بهترین غذاها و نوشیدنی ها برای مبتلایان به هپاتیت C

به گزارش میانا به نقل از آوای سلامت، افراد مبتلا به هپاتیت سی در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری کبد چرب هستند. بنابراین انتخاب هوشمند رژیم غذایی برای حفظ وزن طبیعی آنها را از این دو بیماری دور می کند. یک رژیم غذایی مناسب در واقع بخشی از فرایند درمان این بیماران محسوب می شود:

بهترین؛ میوه ها و سبزیجات: این دسته خوراکی ها سرشار از فیبر هستند، کم کالری و کم چربی بوده و راه را برای رسیدن به وزن سالم هموار می کنند. مصرف مداوم میوه و سبزی در مبتلایان به هپاتیت سی شانس ابتلا به کبد چرب و دیابت را کاهش می دهد.

بدترین؛ الکل: پرهیز از مصرف الکل سرعت خطر ابتلا به نارسایی کبدی در بیماران مبتلا به هپاتیت سی را کاهش می دهد. ترک الکل در واقع بهترین راه برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری و سالم نگه داشتن کبد تا زمانی که ویروس ریش کن شده، است.

بهترین؛ غلات سبوس دار: مانند میوه ها و سبزیجات، غلات منابع کامل بسیار خوبی از فیبر و مواد مغذی هستند و باید توسط این بیماران روزانه مصرف شوند. برنج قهوه ای، کوینولا، ماکارونی سبوس دار، گندم کامل و نان جو برای صبحانه این بیماران توصیه می شود.

بدترین؛ ماهی خام: غذاهای دریایی عفونت های باکتریایی را وارد بدن کرده و سیر هپاتیت سی را وخیم تر می کند. همچنین این بیماران باید از مصرف شیر و پنیر غیر پاستوریزه اجتناب کنند.

بهترین؛ پروتئین بدون چربی: پروتئین های سالم مانند ماهی، مرغ بدون پوست، لبنیات بدون چربی، گوشت لخم و … برای حفظ وزن سالم و محافظت از کبد در برابر ابتلا به بیماری مفید هستند.

بدترین؛ جگر: جگر حاوی آهن بسیار بالایی است و جذب بیش از حد آن توسط کبد منجر به نارسایی کبد، سیروز یا سرطان کبد می شود. این خطرات در مبتلایان به هپاتیت سی افزایش می یابد. دوری از غذاهای با آهن بالا یا مکمل های آهن و همچنین سبزیجات برگ سبز، در این بیماران باید رعایت شود.

بهترین؛ قهوه: مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ در مجله گوارش منتشر شد، نشان داد که اگر مبتلایان به هپاتیت سی روزی سه فنجان یا بیشتر قهوه بنوشند، دو برابر بیشتر به درمان پاسخ می دهند. هنوز تاثیر این روند توسط محققان به طور کامل درک نشده است.

بدترین؛ نمک: نمک می تواند منجر به احتباس مایعات در بدن شود. پرهیز از غذاهای نمک سود شده و فرآوری شده و همچنین سایر فرآورده های منجمد آماده در بیماران مبتلا به هپاتیت سی ضروری است.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *