جزئیات میزان پرداخت مستمری جدید به اقشار کم درآمد/یارانه چه کسانی در سال ٩٧ قطع می‌شود/ کاهش یارانه‌بگیران به ۴۱ میلیون نفر

به گزارش میانا به نقل از فارس، داود بهبودی صبح در نشست خبری خود در ارتباط با لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ با بیان اینکه لایحه بودجه نشان‌دهنده برنامه کوتاه‌مدت و سالانه دولت بوده و یکی از ریزبرنامه‌های برنامه پنج ساله توسعه به شمار می‌رود، اظهار کرد: در حال حاضر در داخل برنامه ششم هستیم و سال ۹۷ سال دوم برنامه ششم و اولین سالی است که دولت در دوره جدید لایحه بودجه تنظیم می کند.

وی افزود: انتظار می‌رفت لایحه بودجه ۹۷ در راستای برنامه ششم و مطالباتی که جامعه از دولت دارد رویکردهای جدیدی را پیش گیرد؛ چرا که لایحه بودجه به عنوان یک قانون مادر هر سال مورد رجوع تمامی عرصه‌های دولتی بوده و تعامل آن با بخش‌های مختلف اقتصادی است.

بهبودی با بیان اینکه ساختار بودجه‌ای ما از گذشته محل چالش بوده تصریح کرد: در بودجه سال ۹۷ در چند محور به دنبال تحولاتی هستیم که بخشی در قالب اصلاحات ساختاری تدوین بودجه و بخشی نیز رویکردهایی است که در لایحه بودجه امسال به عنوان محورهای کلیدی برنامه ششم تعریف می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در عین حال خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه ۹۷ به مقوله تولید و اشتغال توجه ویژه‌ای صورت گرفته و بحث عدالت اجتماعی نیز از رویکردهای اساسی لایحه بودجه ۹۷ به شمار می‌رود.

این مسوول گفت: در عرصه اصلاحات ساختاری یکی از موضوعات مهم بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد است و در واقع ما از فضای بودجه‌ریزی متعارف مبتنی بر مراجعه و چانه‌زنی خارج می‌شویم و برای دستگاه‌ها اهداف کمی سالانه تعریف کرده و اعتبار تخصیص می‌دهیم.

وی اذعان داشت: در یک سوم دستگاه‌های ملی و ۱۰۰ درصد دستگاه‌های استانی تا سال ۹۷ بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد اتفاق می‌افتد.

بهبودی اعلام کرد: در سال آینده جهت‌گیری اعتبارات به سمت افزایش اختیارات استان‌ها خواهد بود و تلاش ‌می‌کنیم فضای اختیارخواهی و مسوولیت‌خواهی بیشتری داشته باشیم؛ چرا که این امر امکان نظارت بودجه‌ای و ارتباط هدفمند بین عملکرد بودجه و تخصیص منابع مربوط را بیشتر فراهم می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی همچنین از تدوین کتابی به نام «بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد» و انتشار قریب الوقوع آن خبر داد.

این مسوول با بیان اینکه اصلاحات ساختاری به منظور افزایش شفافیت و انضباط بودجه‌ای اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: در گذشته حدود ۳۳۷ ردیف متفرقه بلاتکلیف داشتیم که این عدد به حدود یک سوم یعنی ۱۳۸ ردیف کاهش یافته و ردیف‌ها در قالب دسته‌بندی معینی قرار گرفته‌اند.

وی یادآور شد: این ردیف‌های متفرقه قبلا ۲۰ درصد سهم بودجه را داشتند که در حال حاضر سهم آنها به کمتر از ۱۲ درصد رسیده است.

بهبودی ابراز داشت: در سال‌های گذشته تعداد زیادی از دستگاه‌های فرهنگی از منابع مختلف اعتبار می‌گرفتند که امسال تعیین تکلیف و شفاف‌سازی شده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی توضیح داد: در راستای تمرکززدایی تلاش شده سهم استان‌ها از بودجه هزینه‌ای بیشتر شود و مدیریت بودجه دستگاه‌هایی مثل آموزش و پرورش، ایثارگران و … که از اواخر دهه ۸۰ و اوایل ۹۰ و در دوره برنامه‌های چهارم و پنجم ملی شده بود، دوباره استانی می‌شوند.

این مسوول خاطرنشان کرد: در پروژه‌های عمرانی هم سهم استان‌ها افزایش می‌یابد و بیش از ۸۰۰ طرح ملی کشور سال آینده استانی می‌شوند.

وی یادآور شد: در برنامه ششم توسعه محورهایی مثل آب، محیط زیست، گردشگری، حمل و نقل، ساماندهی بافت‌های فرسوده، بهره‌برداری مناسب از سواحل جنوبی مکران و تقویت بنیه دفاعی کشور مورد توجه جدی قرار گرفته‌اند.

بهبودی در عین حال بر لزوم توجه به امر اشتغالزایی نیز تاکید و تصریح کرد: در گذشته معمولا سیاست‌های ما از آخر خط یعنی ایجاد اشتغال شروع می شد؛ در حالی که ما باید از سرمایه‌گذاری و تولید شروع کنیم بعد از آن به اشتغال‌زایی هم برسیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در لایحه بودجه سال ۹۷ رسته‌های اولویت‌دار استان‌های مختلف در قالب طرح‌های توسعه تولید و اشتغال شناسایی شده‌اند که عرصه‌های IT، گردشگری و حمل و نقل از جمله این رسته‌ها هستند.

این اقتصاددان بیان داشت: اشتغال در سه بسته فراگیر، روستایی و حمایتی اتفاق خواهد افتاد و این سه بسته مکمل در ذیل برنامه‌های تولید دنبال خواهند شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اذعان داشت: بخش عمرانی دولت در سال‌های اخیر کم‌رنگ شده و دولت تدبیر و امید هیچ پروژه جدید دولتی را شروع نکرده تا پروژه‌های نیمه تمام تعیین تکلیف شوند و انتظار داریم نقش بخش خصوصی در این ارتباط پررنگ‌تر شود.

بهبودی اعلام کرد: در سطح کشور حدود ۷۱ هزار پروژه نیمه تمام وجود دارد که از این تعداد۶  هزار پروژه ملی و ۶۵ هزار پروژه نیز استانی نیمه تمام است که باید با استفاده از مشارکت بخش خصوصی به سرانجام برسند.

وی ادامه داد: برای جذب مشارکت بخش عمومی- خصوصی طرح مشارکت PPP را در دستور کار داریم و در این ارتباط نزدیک به ۶۸۱ هزار میلیارد ریال منابع مدنظر قرار می گیرد که از این رقم ۱۵۰ هزار میلیارد ریال به صورت دولتی، ۱۷۰ هزار میلیارد ریال از طریق صندوق توسعه ملی، ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از طریق بازارهای پولی و مالی خارجی و ۶۲ هزار میلیارد ریال نیز با آورده‌های بخش خصوصی تامین می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: در بحث توجه به عدالت اجتماعی در دولت یازدهم طرح سلامت اجرا شد و ادامه دارد.

این اقتصاددان یادآور شد: از شعارهای دولت دوازدهم کاهش فقر مطلق است و در برنامه بودجه ۹۷ برای حذف فقر مطلق اقداماتی مثل افزایش سه برابری حقوق مستمری بگیران نهادهای حمایتی صورت گرفته که امسال هم انجام شده و در دستور کار قرار دارد و سال آینده دولت مابه‌التفاوت دریافتی‌های تمام اقشار آسیب‌پذیر را که میزان آنها از دریافتی نهادهای حمایتی کمتر است، پرداخت می‌کند.

بهبودی تصریح کرد: به عبارت دیگر تمام افرادی که حقوق و دریافتی و درآمدشان کمتر از مستمری بگیران و نهادهای حمایتی باشد تحت پوشش قرار می گیرند.

وی افزود: اقدامات آتی عمدتا در قالب نهادسازی است بطور مثال سازمان هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۷ به صندوق رفاه اجتماعی تبدیل خواهد شد که ماموریت اصلی آن حذف فقر مطلق خواهد بود؛ همچنین طرح سلامت و افزایش بهداشت را هم ادامه خواهیم داد.

بهبودی خاطرنشان کرد: یارانه  ۱۰ قشر خاص که در بودجه سال ۹۷  آمده و قطع نمی‌شود را کمیته امداد، سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، افراد ساکن در روستاهای محروم، بیماران خاص، عشایر اعلام کرد.

وی گفت: طبق برنامه بودجه  تعداد افراد یارانه بگیر از ۷۰ میلیون به ۴۱ میلیون نفر می‌‌رسد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *