ظریف: تهران هیچ توافق بین المللی را نقض نکرده است/ برای دفاع از جمعیت ۸۰ میلیونی خود نیازمند موشک هستیم

به گزارش میانا به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در اندیشکده انجمن آسیا درباره توافق هسته‌ای و مسائل منطقه سخنرانی کرد.

 ظریف درباره دیدار با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در نشست کمیسیون برجام گفت: تیلرسون نگفت که آمریکا از برجام خارج خواهد شد. وی درباره لغو یا اصلاح توافق هسته‌ای نیز حرفی نزد.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: هیچ بخشی از توافق هسته‌ای بر اساس اعتماد نیست. ما اعتمادی به آمریکا نداریم و آنها هم به ما اعتماد ندارند.در برجام بندهای “غروب آفتاب” (انقضای محدودیت‌های توافق هسته‌ای علیه ایران) وجود ندارد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران درباره محدودیت‌های ۱۰ ساله بر برنامه هسته‌ای گفت: ما معتقد بودیم که ایران هیچ توافق بین‌المللی را نقض نکرده و اگر تهران افزایش برخی نظارت‌های معین بر فعالیت‌هایش را می‌پذیرفت، نیازی به اعمال محدودیت‌های اضافی علیه این کشور نبود. ایالات متحده و برخی دیگر معتقد بودند ما به یک بازه زمانی اعتمادسازی نیاز داریم. این موضوع باعث مذاکرات فشرده‌‌ای شد. ما بر سر محدودیت ۱۰ ساله برای غنی‌سازی ایران، نگاه داشتن ذخایر اورانیوم خود در سقف ۳۰۰ کیلوگرم و کاهش سانتریفیوژهای خود توافق کردیم.

ظریف در پاسخ به اینکه آیا ایران بعد از ده سال مجاز به غنی‌سازی به میزان دلخواه خواهد بود، گفت: بله، ولی ما در معرض ساز و کارهای بسیار شدید نظارتی قرار خواهیم داشت.

وزیر خارجه کشورمان با طعنه به حمایت آمریکا از رژیم سعودی گفت: جالب است که ترامپ متحدانی دارد که تا به حال انتخابات برگزار نکرده‌اند و بعد ما را دیکتاتوری می‌نامد.

ظریف در پاسخ به این ادعا که ایران روح برجام را نقض کرده است، گفت: آمریکا به متن برجام پایبند نیست. اظهارات ترامپ در مجمع عمومی که نه در یک راه‌پیمایی انتخاباتی بلکه در سازمان ملل مطرح می‌شد نقض بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام بود. آمریکا آشکارا متن برجام را نقض کرد نه روح آن را!

وی با اشاره به مسائل خاورمیانه تصریح کرد: درباره مسائل منطقه‌ای، اجازه بدهید ببینیم چه کسی در سوی درست مسائل ایستاده است. به عقب برگردیم. میان سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸، چه کسی از صدام حسین حمایت می‌کرد و چه کسی با او مبارزه می‌کرد؟ در سال ۱۹۹۰ وقتی صدام حسین به کویت حمله کرد، چه کسی از کویت حمایت کرد؟ وقتی طالبان، افغانستان را تصرف کرد، چه کسی از دولت قانونی افغانستان حمایت کرد و چه کسی از طالبان؟ در سال ۲۰۰۳، اولین کشوری که دولت عراق را به رسمیت شناخت کدام کشور بود و چه کسی از هیچ اقدامی برای تضعیف آن دولت فروگذار نکرد؟

ظریف تاکید کرد: در اربیل ما به حمایت کُردها رفتیم. من هر کسی که بگوید کسی غیر از ایران برای جلوگیری از پیشروی داعش به اربیل رفت را به چالش می‌کشم. تمام نیروهای پیشمرگه، زمانی که داعش به سمت اربیل پیش می‌رفت، در حال ترک منطقه بودند. بارزانی با ما تماس گرفت، از ما کمک خواست و ما به آنجا رفتیم.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه افزود: برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق اشتباهی بسیار جدی بود. ما به عنوان دوستان کُردها که دوستان ابدی آنها هم خواهیم ماند، معتقدیم که این یک اشتباه مهم راهبردی بود. ما کسانی بودیم که به آنجا رفتیم و به آنها کمک کردیم؛ اما معتقدیم که آنها مرتکب اشتباهی بزرگ شدند. این اشتباه پیامدهایی خواهد داشت که تنها به کردستان عراق محدود نخواهد بود.

ظریف تاکید کرد: ایران برای دفاع از جمعیت ۸۰ میلیونی خود نیازمند موشک است. تهران در صورتی که همه کشورهای منطقه بودجه نظامی خود را کاهش دهند، آمادگی انجام چنین کاری را دارد. ما بر خلاف دوستان شما (عربستان سعودی و کشورهای مرتجع منطقه)، مشروعیت و قدرتمان را از مردم می‌گیریم و مشروعیتمان را مدیون تجهیزات نظامی زیبایی که از آمریکا می‌خریم نیستیم!

وی با اشاره به جنگ سوریه گفت: در حل بحران‌ها، پیروزی با راه حل سیاسی است؛ اما برخی می‌خواهند نظام سوریه را با توسل به راه‌های نظامی سرنگون کنند. معتقد نیستم که روس‌ها با آتش‌بس در سوریه مخالف‌اند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره روابط ایران و عربستان گفت: تنش میان تهران و ریاض، تنشی است که در آن از نگاه ما یک طرف در حال اتخاذ تصمیمات اشتباه است. می‌خواهم به شما بگویم آن تصمیمات نادرست چه تصمیماتی هستند: طالبان در افغانستان، داعش در عراق، النصره در سوریه. تمام اینها انتخاب‌های اشتباه هستند. آیا این تقصیر ما است که انتخاب اشتباه نکردیم؟

وی افزود: درگیر این توهم نیستیم که می‌توانیم عربستان را از خاورمیانه کنار بگذاریم. معتقدیم عربستان بازیگری بسیار مهم در منطقه است و بایستی به نقش این کشور احترام گذاشت؛ اما انتظار داریم عربستان سعودی هم درک کند که ما بخش مهمی از این منطقه هستیم و آنها هیچ وقت نمی‌توانند ایران را حذف کنند. همان‌طور که ما تلاش نخواهیم کرد عربستان را حذف کنیم، ریاض هم باید توهم کنار زدن تهران را کنار بگذارد.

ظریف افزود: زمانی من پیامی به وزیر خارجه فقید عربستان سعودی فرستادم و به او گفتم که ما آماده گفت‌وگو با شما هستیم تا بتوانیم یکدیگر را در منطقه بپذیریم. او به من گفت جهان عرب ربطی به شما ندارد. من به او می‌گویم: جهان عرب به ما ربط دارد. ما در منطقه هستیم؛ لازم است ما با یکدیگر برای امنیت این منطقه کار کنیم. و ما آماده هستیم با یکدیگر برای امنیت این منطقه همکاری کنیم.

ظریف درباره جنگ یمن گفت: چه کسی اعراب یمن را بمباران می‌کند؟ دلیل اینکه در یمن ۷۰۰ هزار مورد ابتلا به وبا وجود دارد چیست؟ آیا ما در حال بمباران یمن هستیم؟ لازم است ما این را درک کنیم که مسائل منطقه ما نیازمند گفت‌وگو هستند نه جنگنده‌! راه حل ما برای یمن عبارت است از آتش‌بس، کمک‌رسانی بشردوستانه، گفت‌وگوی طرف‌های یمنی و برگزاری انتخابات تا بتوانیم دولتی فراگیر در یمن داشته باشیم. مردم یمن، همانند مردم هر کشور دیگری، رنج را خواهند پذیرفت اما لگدمال شدن شرافتشان را نخواهند پذیرفت.

وزیر خارجه کشورمان درباره سیاست‌های ضد ایرانی دونالد ترامپ تصریح کرد: آمریکا واقعیت‌های منطقه را درک نکرده است. وقتی رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از ایران به عنوان یک ‘دیکتاتوری در نقاب دموکراسی’ نام می‌برد، این واقعیت را فراموش می‌کند که در کشورهایی که متحد آمریکا هستند، مفهومی به نام صندوق رأی وجود ندارد. امروز ما داریم در برخی از کشورهای متحد شما، اعطای حق رانندگی به زنان را جشن می‌گیریم! واقعیت‌ها را در نظر بگیرید. آمریکا می‌خواهد تمام این واقعیت‌ها را نادیده بگیرد. در ۱۱ سپتامبر، چند نفر ایرانی دخیل بودند؟ من به ایرانی‌های داخل آمریکا می‌بالم. ایرانی‌های داخل آمریکا، رهبران تجاری و محافل علمی هستند؛ اما ایرانی‌ها از ورود به آمریکا منع می‌شوند و شهروندان همان کشورهایی که برج‌های تجارت جهانی را منفجر کردند می‌توانند با آزادی کامل به آمریکا بیایند. من نمی‌خواهم کسی از آمدن به آمریکا منع شود؛ اما مطمئناً نمی‌توانم بپذیرم رئیس‌جمهور آمریکا به کشور من توهین کند.

ظریف درباره برنامه موشکی ایران گفت: سال گذشته عربستان سعودی ۶۷ میلیارد دلار برای خرید تسلیحات هزینه کرد. امارات متحده عربی نیز ۱۴ میلیارد برای تسلیحات هزینه کرد. این درحالی است که بودجه دفاعی ایران ۶ میلیارد دلار است. ما موظف هستیم از ۸۰ میلیون ایرانی دفاع کنیم یا خیر؟ مردم کشور من هشت سال مورد حمله قرار گرفتند و در مقابل همه از صدام حمایت کردند. وقتی صدام از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان ما استفاده می‌کرد، برای هیچ کس اهمیتی نداشت.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: به خاطر دارم به عنوان یک دیپلمات جوان نزد رئیس شورای امنیت رفتم و گفتم آقای رئیس عراق دارد از تسلیحات شیمیایی علیه ایران استفاده می‌کند. این را علناً می‌گویم، او به من گفت من مجاز نیستم با تو درباره این موضوع صحبت کنم. مردم ما با موشک مورد حمله قرار می‌گرفتند، ما یک موشک نداشتیم که از خودمان دفاع کنیم. حتی یک موشک نداشتیم که از آن به عنوان بازدانده استفاده کنیم. حالا (مجامع بین المللی) می‌گویند سلاح شیمیایی برای آنها خط قرمز است؟ مزخرف است! از ایرانی‌ها بپرسید. هیچ ایرانی فکر نمی‌کند استفاده از سلاح شیمیایی، برای آنها خط قرمز است، چون شما استفاده از آن سلاح‌ها از سوی عراقی‌ها علیه غیرنظامیان را تحمل کردید. در سردشت از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده شد؛ اما خبری از محکومیت آن توسط جامعه بین‌المللی نبود.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *