان است و این موضوع باعث شد تا با تکمیل پرونده و پیگیری‌های اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شود.

 

 

آبدار اظهار کرد: شهرستان ملکان با تولید بیش از ۱۰۰ نوع انگور از جایگاه بسیار ارزنده‌ای در سطح کشور برخوردار است و شیره انگور نیز به عنوان یکی از فرآورده‌های اصلی آن یکی از قدیمی‌ترین سوغاتی های ملکان به حساب می‌آید.

 

 

وی گفت: با توجه به مدارک و مستندات موجود و ارائه پرونده از سوی این اداره کل به کمیته تخصصی ثبت آثار کشور و پس از بررسی‌های صورت گرفته از سوی این کمیته شیوه سنتی تهیه دوشاب (شیره انگور) ملکان نیز در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.

 

 

 

 با عرض پوزش به اطلاع همشهریان عزیز می‌رساند مطلب فوق صرفا یک شوخی و تلنگر بوده و متاسفانه فعلا هیچ اراده‌ای از سوی هیچ یک از سازمان‌ها و دستگاه‌های شهرستان و استان برای به ثبت رساندن روش طبخ “ساج بالیغی میانه” وجود ندارد.

 

 

 

 

نگارنده: پوربهرامی

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *