مبارزه با آفات انقلاب، وظیفه مهم نیروهای انقلابی

امین عبدی طی یادداشتی در پایگاه خبری – تحلیلی میانا نوشت: آفات انقلاب با آنچه به عنوان شیوه های اتخاذ شده از طرف ضد انقلاب در راستای مبارزه با انقلابیون مطرح می گردد، متفاوت است. آفات انقلاب ناشی از عوامل فطری، روانی و اجتماعی است که به صورت بسیار نامحسوس و خزنده جامعه ی انقلابی را تحت تأثیر و نفوذ خود قرار داده و خسارات خود را با خالی کردن انقلاب از محتوای اصلی و درونی آن وارد می آورند. اهم آفات انقلاب ها را که می توان ذکر کرد بدین قرارند:

 

 

 

 

 

 

در همه ی انقلاب ها این گروه با تغییر ظاهر خود وبا فریب انقلابیون واقعی در ارگان ها و نهاد های مختلف جامعه حتی در دستگاه رهبری نفوذ کرده و اگرچه ظاهراً انقلابی تر از انقلابیون اصیل هستند، ولی چون اعتقادی به آرمان های انقلاب ندارند موجبات انحراف و قلب ماهیت انقلاب را فراهم می آورند. فرصت طلب ها از دو گروه هستند: گروه اول آنهایی هستندکه ایده و عقیده یخاصی جز جاه طلبی و کسب موقعیت ها و امتیازات اجتماعی ندارند و با هرنوع سیستم سیاسی خود را سازش داده و تطبیق می دهند و مهارت خاصی در تغییر موضع خود برای جلب نظر گروه حاکم دارند؛ گروه دوم آنهایی هستند که دارای ایده و عقیده ای متضاد با نظریه ی حاکم هستند و زمانی که از مواجهه ی مستقیم با انقلابیون مأیوس می شوند با تغییر ظاهر خود و نفوذ در سیستم سیاسی ضربه ی خود را در موقعیت مناسب و از درون وارد می آورند. فرصت طلب هارا تنها نباید در وجود اشخاص سودجو و موقعیت شناس و متلون المزاج که هر روز خود را به رنگ وطبع جامعه در آورده و بدین ترتیب منافع شخصی خود را حفظ می کنند جست وجو کرد، بلکه نفوذ جریانات فکری شکست خورده و رسوا شده خود از آفات خطرناک انقلاب است، این جریانات فکری وقتی که از رو در رویی مستقیم نتیجه نگرفته و شکست می خورند مسلماً با نفوذ در سیستم و نظام حاکم و بدون شناساندن چهره ی واقعی خود افکار انحرافی را نشرو گسترش می دهند.

 

 

 

 

 

 

 

بدیهی است که در هر جامعه ی انقلابی با سقوط سیستم سیاسی بلافاصله ارزشهای مسلط بر آن محو نمی گردد. تأثیر ارزشهای مزبور به طول مدت سلطه ی آنها بر جامعه و نفوذ بر مسائل فرهنگی، اجتماعی و تربیتی بستگی دارد. هرچه طول مدت مبارزهبرای پیروزی انقلاب کمتر باشدآثار ارزشهای نظام پیشین دوام بیشتری می یابد. از جمله ارزشهای مذموم از نظر انقلابیون؛ راحت طلبی، فساد اخلاق و رشوه خواری است. در صورتی که یک مبارزه ی مستمر و طولانی با ارزشهای فرهنگی گذشته به عمل نیاید، تدریجاً با رشد مجدد این ارزشها موجبات انحراف و آلوده کردن ارزشهای اصیل انقلابی فراهم می شود.

 

 

 

 

 

 

 

یکی دیگر از آفات انقلاب سستی در جناح انقلابیون است. کناره گیری از صحنه به دلیل موفقیت انقلاب و به ثمر رسیدن اهداف آن، خستگی و یأس از انقلاب به دلیل مواجهه با مشکلات و عدم موفقیت در حل آنها، نا امیدی از پیاده شدن معیارهای ایدئولوژیکی که به گوشه گیری و به انزوا کشیدن آنها منجر شده، خود از آفات خطرناک انقلاب است. فساد در ارکان سه گانه ی انقلاب (مردم، رهبری، ایدئولوژی) از قبیل ضعف و انحراف در رهبری ازجمله قدرت طلبی و عدول آنها از آرمانهای انقلاب، تفسیر و تأویلهای انحرافی و احیاناً التقاطی در ایدئولوژی و یا عدم توانایی ایدئولوژی در حصول خواسته های انقلابیون و نهایتاً خروج گروههای اجتماعی معتقد به انقلاب از صحنه ی مبارزه نیز از جمله آفات انقلاب است. چنان چه نیروهای انقلابی در مبارزه با مشکلات، فشارها، مخالفتها و آفات انقلاب موفق نشوند خطر ظهور دیکتاتوری که درچنان شرایطی خواسته ی اکثر گروههای اجتماعی خواهد بود، وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *