نوشتاری پیرامون اختلاف سردبیر نشریه تریبون آذربایجان و قافلان در شهرستان میانه

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، روی سخن قادر حسن زاده مدیر مسئول هفته نامه قافلان چند یادداشت چاپ شده در نشریه تریبون آذربایجان به سردبیری محمد زینالی است که مدعی شده این یادداشت ها از سایت ها خبری دیگر برداشته شده و اسم ناشر آن عوض شده است.

 

 

 

محمد زینالی هم پیش از این تخلفات نشریه قافلان در پی تغییر کاربری پارکینگ مجتمع مسکونی اتحاد به تجاری و افتتاح دفتر نشریه قافلان در این مکان را در نشریه خود به چاپ رسانده بود.

 

 

 

 

اما اینکه ریشه این اختلافات و مطالب به کجا برمیگرد موضوعی است که باید ریشه یابی شود، از یک سو قافلان برخی خبرنگاران خارج از مجموعه خود را متهم به جانبداری از برخی رجل سیاسی و مقامات مسئول می کند و از سویی انتخاب محمد زینالی به عنوان ارباب جراید را در هم آمیخته تا در نهایت این دو مقوله را به چالش بکشد.

 

 

 

 

هر چند روشن است هر انسانی از خطا و اشتباه مبرا نیست و نمی بایست تلاش ها و زحمات هر شخصی که شاید دچار آن شود به موضوعات دیگر و با بی احترامی به شخصیت حقیقی و حقوقی جبران و به وی تاخت و تاز شود و نباید فراموش کرد در درجه اول افرادی که از این مسئله متضرر و یا ناراحت شده اند می توانند خود تصمیم گیرنده این داستان باشند و کاسه داغ تر از آش شدن آن هم برای هر دوطرف دعوا با چاشنی تخریب نشانه سوء نیتی است که نویسنده معتقد است بیشتر این درگیری ها در فضای مجازی از آن ناشی می شود.

 

 

 

 

بدون لحاظ این دعوای شخصی و گروهی باید در نظر داشت رسانه های مختلف همواره خط و خطوط منحصر به خود را داشته و نمی بایست رسانه و نشریه ای که خود سالیان طولانی پرچمدار و حامی افراد و خط فکری خاص بوده حال در مقام مدعی درآمده و انتقاداتی که بیشتر آن متوجه خودشان است را به دیگران منتصب نمایند.

 

 

 

اخلاق و رعایت اصول نگارش مطلب در باب انتقاد از رقیب و یا جریان فکری مقابل موضوعی است که در طی این قضایا زیر پا گذاشته شده است و به راحتی آبرو و وجهه حقیقی و حقوقی افراد به بازی و تمسخر کشیده شده است که نمود عینی آن انتشار تصاویر شاید به ظاهر خصوصی و شخصی منتصب به محمد زینالی و ارتباط آن به شخصیت وی در شورای فرهنگ عمومی به عنوان ارباب جراید از سوی  یکی از کاربران فضای مجازی و گرداننده کانال صدای میانه است که در نوع خود اقدامی ناشایست و به دور از اخلاق حرفه ای رسانه ای است.

 

 

 

 

 

اما سوال اینجاست سکوت برخی مسئولین شهر که پای آنان در این مطالب به میان کشیده شده کی شکسته خواهد شد؟ از شهردار و امام جمعه و نماینده گرفته تا دیگرانی که شفاف سازی از کلام آنان بسیاری از این اختلافات و اتهمات را روشن خواهد ساخت. برای مثال اگر امام جمعه میانه به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی در خصوص نحوه انتخاب محمد زینالی به عنوان ارباب جراید توضیحاتی را ارائه کنند مشخص خواهد شد حق با کیست و همچنان اگر شهردار در خصوص تغییر کاربری پارکینک مجتمع اتحاد به دفتر نشریه قافلان موضع و نظر خود را اعلام دارد.

 

 

 

 

به نظر می رسد بخش عظیمی از این هیاهوی رسانه ای آبروی افراد و همشهریان میانه ای را هدف گرفته رفته است، چرا که پاسخ تمامی موضوعات در یک مصاحبه و یا تماش تلفنی با این افراد آشکار خواهد شد.

 

 

 

در نهایت اینکه ما محمد زینالی را متهم به ارزشی بودن کرده و بعد با مطلبی که شاید پیاز داغ آن را زیاد کرده ایم زیر سوال ببریم با اصل موضوع در منافات است و ای کاش ما خود در درجه اول بر اصول و ارزش ها دینی که از آن دم می زنیم پایبند باشیم و بعد در مقام قضاوت برآییم و از سوی دیگر ای کاش رنج چندین ساله رسانه ها نیز در نظر گرفته شود که بعد از سالیان طولانی فعالیت با هر رویکرد سیاسی هنوز از استقرار و یا تعیین مکانی به منظور دفتر نشریه و سایت عاجز هستند که این خود نشان دهنده مشکلات این صنف از جامعه بوده و قبل از هر نقدی تاسف آن برای خودمان است.

 

 

 

 

اما ای کاش اندکی قبل از نقد و انقاد و قضاوت در خصوص یک دیگر اندکی تامل داشته باشیم و ضمن اینکه خطار و اشتباه خود را به گردن بگیریم و با یک معذرت خواهی ساده و یا شاف سازی به این مسائل حاشیه ای دامن نزنیم و بدانیم ارزشی و انقلابی خواندن افراد نه تنها در باطن افراد و ملاک حال فعلی افراد است، بلکه پوشش و تولید محتوا در راستای بخش عظمی از اهداف و آرمان های نظام و انقلاب از سوی هر شخص با هر جایگاه و منزلت اجتماعی جای بسی تشکر و قدردانی دارد، دست آخر بد نیست این روایت را نیز اندکی سرلوحه رفتار و منش حرفه ای کار خود در هر امری بویژه رسانه قرار دهیم:

 

 

 

 

روزی امام حسن و امام حسین (ع) در حال عبور از محلی بودند، پیرمردی را دیدند که وضو می‌گرفت؛ ولی وضویش را صحیح انجام نمی‌داد. باهم تصمیم گرفتند که پیرمرد را متوجه اشتباهش بکنند. خودشان را به پیرمرد رساندند. امام حسن خطاب به برادرش کرد و اظهار داشت: تو خوب وضو نمی‌گیری؛ و او هم به برادرش گفت: تو خود هم نمی‌توانی خوب وضو بگیری و خلاصه یک نزاع مصلحتی و ظاهری درست کردند برا آگاه ساختن پیرمرد.

 

 

 

سپس هر دو پیرمرد را مخاطب قراردادند و گفتند: ای پیرمرد! تو بیا و وضوی ما را تماشا کن؛ و قضاوت نما که وضوی کدام‌یک از ما دو نفر صحیح و درست می‌باشد.

 

 

 

و هر دو مشغول گرفتن وضو شدند، هنگامی‌که وضویشان به پایان رسید، اظهار داشتند: ای پیرمرد اکنون بگو وضوی کدام‌یک از ما دو نفر بهتر و صحیح‌تر بود؟ پیرمرد گفت: عزیزانم! هر دو نفر شما وضویتان خوب و صحیح است، ولی من نادان و جاهل هستم؛ و نمی‌توانم درست وضو بگیرم، ولی الآن از شما یاد گرفتم و توسط شما هدایت و ارشاد شدم.

 

 

 

 

 

امید است این دو همکار و فعال رسانه ای شهرستان اختلافات و سوء تفاهمات پیش آمده را کنار گذاشته و با قدرت و اقتدار در راستای اعتلای شهرستان بزرگ میانه قدم بردارند و به درد و مشکلات مردم که اولویت اصلی ما خبرنگاران است توجه داشته باشند.

 

 

 

 

 

نگارنده: امید کوهی

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *