جالی خالی ساج بالغی میانه در منوی غذایی رویداد تبریز ۲۰۱۸ !

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی میانا، میانه به‌عنوان دروازه آذربایجان شرقی هرساله مهمانان زیادی را پذیراست اما این شهرستان جاذبه‌های ویژه‌ای دارد که باعث شده است برخی از گردشگران تنها برای آشنا شدن با این جاذبه‌های در میانه توقف کرده و مهمان طعم‌های متفاوت این شهر باشند.

 

 

 

 

 

” ساج بالغی” و یا ماهی ساجی یکی از غذاهای مخصوص این شهر است که مانند کباب بناب، قابلیت ثبت ملی را دارد.

 

 

 

 

 

 

 تبریز نه تنها از این ماه به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی بلکه میزبان توریست های زیادی از سرتاسر جهان است و سایر شهرستان های استان مکمل گردشگری تبریز ۲۰۱۸ در نظر گرفته شده اند و این فرصت خوبی است همه شهرستان های استان در کنار تبریز حوزه گردشگری خود را رونق ببخشند.

 

 

 

 

 

 

 

احمد حمزه زاده معاون مدیر کل میراث فرهنگی استان از اجرای ۱۶۰ رویداد گردشگری در تبریز ۲۰۱۸ در کل استان خبر داده  و گفته: این رویدادها در سراسر استان برنامه ریزی شده اند که یکی از رویدادهای مهم تبریز ۲۰۱۸ کباب بناب به عنوان یکی از برندهای برتر استان است.

 

 

 

 

 

 

اما به نظر می رسد مسئولین شهرستانی و استانی یکی از پر رونق ترین جاذبه های گردشگری شهرستان میانه به نام ساج بالغی را فراموش کرده اند.

 

 

 

 

 

 

روش پخت متفاوت برای ماهی

 

 

میانه ازجمله شهرهای آذربایجان شرقی است که به دلیل قرارگرفته در کنار رودخانه قزل‌اوزن، سرانه بالایی در مصرف ماهی دارد. این در حالی است که سرانه مصرف ماهی در استان آذربایجان شرقی پایین است و به همین دلیل استفاده از چنین روش‌های پختی می‌تواند به بهبود وضعیت مصرف ماهی در استان کمک کند.

 

 

 

 

 

 

درواقع قرار گرفتن ۱/۳ آب‌های سطحی و رودخانه بزرگ قزل‌اوزن باعث شده است تا میانه به چنین وضعیتی برسد. این نوع از پخت ماهی نا خود را از روشی گرفته است که از دیرباز در آذربایجان برای پخت نان و سایر غذاها استفاده می‌شد و یک نوع پخت تنوری محسوب می‌شود. ساج در اصل به یک ورق فلزی گفته می شود که روی تنور قرار می گیرد و گاهی نمونه های سنگی آن نیز وجود دارد.

 

 

 

 

 

خوشمزه ترین ماهی

 

 

امروزه دهها مغازه پخت ماهی ساج در خیابان های مختلف میانه فعال هستند که تنها به عرضه ماهی رودخانه قزل اوزن و یا ماهی های پرورشی می پردازند.

 

 

 

 

 

 

مسئول یکی از رستوران های عرضه ماهی ساجی می گوید: کسانی که برای اولین بار این نوع ماهی را امتحان می کنند آن را خوشمزه ترین نوع پخت ماهی می دانند و  امسال نیزگرشگران زیادی تنها برای خوردن این ماهی به میانه آمده اند.

 

 

 

 

 

 

رحیم میر کیانی عنوان می کند: این روش بسیار سنتی است و از قدیم الایام استفاده می شده است. کم کم سنگ جای خود را به صفحات فلزی داده است.

 

 

 

 

 

 

وی تصریح می کند: در این روش ماهی را تمیز کرده و سپس به آرد و نمک آغشته می کنیم و بدون استفاده از روغن، ماهی را ترد و کبابی کرده و در اختیار مشتری قرار می دهیم.

 

 

 

 

 

 

ارزش غذایی بیشتر

 

 

یک متخصص تغذیه استان نیز در این زمینه می گوید: در روش پخت ماهی به صورت ساجی از ارزش غذایی آن کم نمی شود و به دلیل عدم استفاده از روغن، غذای سالم تری محسوب می شود. همچنین سرخ کردن ماهی در حرارت غیر مستقیم صورت می گیرد که این نیز موضوع مهمی است.

 

 

 

 

 

 

 وحیده سعیدی تصریح می کند: این روش پخت یکی از بهترین روش هایی است که می توان برای پخت غذا از آن استفاده کرد و به همین دلیل استفاده از ماهی پخته شده به این روش توصیه می شود.

 

 

 

 

 

وی ادامه می دهد: خوردن ماهی به صورت ۲ بار در طول هفته بسیار مهم است و به دلیل املاح و ویتامین بالا و همچنین نمک کم این خوراکی مهم ارزش بالایی دارد. نمک کم در ماهی و پروتئین بالا نیز این ماده غذایی را پر ارزش کرده است.

 

 

 

 

 

 

سعیدی اظهار داشت: ماهی های طبیعی امگا ۳ بیشتری نیز دارند و همین موضوع خاصیت ضد سرطان و آنتی اکسیدان به ماهی بخشیده است.

 

 

 

 

 

نیاز به ثبت ملی

 

 

همانطور که کباب بناب به نام این شهر ثبت شده است، در پی تهیه گزارش خبری توسط امید کوهی خبرنگار اسبق صدا و سیما در خصوص روش پخت ماهی سنتی ساجی و پخش در شبکه استانی سهند، مردم میانه نیز انتظار دارند که مسئولان استان فکری به حال ثبت ملی ماهی ساجی میانه بکنند.

 

 

 

 

 

 

 

این روش پخت مختص میانه بوده و در سایر شهرها نیز در صورت پخت ماهی به این صورت از پسوند میانه استفاده می شود. تبلیغ این روش پخت و ثبت ملی آن می تواند علاوه بر افزایش گردشگران میانه به بهبود وضعیت سرانه مصرف ماهی در استان و کشور نیز کمک شایانی داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

یک نظر

  1. مسوولین در چه حالند؟

    با تشکر ار خبرگذاری میانا

    ساچ بالیغی میانه یکی از خوشمزه ترین نوع پخت ماهیست و زبان زد همه هست مخصوصا تبریزی ها خیلی دوست دارن

    ولی نکته اینجاست که چرا تبریز کباب بناب را برای برند غذایی گردشگری انتخاب کرده
    دلیلش واضح است
    این از قدیم هم کباب بناب معروف بود ولی این شهرت غذایی چگونه به دست اومده خب با همت مسوولین شهر بناب و به ثبت رساندن نام و غذای شهرشان و رسیدن به شهرت حتی جهانی

    با شرمندگی و سر افکنده گی باید بگم مسولین شهرمان نه تنها به ثبت رساندن ساچ بالیغ قدم برنداشتن بلکه این نوع پخت رو به روند ممنوعیت است

    نمایندگان ما در مجلس به جای اینکه طرح سلامت که سودی هم نداشت را مطرح کنند
    یا پاره ای وقتی که در مجلس دارند را به دفاع و حمایت از شهرشان بکنند
    این شهر یک قاضی پور میخواهد این امور فقط به دست امثال قاضی پور بر می آید این شهر از همان سال اول مجلس تا کنون نماینده ی بخصوصی ندیده نماینده های شهر تا کنون کار خاصی هم انجام ندادن میانه پتانسیل های زیادی داشت و به دست اومده که همه رو خواه و نا خواه از دست دادند

    وقتی مسولانی به آثار تاریخی. زیبایی شهر , به پروژه های مهم شهر اهمیت خاصی نشان نمیدن به مسائل فرهنگی هنری هم واسشون اهمیتی نداره

    این بی تفاوتی مسوولین به شهر میانه را عقب انداخت و با این روند میانه روستایی بیش تبدیل نشده و در گذر زمان برهوت هم تبدیل خواهد شد

    ساچ بالیغی تنها بهانه ی باقی مانده برای آواز شهر

    نام دهقان خاک کردند چشممان به ماهی های قزل اوزن است ساچ بالیغی باید ثبت شود مسوولین از خواب برخیزید و خودی نشان دهید
    ببینید مسوولین شهر های دیگر را که به خاطر شهرشان چه جنگنده عمل میکنند

    تشکر از امید کوهی عزیز و دست اند کاران سایت میانا
    و مسوولین شهرمان
    اجرکم عند الله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *