انتظار برای اتمام طرح راه آهن میانه – تبریز ۱۸ ساله شد

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، طرح دو خطه کردن راه آهن میانه – تبریز به عنوان یکی از خطوط قدیمی ناوگان ریلی کشور، اواخر دهه ۱۳۷۰ کلنگ زنی شد و در شرایطی که انتظار می رفت اجرای آن در سال های پردرآمدی کشور از محل فروش نفت، سرعت گیرد و پایان یابد، این اتفاق رخ نداد.

در هر حال اتمام خط آهن تبریز- میانه از آغاز فعالیت دولت یازدهم، با وجود مشکلات و وضعیت نابسامان مالی دولت به دلیل تحریم ها، در اولویت طرح های زیربنایی آذربایجان شرقی قرار گرفت.

با اینکه دولت امسال اعتبار چشمگیری برای بهره برداری از این خط آهن در فاصله میانه تا بستان آباد اختصاص داده، اما انتظار افکار عمومی برای قرار دادن اتمام آن در اولویت طرح های بخش ریلی است تا به این ترتیب انتظار طولانی مدت برای برخورداری از مزایای این طرح مهم به سر آید.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این ارتباط به ایرنا گفت: این طرح درقالب ۱۰ قطعه تعریف شده که ۵ قطعه آن به اتمام رسیده است.

محمد صادق پورمهدی افزود: طول خط آهن میانه – تبریز ۲۰۳ کیلومتر و زیرسازی‌ آن دارای ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی است.
وی با بیان اینکه برای این خط تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۵۱۴ میلیارد ریال هزینه شده و در سال ۱۳۹۶ نیز دو هزار و ۹۹۸ میلیارد ریال اعتبار دیگر به تصویب رسیده است، اضافه کرد: تا پایان پاییز امسال ۱۳۵ کیلومتر از این طرح از میانه تا بستان‌آباد به بهره‌برداری می رسد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: مسیر ۱۳۲ کیلومتری راه آهن ۲ خطه میانه – بستان آباد تا بهمن امسال تکمیل و به صورت آزمایشی بهره برداری می شود.

حمید علی محمد زاده با ایرنا با اشاره به اینکه طرح راه‌آهن دوخطه میانه – بستان آباد- تبریز از ایستگاه کنونی میانه واقع در مسیر راه‌آهن کنونی تهران – تبریز شروع و با گذر از شهرهای ترکمنچای، بستان‌آباد و باسمنج به ایستگاه کنونی تبریز متصل می‌ شود.

وی گفت: ۳۰ کیلومتر از ادامه مسیر حد فاصل ۷۲ کیلومتری بستان آباد تا تبریز هم ریل گذاری شده و عملیات اجرایی به صورت شبانه روزی ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه رسیدن به ایستگاه باسمنج در سال آینده، ایستگاه ائل گلی در سال ۱۳۹۸ و ایستگاه تبریز در سال ۱۳۹۹ برنامه ریزی شده است، گفت: ۲ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال در سال جاری برای این طرح اختصاص یافته و تا زمان حاضر یکهزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

علی محمدزاده با بیان اینکه بهره برداری اولیه به منظور آزمایش عملیات زیرسازی و روسازی انجام می شود، ادامه داد: پس از این مرحله طول مسیر دوباره بالاست گیری و ویبره می شود تا سرعت نهایی ۱۶۰ کیلومتر برای سفر قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری عملی شود.

وی اعتبار هزینه شده برای راه آهن ۲ خطه میانه – تبریز را ۱۱ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برای تکمیل و بهره برداری نهایی از این طرح ۱۲ هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.

اما آنچه نگرانی از احتمال طولانی تر شدن اجرای کامل این طرح را دوچندان می کند، اظهارات اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور است که اعلام کرد طرح دوخطه کردن راه آهن تبریز- میانه در اولویت آخر طرح های امسال این شرکت است.

خیرالله خادمی در اظهاراتی که در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منتشر شد، گفت: برنامه تکمیل مراحل باقی مانده راه آهن میانه – تبریز دراولویت آخر و بعد از استان های همدان،‌ کرمانشاه، ‌گیلان و آذربایجان غربی قرار دارد.

برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور در اولویت ندادن به اتمام طرح دو خطه کردن راه آهن میانه – تبریز در حالی اتفاق می افتد که اجرای این طرح بسیار زودتر از طرح های راه آهن استان های فوق الذکر آغاز شده، ضمن اینکه با اتمام آن، اتصال ناوگان ریلی کشور به اروپا بهتر می شود.

خادمی درباره وضعیت خط آهن میانه – تبریز نیز به این عبارت بسنده کرده که در استان آذربایجان شرقی هدف اتصال به بستان‌ آباد است؛ وی در ادامه اعلام کرد که تا به حال ۸۵ کیلومتر از طرح دو خطه کردن راه آهن تبریز- میانه ریل گذاری شده است.
به گزارش ایرنا ، با اخذ مجوز احداث خط دوم تهران- میانه، در آینده یک مسیر دو خطه از منتهی‌الیه شمال شرقی تا شمال غربی کشور ایجاد می شود.

از جمله اهداف نهایی احداث این محور، کاهش حدود ۱۰۰ کیلومتری مسیر راه آهن تهران- تبریز به عنوان یکی از شریان‌های اصلی شبکه راه آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور، افزایش ظرفیت جابه جایی حمل و نقل بار و مسافر و کاهش زمان سیر، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر و کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جاده ای، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقای شاخص‌های حمل و نقل ریلی همچنین پوشش ریلی مناطق کمتر توسعه یافته همچون شهرهای بستان آباد و قره چمن و ایجاد زیربنای لازم جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه است.

در زمان حاضر مسافت جاده ای تهران – تبریز۵۹۷ کیلومتر و مسافت راه آهن این دو شهر ۷۳۶ کیلومتر است.

گزارش از: محمد عزیزی راد

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *