کبر و عُجب، شومترین صفات در انسان و مانع حرکت در مسیر عبودیت است

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی میانا، حجت الاسلام شعبان داداشی هدف از آفرینش را عبد شدن و در سایه عبودیت، صفات الهی را در خود جاری و پیاده کردن عنوان کرد و گفت: اگر عبد در حقیقت عبودیت قرار گیرد، صفات الهی در او متجلی شده و به فلسفه الهی از خلقتش خواهد رسید.

 

   استاد اخلاق و مدرس حوزه های علمیه قم، کبر و عجب را اسباب نابودی انسان و شومترین صفات او دانست و تصریح کرد: انسان دچار کبر و خودپسندی از عبودیت خدا دور شده و امکان حرکت در مسیر حقیقت را از دست می دهد.

 

   وی با بیان اینکه خودپسندی و کبر، منیّت و خدافراموشی را به دنبال دارد، اظهار کرد: کسی که دچار این رذیله شد، همه چیز را از خود دیده و خود را برتر و بالاتر از همه می پندارد تا جایی که اگر این رذیله در او خاموش نشود نهایتا به کبر در برابر خدا انجامیده و منکر وجود خدا و خدایی او خواهد شد.

 

   حجت الاسلام داداشی تصریح کرد: تها اعمال زشت انسان را به کبر رهننمون نمی شود بلکه گاهی انجام اعمال صالح نیز او را در این مسیر قرار می دهد چنانچه گاه دو رکعت نماز بیشتر راه نفوذ شیطان را بر او باز کرده و او را متکبّر و خودستای می کند.

 

   این استاد اخلاق با تاکید بر اینکه حقیقت دین در خاکساری و خودشکنی استو هر چه انسان خود را در برابر خدا و مخلوقاتش، خوار ذلیل و کوچک بشمارد به همان اندازه خدا او را بزرگتر کرده و به مقامات عالی دست می یابد، افزود: انسانی که در برابر یک ویروس آنفلوآنزا که میلیونها برابر کوچکتر از اوست، ناتوان است، چرا باید دچار غرور و خود بزرگ بینی شود.

 

   آیین سوگواری و گرامیداشت ایّام فاطمیه با شرکت بیش از ۳۰۰ نفر از بسیجیان و آحاد مردم اعم از زن و مرد، دیشب در مسجد جامع شهرستان میانه برگزار شد.

 

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *