پرداخت عیدی مددجویان کمیته امداد در هفته آینده / عیدی ویژه به مددجویان زلزله‌زده کرمانشاه

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، سید پرویز فتاح با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری به مناسبت سالروز تشکیل کمیته امداد امام خمینی(ره) با تبریک فرا رسیدن روز احسان و نیکوکاری همزمان با سالروز تشکیل این کمیته در ۱۴ اسفند اظهار کرد: امام خمینی(ره) ۲۲ روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فرمان تشکیل این کمیته را صادر فرمود و سابقه تشکیل این کمیته بیش از سابقه جمهوری اسلامی ایران است و این نشاندهنده تاکید امام (ره) بر استقرار عدالت اجتماعی و رفع محرومیت از جامعه اسلام است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به تعریف فقر در منطقه اسلامی، فقر را مولود تبعیض و ظلم و محرومیت افراد از حق طبیعی خود دانست و با اشاره به تعاریف متعدد خط فقر در کشور گفت: تعاریف مختلفی در این خصوص ارائه شده ولی براساس حداقل حقوق و دستمزد تعیین شده از سوی وزارت رفاه، قاعدتاً خانواده‌های کمتر از ۹۳۰ هزار تومان زیر خط فقر قرار دارند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به همکاری خوب دولت و مجلس با کمیته امداد امسال درآمد خانواده‌های ۵ نفره در کمیته امداد شامل مستمری و یارانه آنها از کمتر از ۴۰۰ هزار تومان در ماه به نزدیک به ۷۰۰  هزار تومان رسید که با احتساب سایر خدماتی که به خانواده‌های تحت پوشش ارائه می‌شود این مبلغ به ۹۳۰ هزار تومان می‌رسد.

فتاح با اشاره به جمعیت ۵ میلیون نفری تحت پوشش کمیته امداد گفت: از این میان ۳ میلیون به صورت مستمری بگیر و ۲ میلیون دیگر به صورت موردی خدمات امداد را دریافت می‌کنند و علاوه بر این تعداد حدود یک میلیون نفر تحت پوشش بهزیستی و ۳ میلیون نفر نیز تحت پوشش خیریه‌های مختلف قرار دارند و براساس آمارهای موجود تعداد افرادی که درامد خانوارهای آنها کمتر از مبلغ مذکور است به حدود ۱۱ میلیون نفر می‌رسد که تلاش شده تا در آمد آنها به حداقل دستمزد ارتقاء یابد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان این که تعیین خط فقر کاری سخت است، افزود: تعیین این خط علاوه بر مشکل بودن آن هم بار اجتماعی داشته و هم بار سیاسی به دنبال خواهد داشت.

* کمیته امداد رکورددار بالاترین رشد بودجه در سال ۹۷

وی در ادامه با اشاره به افزایش ۷۵ درصدی بودجه کمیته امداد در سال آینده گفت: خوشبختانه براساس قولی که آقای نوبخت دادند امسال صد در صد بودجه تخصیص داده شده محقق می‌شود و با همکاری بسیار خوب دولت و مجلس براس سال آینده نیز شاهد افزایش ۷۵ درصد بودجه امداد هستیم که این افزایش بالاترین افزایش بودجه در سال ۹۷ را داشته است.

فتاح در ادامه این برنامه با اشاره به موضوع تغییرات هر ماهه تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد افزود: ما هر ماه نامه‌ای خطاب به سازمان هدفمندی ارسال می‌کنیم و در آن عدد دقیق خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد را ذکر می‌کنیم که این عدد طی ماههای اخیر همواره تغییراتی داشته و مثلا در بهمن ماه امسال عدد ذکر شده یک میلیون و ۵۰۹ هزار خانواده بوده که معادل ۲۴۷ میلیارد تومان مستمری گرفته‌اند و این رقم به تناسب خانوارهای تحت پوشش امداد، حتی تا ۲۶۰ میلیارد تومان هم رسیده است، ولی اصل ماموریت ما در کمیته امداد توانمندسازی و خروج مددجویان با توانمند شدن آنها از پوشش خدمات امداد است.

* کاهش ۱۵ درصدی خانواده‌های تحت پوشش امداد در سال ۹۶

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)  با تاکید بر اهمیت موضوع اشتغال در میان مددجویان، خاطر نشان کرد: امسال بیشترین تسهیلات اشتغال در تاریخ کمیته امداد رقم خورد و ۲۱۰۰ میلیارد تومان از منابع بانکی و دولتی و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز از منابع داخلی کمیته امداد برای اشتغال مددجویان هزینه شد، که بر این اساس ۱۴۰ هزار نفر وام اشتغال تا پایان سال دریافت خواهند کرد.

وی گفت: این افراد اگر بتوانند دو سوم درآمد پایه یعنی حدود ۷۰۰ هزار تومان را از محل اشتغال خود کسب کنند، از پوشش مستمری بگیران کمیته امداد خارج می‌شوند.

فتاح خاطر نشان کرد: براساس آخرین آمار اخذ شده امسال ۱۵ درصد از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد کاسته شده است.

* ۵ حامی برای هر یتیم ایرانی / کمک ماهانه ۱۶۰ هزار تومانی حامیان برای هر یتیم

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)  در ادامه با اشاره به حمایت گسترده مردم از ایتام در طرح اکرام گفت: در حال حاضر ۱۷۰ هزار یتیم تحت پوشش کمیته امداد وجود دارند که ۹۰۰ هزار نفر از مردم کشور حامی آنها بوده و به طور میانگین هر یتیم ۵ نفر به عنوان حامی دارد.

فتاح افزود: براساس این آمار هر یتیم به صورت میانگین ماهانه ۱۶۰ هزار تومان از حامیان خود دریافت می‌کند و این دریافتی تا اتمام سن ۱۸ سال ادامه خواهد داشت.

* افزایش ۳۰ درصدی کمک‌های مردمی به کمیته امداد

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به منابع دولتی و درآمدهای مردمی کمیته امداد گفت: در ردیف اصلی بودجه امسال ۴۲۰۰ میلیارد تومان بودجه دولتی در نظر گرفته شده که این مبلغ برای تامین مستمری مددجویان هزینه خواهد شد.

فتاح اضافه کرد: همچنین به لطف خداوند و اعتماد مردم امسال شاهد افزایش ۳۰ درصدی کمک‌های مردمی در حوزه‌های مختلف صدقات، انفاغ، ذکات و… بودیم و با همت مردم در سال جاری حدود ۲ هزار میلیارد تومان از کمک‌های مردمی جذب شد که تمامی این درآمد برای خدمت رسانی به محرومان و افراد تحت پوشش امداد هزینه می‌شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)  خاطر نشان کرد: ما در کمیته امداد به دنبال افزایش خدمات هستیم چرا که معتقدیم ارائه خدمات همچون خدمات مسکن، درمان، جهیزیه، تحصیل و… اثربخشی بیشتر و طولانی مدت‌تری بر خانواده‌های تحت پوشش دارد و به عنوان مثال ما بر روی پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی مددجویان متمرکز شده‌ایم تا این افراد بتوانند پس از گذشت ۱۰ سال بازنشسته شده و از تحت پوشش امداد خارج و به عنوان بازنشسته سازمان تامین اجتماعی حقوق و مزایای مرتبط را دریافت کنند.

* واگذاری ۵۰ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی به کمیته امداد

وی در پاسخ به سوال مجری این برنامه در خصوص اقدامات کمیته امداد در حوزه مسکن، گفت: براساس آخرین توافق انجام شده خوشبختانه شاهد سنگ تمام دولت و مجلس در بودجه ۹۷ بودیم که بر این اساس ۵۰ هزار واحد مسکن فاقد متقاضی به کمیته امداد واگذار می‌شود و با این حرکت هم مشکل این واحدهای بدون متقاضی حل شده و هم مشکل مسکن بخشی از مددجویان مرتفع می‌شود.

فتاح ادامه داد: علاوه بر این نیز امسال ۱۶ هزار مسکن برای مددجویان امداد احداث شد و سپاه پاسداران نیز ۴ هزار واحد مسکونی ساخت که در سال آینده نیز این رقم به ۶ هزار واحد مسکونی خواهد رسید.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)  گفت: علاوه بر این موارد مقرر شد تا ۲ هزار واحد نیز در برخی از استان‌های شمالی با مساعدت آقای نوبخت و تامین بودجه از سوی وی احداث شود.

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری ۴۱۰۰ میلیارد تومان برای اجاره و رهن، بازسازی و تعمیر و همچنین احداث واحدهای مسکن روستایی در نظر گرفته شده بود که این رقم در سال آینده به ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

* تسهیلات اشتغال برای ۱۴۰ هزار نفر از مددجویان امداد/موفقیت ۸۰ درصدی اشتغالزایی در کمیته امداد

فتاح با بیان این که در سال جاری ۱۴۰ هزار نفر از مددجویان امداد وام اشتغالزایی دریافت کرده‌اند، گفت: سقف وام در نظر گرفته شده ۲۰ میلیون تومان بوده و این وام‌ها به صورت قرض‌الحسنه به مددجویانی که قصد اشتغالزایی دارند پرداخت می‌شود و در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح و اشتغال‌شان امکان وام مجدد و توسعه فعالیت کاری آنها وجود دارد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)  گفت: خوشبختانه بیش از ۸۰ درصد اشتغالزایی انجام گرفته از سوی مددجویانی که وام‌های مذکور را اخذ کرده‌اند موفقیت‌آمیز بوده و ما به لطف خداوند توانسته‌ایم با میانگین ۱۶ میلیون تومان برای هر فرد شغل ایجاد کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در آموزه‌های دینی ما نیز عنوان شده که ثواب و اجر قرض‌الحسنه ۱۸ برابر صدقات است  و ما روی ارائه وام‌های قرض‌الحسنه اشتغالزایی تاکید داریم.

* پرداخت عیدی مددجویان کمیته امداد در هفته آینده / عیدی ویژه به مددجویان زلزله‌زده کرمانشاه

فتاح در ادامه این برنامه در خصوص پرداخت عیدی مددجویان اعلام کرد: ما در خصوص پرداخت عیدی این عزیزان واقعاً دغدغه داشتیم که خوشبختانه امروز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خبر خوبی را در این خصوص به ما داد و ان‌شاءالله عیدی تمامی مددجویان امداد تا هفته آینده واریز خواهد شد و این عیدی معادل یک ماه مستمری این عزیزان خواهد بود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)  خاطر نشان کرد: براساس وعده قبلی، به ۲۵ هزار خانوار زلزله‌زده در کرمانشاه ۳ برابر عیدی مقرر تعلق خواهد گرفت.

وی در پایان با اشاره به اقدامات کمیته امداد برای مناطق زلزله‌زده کرمانشاه نیز گفت: در این مناطق ۶ هزار خانواده تحت پوشش امداد وجود داشتند که منازل ۲۵۰۰ خانواده تخریب کامل شده و ۳۵۰۰ منزل مسکونی دیگر مددجویان نیز نیازمند نوسازی و بازسازی است که خوشبختانه در اغلب موارد فعالیت عمرانی آغاز شده و تا دو ماه آینده فعالیت عمرانی برای همه خانه‌های آسیب دیده مددجویان آغاز می‌شود.

فتاحی با بیان این که بسیاری از خیرین برای احداث و بازسازی مسکن مددجویان زلزله‌زده کرمانشاه اعلام آمادگی کرده‌اند، قول ساخت رایگان صد در صدی بناهای تخریب شده مددجویان و تجهیز منازل آنان را داد.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *