تردد بالای خودروهای سنگین در جاده میانه-تبریز/ از مشکلات ترافیکی تا خطرات جانی!

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا،  این روزها که فضای جامعه از مطالبه گری و اعتراض مردم نسبت به عملکرد دولت در حوزه های مختلف معطوف شده است، درج مطلبی پیرامون تردد بالای خودروهای سنگین در محور جاده میانه – تبریز با مهر تایید قریب به ۴ هزار نفر از همشهریان و هموطنان در صفحه شخصی اینیستاگرام امید کوهی خبرنگار میانه ای مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

 

 

شهرستان میانه بعنوان بزرگترین شهرستان استان، با دارا بودن ۱۸۴۱ کیلومتر راه و ۱۵ درصد محورهای مواصلاتی استان رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است و از مهم ترین محورهای منطقه میتوان به میانه – بستان آباد – تبریز ، میانه – سرچم – اردبیل ، میانه – زنجان ، میانه – میاندواب و اتوبان پیامبر اعظم اشاره کرد.

 

 

 

 

 

 

 

با این همه هر وقت نامی از شهرستان میانه برده می شود بی شک  راه های پر پیچ و خم میانه – تبریز جزو اولین صحنه های فراموش نشدنی پیش روی مسافران عبوری از این مسیر می باشد. جاده های مذکورحال به عنوان قتلگاه بسیاری از همشهریان و تعداد کثیری از خانواده های عزیز ایرانی را داغدار کرده، که جا دارد موضوع تعریض به دلیل محور ترافیکی خودروهای سنگین بودن، سریعاً در دستور کار دولت قرار گیرد.

 

 

 

 

 

 

چهاربانده شدن ۲۰ کیلومتر از جاده میانه – قره چمن  که در مسیر جاده منتهی به تبریز قرار گرفته است، جز طرح های الویت داری بود که در زمان  تقی خلفا پور فرماندار فرماندار وقت میانه در سال ۱۳۹۰ به لحاظ کوهستانی بودن از یک سو و عدم رعایت استانداردها در جاده سازی در شورای ایمنی ترافیک استان تصویب و طبق آن مقررگردید تا اداره کل راه وترابری استان ، جداسازی باند رفت و برگشت محور میانه – بستان آباد بطول ۲۰ کیلومتر از سمت میانه را با اولویت ۵ کیلومتر اول در سال ۹۰ برعده بگیرد.

 

 

 

 

 

با مد نظر قرار دادن این موضوع که بعد از گذشت ۶ سال، هنوز کارهای عملیاتی این جاده پر خطر آغاز نشده است، ضرورت بهسازی و تعریض جاده های متنهی به شهرستان میانه به لحاظ موقعیت استراتژیک و تردد  روزانه هزاران مسافر و  به علت وجود مسیر های پر پیچ و خم باعث گردیده تا هر ساله شاهد کشته شدن عده ی کثیری از همشریان و تصادفات وسایط نقلیه عبوری از این مسیر باشیم و بی شک تعلل مسئولین در انجام مصوبات استانی باعث شده تا در این بین تنها مردم  متحمل خسارت های جانی و مالی شوند.

 

 

 

 

 

 

ایجاد محورهای مواصلاتی استاندارد و ایمن علاوه بر اهمیتی که در کاهش وقوع تصادفات و حفظ جان افراد دارد یکی از مهمترین زیرساخت های توسعه و پیشرفت هر منطقه محسوب می شوند. موضوعی که شهرستان میانه به لحاظ قرار گرفتن در کریدور مواصلاتی شمالغرب کشور و به عنوان دروازه ورود به استان آذربایجان شرقی از آن بی بهره مانده است.

 

 

 

 

 

 

جاده میانه-تبریز یکی از جاده های پرتردد و پر حادثه استان آذربایجان شرقی است که روزانه بیش ازهزاران خودرو از این مسیر عبور و مرور می کنند که این تعداد در روزهای آخر هفته بخصوص در فصل تابستان و در مواقعی که اتوبان میانه –تبریز و میانه – زنجان به دلایل گوناگون بسته می شود، حجم تردد در این جاده نیز افزایش می یابد، که این امر باعث شده روزانه شاهد تصادفات جاده ای منجر به فوت در این مسیر باشیم.

 

 

 

 

 

با گذشت سال ها وکشته وزخمی شدن تعداد زیادی از هموطنان و مردم منطقه سرنشینان خودروهای عبوری از  محور  جاده قدیم میانه- تبریز به دلیل نا ایمن بودن این مسیر در لحظات رانندگی در طول این مسیر همواره جان و مال خود را در معرض تهدید می بینند و متأسفانه هنوز اقدام قابل توجهی که موجب رفع نگرانی آنها شود، انجام نپذیرفته است.

 

 

 

 

 

 

حوادث مختلف رانندگی رخ داده در این مسیرکه بخشی از آن مربوط به کم عرض و پر پیچ و غم بودن جاده می باشد، امری است که باعث شده تا همه ساله به علت کوهستانی بودن و قرار گرفتن تونل های متعدد در مسیر حاده میانه – تبریز تعداد زیادی از شهروندان در این جاده جان خود را از دست بدهند.

 

 

 

 

 

 

فاصله ۴۵ کیلومتری شهرستان میانه از مسیر اتوبان تهران – تبریز باعث شده تا خودروهای سبک و سنگین به دلیل مجزا نبودن مسیر رفت وبرگشت همواره در هنگام سبقت و با سرعت زیاد به لاین مقابل رفته  و این امر به تصادف و مرگ سرنشینان منجر می شود. سال‌هاست که مسئولان به دنبال بهسازی وتعریض این محور هستند اما متأسفانه این پیگیری ها تا کنون نتیجه بخش نبوده است.

 

 

 

 

 

در سالهای گذشته و قبل از شروع عملیات اجرایی اتوبان، مردم میانه تلاشهای فراوانی کردند تا این اتوبان از نزدیکی میانه عبور کند ولی این تلاشها بی اثر بود و اتوبان در نزدیکترین نقطه به شهر میانه ۴۰ کیلومتر با آن فاصله دارد. از زمان بهره برداری اتوبان و عبور برخی خودروها از آن، مردم میانه به انحائ مختلف نارضایتی خود را از دوری اتوبان از میانه ابراز کرده اند. گلایه هایی بیشتر متوجه حوزه حمل و نقل و رکود مغازه دارن و کسبه ای که سالیان سال از این محل ارتزاق می نمودند نیز می شود.

 

 

 

 

 

هر چند اتوبان از فاصله بسیار زیادی از میانه عبور می کند ولی به لحاظ مسیر کوهستانی و گردنه های متعدد در فصول سرد سال به علت برفگیر بودن مسیر و در فصول گرم سال به علت پستی و بلندیهای متعدد و به تبع آن داغ کردن موتور و استهلاک و مصرف زیاد سوخت، بیشتر خودرو های سنگینی که محور زنجان – تبریز مسیر همیشگی آنها می باشد. مسیر باریک و پرپیچ و خم اما مسطح جاده قدیم سرچم – میانه بستان آباد را به مسیر عریض ولی نا هموار اتوبان سرچم- هشترود- بستان آباد ترجیح می دهند به همین سبب پس از بهره برداری از اتوبان، از رونق جاده فعلی میانه کاسته نشد.

 

 

 

 

 

 

لذا در صورتی که مسئولان و مردم میانه پیگیریهای مقتضی را در خصوص تسریع در اجرای چهار خطه شدن میانه- سرچم و همچنین میانه- قره چمن- بستان آباد و جاده میاندوآب – میانه و میانه- خلخال- گیلان را داشته باشند علاوه بر اینکه مردم شهر میانه برای رفت و آمد به شهرهای دیگر از طریق جاده ای هیچ مشکلی نخواهند داشت، بلکه این جاده های جدیدالاحداث آبادانی روستاهای مسیر خود را نیز در پی خواهد داشت.

 

 

 

 

 

پس از پیگیری های  نمایندگان وقت مردم میانه در دوره نهم مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین اعتبار پروژه احداث بزرگراه میانه – سرچم ، موضوع در جلسه شورای برنامه ریزی استان تصویب و مبلغ ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات بند الف تبصره ۲۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور مازاد بر سقف شهرستان میانه به این پروژه اختصاص یافت، اما تا کنون این پروژه نیز همانند سایر پروژه های عمرانی در بخش راه شهرستان پیشرفت چندانی نداشته است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *