چگونگی شکل‌گیری سپاه در شهرستان میانه از زبان یکی از بنیان‌گذاران/ اولین فرمانده سپاه میانه چه کسی بود؟

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، زمستان سال ۱۳۵۸ بود بعد از گزینش و طی آموزش‌های نظامی در پادگان خاصبان تبریز (سیدالشهدای فعلی )نیروی زمینی سپاه به فرماندهی سردار شهید علی تجلایی  جهت ادامه خدمت و حفظ و حراست از انقلاب  اسلامی وارد سپاه استان آذربایجان شرقی(تبریز) شدیم.

 

 

 

 

 

در آن زمان هنوز سپاه شهرستان‌ها شکل نگرفته بود. در شهرستان‌ها کمیته‌های انقلاب اسلامی . شهربانی و ژاندارمری مستقر بودند . طبق گزارش‌ها به استان و سپاه تبریز کمیته انقلاب اسلامی میانه متشکل، بیش از ۱۰۰ نفر نیروهای مردمی و خودجوش شکل‌گرفته بود وهمه آن‌ها نیز از طرق  مختلف مسلح به انواع سلاح‌های گرم شده بودند. طبق گزارش واصله به استان این کمیته در میانه به‌صورت مستقل و خودمختار عمل می‌کرده و حتی به دستورات کمیته استان نیز بی‌اعتنائی و تمرّد می‌کردند که این  امر موردپسند نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران نبود.

 

 

 

 

 

به‌هرحال مسئولین استانی و شهرستانی به‌ویژه دادستانی وقت استان  ( حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی ) که بعدها طبق حکم  حضرت امام دادستان کل کشور شدند ) فرمانده سپاه استان شهید مهندس ابوالحسن آل اسحاق و فرمانده عملیات استان شادروان حاجی احد پنجه شکار و دادستانی وقت میانه هم  شهید مهدی آشوری و فرماندار وقت میانه  نیز جوانی راد بود تصمیم نهایی براین شد که کمیته انقلاب اسلامی میانه طی اعزام یک اکیپ از تبریز  با مذاکره و گفتگو خلع سلاح و منحل بشود.

 

 

 

 

 

 

این امر با مقاومت مسئولین و شورای فرماندهی و پرسنلی وقت کمیته انقلاب اسلامی مورد موافقت  قرار نگرفت . به‌هرحال به این نتیجه رسیده شد که کمیته میانه طبق حکم دادستانی استان توسط سپاه استان تبریز طی یک حمله نظامی خلع سلاح و مقر آن‌ها که قبلاً مهمانسرای جهانگردی و گردشگری رژیم سابق بود (محل فعلی سپاه) به تصرف سپاه دربیایید . گروه پیش رو سپاه تبریز جهت شناسایی‌های لازمه واستقراردر محل‌های مناسب عازم میانه شدند .اولین ساختمانی که به‌صورت غیر محسوس مستقر شدیم ساختمان جهاد سازندگی میانه که مشرف‌به داخل ساختمان‌ها و مقر کمیته بود مستقر شدیم.

 

 

 

 

 

بعد گروهایی دیگر کمکی از سپاه تبریز نیز مجدداً به ما ملحق شدند و شهید سردار علی تجلایی طبق حکم سپاه استان فرماندهی نیروهای اعزامی سپاه و خلع سلاح کمیته میانه را عهده‌دار شدند .و تمامی ساختمان‌های مشرف‌به کمیته به سنگربندی و به اشغال سپاه تبریز درآمد. حدود یک هفته بود که تمامی اطراف ساختمان‌های کمیته به‌صورت کاملاً غیر محسوس و سنگرها نیز استتار شده بود.

 

 

 

 

 

 

در این میان بیمارستان میانه نیز به حالت آماده‌باش درآمده بود و هماهنگی کامل استانی و محلی انجام‌شده بود و از تبریز نیز سپاه استان به فرماندهی شهید مهندس ابوالحسن آل اسحاق و در میانه سردار شهید علی تجلایی شخصاً فرماندهی و هدایت عملیات خلع سلاح کمیته میانه  را عهده‌دار شدند.

 

 

 

 

 

زمان حمله یک روز تعطیلی جمعه انتخاب شد. که این عملیات با حداقل تلفات نیروی انسانی و پرسنلی کمیته باشد که اکثراً در مرخصی و یا در منازل خود بودند . بالاخره روز و ساعت حمله به کمیته با فرماندهی علی تجلایی در میانه با خودروهای  آهو و سیمرغ و جیپ جنگی که  پرسنل سپاه طی یک کاروان نظامی  به‌عنوان مهمان از تبریز با حکم مأموریت سوری  وارد مقر کمیته میانه شدیم و بعد از ورود به داخل  کمیته که با حداقل نیرو مستقر بودند اولین کاری که انجام شد خلع سلاح نگهبان‌های کمیته بود و بعد از خلع سلاح نگهبان‌ها  و انبار مهمات و اسلحه‌خانه کمیته را به تصرف درآوردیم.

 

 

 

 

 

تمام نیروهای اعزامی سپاه تبریز نیز در ساختمان کمیته مستقر شدن ساختمان‌های اطراف نیز همچنان در دست بچه‌های سپاه بود که اوضاع را تحت کنترل داشتند و پرسنل کمیته به‌صورت مسلح(با سلاح‌های کمری و ژ٣ و …) یکی‌یکی از مرخصی و یا از منازل  که به محل کار خود برمی‌گشتند که به‌محض ورود به کمیته  توسط ما خلع سلاح می‌شدند . النهایه سپاه بعد از خلع سلاح کامل و بیش از یک هزار قبضه اسلحه و مهمات بدون حتی یک نفر تلفات انسانی کمیته میانه خلع سلاح انحلال کمیته به‌صورت رسمی در میانه اعلام شد و بچه‌های سپاه از آن  زمان به بعد در محل کمیته مستقر شدند.

 

 

 

 

 

 

بعدها نیز بعضی از این پرسنل کمیته بعد از طی مراحل گزینش  جذب سپاه شدند . این بود یک خاطره از چگونگی شکل‌گیری سپاه در سال ۱۳۵۸ در شهرستان میانه که همچنان خاطرات دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه دارد.

 

 

 

 

 

 

 

و در پایان خاطره فوق  بعد از اتمام مدت خلع سلاح کمیته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان میانه به‌صورت رسمی دکتر عباد اله شاه‌محمدی به‌عنوان  اولین فرماندهی سپاه شهرستان میانه  انتخاب و مشغول بکار شد.

 

 

 

 

 

نگارنده: رضا جلوداری

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *