نارضایتی باغداران از قیمت خرید پایین و فروش گران سیب در بازار

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، شهرستان مراغه همواره به عنوان یکی از قطب‌های تولید سیب مرغوب در کشور شهرت خاصی داشته است، این شهرستان به دلیل برخورداری از آب و هوای مساعد و هم‌چنین زمین‌های کشاورزی مستعد سبب شده محصولات تولیدی در این شهر در کشور و منطقه از شهرت خاصی برخوردار باشد.

بیشترین سیب برداشت شده در این شهرستان به دلیل کیفیت بالا و طعم خاص به  دیگر استان‌های کشور و حتی کشورهای خارجی صادر می‌شود.

پای صحبت کشاورزان و باغداران سیب مراغه که می‌نشینی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند به طوری که خبر از برخی کم کاری‌های مسئولان و عدم حمایت دولت از برخی حوزه‌های کشاورزی در این شهرستان دارد.

مرغوب‌ترین سیب کشور در دست دلالان 

این روزها که زمان برداشت سیب از باغات این شهرستان است پای دلالان به بازار خرید سیب مرغوب مراغه باز شده و در این میان سودجویی‌های زیادی مشاهده می‌شود که کشاورزان منطقه را با مشکلات زیادی روبرو ساخته است.

باغداران مراغه‌ای این روزها با مشکل عمده ای همچون قیمت خرید ناعادلانه محصولات مرغوب و کلاهبرداری افراد سودجو روبرو هستند که ضروری است اقداماتی توسط دولت با مشارکت جهاد کشاورزی انجام شود که تاکنون در این راستا هیچ اقدامی انجام صورت نگرفته است.

مهدی اسدزاده باغداری از روستای سرگیزه ازخرید سیب مرغوب این شهرستان به قیمت‌های پایین توسط دلالان خبر می‌دهد.

وی گفت: همه ساله با آغاز برداشت سیب که از پنجم مهرماه آغاز می‌شود پای دلالان خرید سیب به این شهرستان باز می‌شود که سعی بر خرید بهترین سیب با قیمت پایین دارند.

این تولید کننده سیب هم چنین از نارضایتی کشاورزان منطقه از عملکرد دولت در حوزه کشاورزی خبرداد و می‌گوید: محصولات تولید شده در این شهرستان به کشورهای خارجی نیز صادر می‌شود که متاسفانه به دلیل نبود کارخانه‌ها یا کارگاه‌های بسته بندی و همچنین عدم نظارت مسئولان جهاد کشاورزی از حوزه صنایع تبدیلی، محصولات تولید شده به قیمت واقعی خود عرضه نمی‌شود.

تولید ۲۳۰ هزار تن سیب صادراتی در مراغه 

همزمان با روزهای پایانی برداشت سیب از باغات این شهرستان براساس اعلام مسئولان جهاد کشاورزی استان پیش بینی می‌شود ۲۳۰ هزارتن سیب مرغوب در این شهرستان برداشت و در سردخانه‌ها نگهداری شود.

امسال مراغه با برداشت ۲۳۰ هزار تن سیب درختی بیش از ۳۰ درصد سیب تولیدی استان را در این نوع محصول به خود اختصاص می‌دهد.

محمد نریمانی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان اظهارکرد: در سال جاری متوسط برداشت سیب از باغات این شهرستان ۲۵ تن در هکتار بوده که با اجرای برخی برنامه‌های اصلاحی در حوزه کشاورزی و مدیریت‌های انجام شده این میزان به ۱۴۴ تن افزایش یافته است.

وی افزود: سیب تولید شده در این شهرستان یکی از مرغوب ترین سیب‌های تولیدی در کشور محسوب می‌شود که تلاش می‌شود با پیش بینی برخی اقدامات، این نوع سیب با بسته بندی‌های خاص در جهت حمایت از کشاورزان منطقه به استان‌های دیگر کشور ارسال شود.

عرضه سیب مراغه در بورس محصولات کشاورزی ایران 

رئیس جهاد کشاورزی مراغه در ادامه با اشاره به خرید و فروش سیب این شهرستان در بورس محصولات کشاورزی کشور ،گفت: سیب مراغه در بین محصولات بورس کشاورزی کشور هم اکنون قابل عرضه بوده و خریداران می‌توانند سیب این شهرستان را از این طریق نیز خریداری کنند.

وی با اشاره به هدف ورود سیب مراغه به بورس محصولات کشاورزی ،گفت:در جهت حذف پای دلالان و هم چنین حمایت از کشاورزان این شهرستان با پیگیری‌هایی که در سال گذشته توسط فرماندرای و جهاد کشاورزی انجام داد با توافق نامه ای که با بورس محصولات کشاورزی انجام شد دفتر این بورس در مراغه راه اندازی شد.

نریمانی، اضافه کرد:کشاورزان منطقه می‌توانند با مراجعه به دفتر این بورس در مراغه نسبت به فروش سیب خود به قیمت واقعی اقدام کنند.

کیفیت سیب قبل از عرضه آن توسط کارشناسان کشاورزی مستقر در دفتر بورس محصولات کشاورزی کشور در این شهرستان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بر این اساس قیمت گذاری می‌شود که خریداران سیب از استان‌های دیگر می‌توانند از این طریق سیب مرغوب با کیفیت بالای تولید شده این شهرستان را از طریق بورس محصولات کشاورزی خریداری کنند.

دولت از کشاورزان مراغه ای حمایت کند

نوروزمحمدی از دیگر باغداران فعال در حوزه تولید سیب در این شهرستان، از عدم حمایت دولت و مسئولان جهاد کشاورزی گلایه می‌کند و می‌گوید: در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه یکی از مهم ترین دغدغه‌های مسئولان آن کشور بهبود وضعیت کشاورزی است ولی متاسفانه در کشور ما کشاورزان به دلیل برخی کم کاری مسئولان و عدم حمایت جهاد کشاورزی از تولید کنندگان محصولات کشاورزی موجب نارضایتی و در برخی موارد بی رغبتی تولید کنندگان به فعالیت در این عرصه شده است.

وی اظهارکرد: اگر این شرایط کنونی ادامه پیدا کند باید همیشه محصولات کشاورزی و هم چنین میوه خود را از کشورهای همسایه با قیمت‌های بالا وارد کنیم.

عدم پوشش مناسب بیمه کشاورزی در آذربایجان شرقی

با اینکه مسئولان کشاورزی استان همیشه  تاکید دارند کشاورزان زمین‌های زراعی و باغات خود را در برابر بلاهای طبیعی جهت تامین خسارت‌های وارد شده بیمه کنند ولی متاسفانه عملکرد بیمه کشاورزی در این استان بسیار ضعیف بوده و کشاورزان منطقه رضایتی از عملکرد این بیمه ندارند.

حسین ریاحی یکی دیگر از کشاورزان مراغه ای است که همیشه زمین خود را بیمه می‌کند، در این خصوص گفت: همیشه با توجه به اینکه مسئولان جهاد کشاورزی استان از رسانه‌های محلی تاکید بر استفاده کشاورزان از بیمه را دارند بنده همیشه زمین‌های خود را بیمه می‌کنم ولی متاسفانه با اینکه بیمه از کشاورزان هزینه بیمه را نقدی دریافت می‌کند در زمان وقوع حوادث طیبیعی هم چون بارش تگرگ غرامت کشاورزان را در زمان طولانی پرداخت می‌کند.

وی افزود: برای ایجاد انگیزه جهت بیمه محصولات کشاورزی توسط روستائیان در منطقه ضروری است برخی قوانین بیمه ای در حوزه کشاورزی استان تغییراتی اعمال شود تا بلکه غرامت کشاورزان حادثه دیده در کم ترین زمان ممکن جبران شده و به حساب‌های اعلامی پرداخت شود.

خشکسالی مهم ترین دغدغه کشاورزان مراغه‌ای 

یکی از مهم ترین مسائلی که کشاورزان مراغه ای را تهدید می‌کند پدیده ای به نام خشکسالی است که باید مسئولان کشور در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشند.

مهران معصومی یکی از جوان ترین کشاورزان این شهرستان هم یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان این منطقه را کم آبی عنوان می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه مشکل کم آبی حوزه کشاورزی در استان را تهدید می‌کند، تصریح کرد: استان آذربایجان‌شرقی همانند دیگر نقاط کشور بامشکل کم آبی مواجه بوده و ضروری است مسئولان در جهت کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی با ارائه تسهیلات در جهت قطره ای کردن باغات اقدام کنند.

گزارش از علی جعفرزاده

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *