هشدار درباره احتمال سیلابی شدن رودخانه قیزیل اوزن

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، علی آخوندزاده در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه سرمنشا رودخانه قزل اوزن از ارتفاعات کردستان است و در روزهای گذشته بارش قابل توجهی در این منطقه اتفاق افتاده است، گفت: با توجه به تداوم بارش ها احتمال سیلابی شدن این رودخانه وجود دارد.

 

وی بر این اساس از جوامع محلی و ساکنان اطراف این روخانه در استان خواست حریم این رودخانه را رعایت کرده و نسبت به عبور و مرور از حاشیه رودخانه احتیاط کنند.

 

آخوندزاده با اشاره به وجود ۲۵ هزار کیلومتر رودخانه و مسیل در استان، گفت: ۸ هزار کیلومتر از این رودخانه ها اصلی است.

 

علاوه بر قزل اوزن، ارس، آیدوغموش، اوجان چای، گرمی چای، شهرچای و آجی چای از رودخانه های آذربایجان شرقی است.

 

رودخانه قزل اوزن به طول ۶۷۰ کیلومتر از ارتفاعات چهل‌چشمه استان کردستان (شهرستان دیواندره) سرچشمه گرفته و پس از عبور از منطقه گروس (بیجار) و جذب رودخانه‌های متعدد وارد جلگه خمسه شده و با ضمیمه رودخانه‌های زنجان‌رود و ابهرچای در ادامه مسیر خود در محدوده پلدختر وارد تنگه کوهستانی قافلانکوه شده و با عبور از این کوهستان در نزدیکی شهر میانه رودخانه‌های قرانقو، آیدوغموش و هشترود را که بالاخره به میانه‌رود می‌پیوندند و از غرب به شرق جریان دارند همراه کرده و پس از روستای کوهبنان در شهرستان میانه، وارد شهرستان خلخال در استان اردبیل می‌شود.

 

به گزارش هواشناسی استان آذربایجان شرقی در هفته گذشته ( ۲۱ تا ۲۷ بهمن ) شاهد بارش های قابل توجهی در استان بودیم و در ایستگاه های سهند، تبریز، هریس و سراب بارش هفتگی بیش از ۳۵ میلی متر ثبت شد.

 

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *