مدیر دعوت‌کننده به ساده‌زیستی اول خودش عمل کند/ هشدار درباره تملق و چاپلوسی / فتنه ۸۸ کشور را سال‌ها عقب برد/دنبال مچ‌گیری از مردم نباشیم

به گزارش میانا به نقل از فارس، حجت‌‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم پیش از ظهر امروز در جلسه اخلاق مدیران استانی اظهار داشت: یکی از منکرات جامعه که ما هر روز به آن دامن می‌زنیم، اشاعه فحشا است.

وی افزود: می‌گوییم فلان جایی عده‌ای کارهای بد انجام دادند و دستگیر شدند یا در فلان اداره رشوه‌خواری و از این قبیل کارها صورت گرفته است،این حرف‌ها نوعی اشاعه منکر و فحشاست و اگر مدام تکرار و بزرگ شود، خودش گناه بزرگی است.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به آیه ۱۹ سوره نور، بیان کرد: تا مادامی که گناهی انجام نگرفته گناه محسوب نمی‌شود ولی اشاعه آن گناه بزرگی است و حتی علاقه به مطرح کردن آن نیز گناه است.

 بزرگ کردن یک اتفاق اشاعه فحشاست

وی افزود: بزرگ کردن یک اتفاق اشاعه فحشاست و شاید در یک اداره‌ای یک کار کوچکی صورت گرفته ولی بزرگ کردن آن باعث اشاعه منکرات و تغییرات تفکر عموم نسبت به دستگاه‌ها می‌شود.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: مثلاً در محله‌ای فرد خلافکاری بوده و یا در کارخانه‌ای یک خلاف صورت گرفته، چنان آن را بزرگ می‌کنند که همان نمونه اشاعه منکرات است.

هشدار درباره چاپلوسی و تملق اطرافیان مدیران

وی چاپلوسی را دیگر منکر دانست و گفت: آن چیزی که اکثر مدیران ما را ضایع می‌کند، چاپلوسی و تملق اطرافیان آنان است که باید مراقب باشند.

آل‌هاشم تصریح کرد: مثلا می‌گویند از وقتی مدیر جدید آمده، امید به اداره آورده است و این سخنان نوعی تملق است که باعث می‌شود تمرکز از بین برود، از این رو باید از چاپلوس دوری کرد.

وی با تاکید به اینکه‌ چه بسا فردی انتقادی و اعتراضی نسبت به مدیری داشته باشد،گفت: امکان دارد گوش کردن به حرف‌های انتقادی بهتر از گوش کردن به تعریف و تمجید باشد و باعث موفقیت مدیریتی شود اما گاهی انتقاد گوش شنوایی ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی افزود: البته برخی موارد هم هست که چیزهایی واقعی گفته نشود و خوبی‌ها یک مدیر تعریف نشود و این همان حسادت است ولی در مجموع تملق کاری بد و ناپسند است.

وی تصریح کرد: تملق اطرافیان باعث می‌شود گمان کنند که برای نگه داشتن موقعیت حتما باید چاپلوسی کرد.

بزرگنمایی دور از ذهن دشمن

آل‌هاشم مورد دیگر منکرات در جامعه را که محیط و انسان ضایع را می‌کند و باعث از بین بردن اخلاق اسلامی می‌شود،بزرگ کردن دور از ذهن دشمن دانست و گفت: ما باید همیشه در مقابل دشمن آمادگی داشته باشیم و غافل نباشیم ولی دیگر نباید آن را بزرگ کرد.

وی با اشاره به پیام تبریک مقام معظم رهبری به سردار سلیمانی برای پیروزی جبهه مقاومت ابراز کرد: ایشان فرموده بودند که در مقابل دشمن آماده باشید زیرا توطئه‌های دیگری نیز دشمن در ذهن دارد.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه اگر مدام در اداره بگوییم کار کشور تمام شده و آمریکا کار ایران را یکسره می‌کند، این همان بزرگنمایی دروغین دشمن است، گفت: این به آن معنا نیست که غافل از دشمن باشیم ولی نباید هم الکی آن را بزرگ کرده و غلو کنیم.

وی با اشاره به اینکه در قرآن آمده عده‌ای خطاب به مسلمانان می‌گفتند از کفار بترسید زیرا تعداد آنها زیاد است، تصریح کرد: این مسلمانان بودند که به جای ترس بر ایمان خود می‌افزودند و این اراده در دوران دفاع مقدس نیز مشاهده شد که مردم ایمان خود را افزودند و دشمن را بزرگ نکردند.

تمام عامران و ناهیان منکر باید ابتدا خود صادق باشند

امام جمعه تبریز با تاکید به اینکه تمام عامران و ناهیان منکر باید ابتدا خود صادق باشند، ادامه داد: برای انجام این کار ارزشمند در جامعه و تبیین آن اول باید اجراکنندگان واجد شرایط بوده و دارای توانمندی‌هایی باشند تا بتوانند برای رسیدن به اهداف متعالی موفق شوند.

وی اضافه کرد:کسی نمی‌تواند به بهانه اینکه برخی این ویژگی‌ها را ندارد از مسؤولیت امر به معروف و نهی از منکر شانه خالی کند بلکه باید با کسب این ویژگی‌ها نسبت به عمل امر الهی و فریضه همگانی تلاش کرد.

آل‌هاشم خاطرنشان کرد: باید فرد آمر به معروف‌ واجد شرایط بوده و احکام را رعایت کند یعنی متوجه حلال و حرام باشد،غیبت نکند و از تهمت و سخن‌چینی بپرهیزد.

وی یادآور شد: وقتی فردی خود کار حرام انجام می‌دهد ولی آن را برای مردم ممنوع می‌کند، امر به معروف محسوب نمی‌شود، باید ابتدا خود عامل باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی گفت: وقتی چیزی که به دیگران می‌گوییم خودمان عمل نمی‌کنیم،این باعث می‌شود حرفمان بی‌اثر باشد.

 باید به گفته خود عامل باشیم

وی اذعان داشت: مدیر و رئیسی در اداره مدام از ساده‌زیستی حرف می‌زند و کارمندان خود را به آن دعوت می‌کند، زیرمجموعه ابتدا به زندگی آن مدیر توجه می‌کند که اگر ساده‌زیست باشد حرفش اثرگذار خواهد بود ولی نباشد حرف آن مدیر هیچ تاثیری نخواهد گذاشت.

امام جمعه تبریز بیان داشت: باید به گفته خود عامل باشیم تا بر دیگران نیز تاثیرپذیر باشد.

دنبال مچ‌گیری از مردم نباشیم

وی با اشاره به اینکه خیرخواه باشیم و دنبال مچ‌گیری از مردم نباشیم،گفت: هدف این باشد که اگر اشتباهی است آن اشتباه حل شود تا دیگر تکرار نشود نه اینکه از مردم مچ‌گیری کنیم که فلان اشتباه را انجام دادید.

نماینده ولی فقیه در استان خطاب به مدیران استانی در رابطه به اینکه برای دعوت به نیکی و اثرگذاری امر به معروف و نهی از منکر، باید خلقیات مخاطب را شناخت، افزود: امکان دارد با عدم شناخت از رفتار یک فرد، باعث پافشاری وی روی منکر شود و از این رو نیاز به توجه به خلقیات وجود دارد.

وی گفت: امروزه در فضای مجازی به راحتی یک موضوع مطرح می‌‌شود که همه از ان مطلع می‌شوند و این خیلی بد است وقتی یک موضوع صحت ندارد و دروغ‌پراکنی است، در قیامت باید پاسخگو باشیم.

امام جمعه تبریز با اشاره به فرارسیدن هشتم دی گفت: این روز مقدمه ۹ دی است و همه با هم در مراسم‌ آن شرکت خواهیم کرد.

آل‌هاشم ادامه داد: دشمنان تلاش می‌کنند ملت ایران را نسبت به آینده مایوس کنند و از این رو باید همه تلاش کرده و در صحنه بمانیم تا دشمن مایوس شود.

وی با اشاره به فتنه ۸۸ تصریح کرد: برخی‌ آن روز حرکتی انجام دادند که مطمئن باشید کشور را سالیان زیادی به عقب راندند.

وی اذعان داشت: ۹ دی یک روز ماندگار در تاریخ  است و حتی افرادی که غافل شده بودند نیز در ۹ دی پای کار آمدند و این بصیرت بود که حرف اول و آخر را زد زیرا بصیرت باشد می‌توان جواب کوبنده به دشمن داد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *